کد خبر: ۸۴۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ 30 April 2020
شگفت از نصب تونل ضدعفونی خودکار به صورت رایگان در پیاده راه رشت خبر داد.
 
 

 

تابناک/ « ویروس کویید ۱۹ » هنوز قصد ندارد بار و بنه‌اش را برچیند. زندگی و فعالیت‌های اجتماعی گذشته، از سر گرفته شده است. کرونا باشد یا نه، چاره ای برای کار و تلاش نیست، دوباره شهر به جنب و جوش افتاده، اما این بار سبک زندگی و کار اندکی تغییر یافته است.

اگرچه مراکز شهرها شلوغ و پرازدحام است، اما کمتر به قصد تفریح، پیاده‌روی و خریدهای تفننی. چند روز پیش، یک دستگاه« تونل ضدعفونی» در پیاده راه مرکزی رشت ویژه عابران پیاده نصب شد. حالا شهروندانی که به این بخش پرازدحام شهر می‌روند، می‌توانند به‌صورت رایگان از «تونل ضدعفونی» عبور کرده و با اطمینان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

اگرچه جانمایی این دستگاه با توجه به شرایط خاص مرکز شهر با همکاری مطلوب مدیریت منطقه ۲شهرداری رشت صورت گرفته،اما تولید و نصب رایگان این دستگاه توسط یکی از مهندسان جوان شهر موجب شده، برخی از شهرداری‌های کشور از جمله شهرداری تهران نیز متقاضی این دستگاه برای مراکز پرتردد خود باشد.

 

«علی شگفت» در گفت وگو با خبرنگار شبستان درباره عملکرد این دستگاه گفت: تکنیک کاربری این دستگاه قبلا در صنایع کشاورزی، استخرهای آبزی‌پروری، واحدهای دامداری و استخرهای شنا به‌کارگیری می‌شد و ما توانستیم با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور، آن را بروزرسانی کنیم.

 

مدیرعامل مجموعه هلدینگ آب کاسپین افزود: با شیوع ویروس کویید ۱۹، تیم تحقیق و توسعه شرکت، دست به‌کار شد تا محصولاتی ویژه ضدعفونی در اماکن عمومی طراحی کند، به‌نحوی که علاوه بر ایمن ماندن و توسعه بهداشت فردی، به ضدعفونی کردن مکان‌های پرتردد نیز کمک کند.

 

وی با اشاره به استفاده از «گاز ازن» در تونل مکانیزه ضدعفونی، توضیح داد: در زمان شیوع ویروس سارس و ابولا، گاز ازن برای از بین بردن ویروس‌ها مورد استفاده قرار گرفت و سازمان بهداشت جهانی نیز اثرگذاری ۹۹درصدی ازن در مقابله با ویروس را تایید کرد، از همان زمان این گاز برای ضدعفونی معابر عمومی و مکان‌های پرتردد در دنیا استفاده می‌شود. بنابراین با آزمایش این گاز، تونل مکانیزه‌ای طراحی شد به‌نحوی که با ورود افراد به داخل تونل و چرخش ۳۶۰درجه، سنسورهای خودکار حساس شده و نازل های افشانک به‌صورت مه‌پاش ازن را بر روی سطوح و البسه می ریزد.

 

شگفت با بیان اینکه این ماده تا ۱۰دقیقه نیز عملکرد ضدعفونی دارد تا کوچک‌ترین باکتری و ویروس باقی نماند اضافه کرد: این گاز به‌صورت مستقیم از اکسیژن موجود در هوا تولید می‌شود و با مقدار مشخصی گاز محلول شده در مایع قابلیت بالای ضدعفونی پیدا می‌کند، پس از ریخته شدن مایع کف زمین و یا افراد، بعد از مدت کوتاهی تبدیل به اکسیژن می‌شود.

 

مدیرعامل مجموعه هلدینگ آب کاسپین با بیان اینکه این گاز اثرات مخرب زیست محیطی ندارد، یادآور شد: تونل‌های ضدعفونی کننده با استفاده از گاز ازن به‌دلیل کمترین آسیب نسبت به سایر ضدعفونی کننده‌ها بر پوست انسان و اجسام، اثر تخریب پذیری بیشتری در ساختار میکروارگانیسم‌ها، عدم استفاده از مواد شمیایی و مصرفی دارد و به نوعی دوستدار محیط زیست بوده و برای ضدعفونی کردن اجسام و محیط پیشنهاد می‌شود.

 

شگفت با اشاره به مقرون به‌صرفه بودن این سیستم در صرفه‌جویی مواد ضدعفونی کننده و انرژی ابراز کرد: این مکانیزم برای مکان‌های پرتردد نظیر پاساژها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های پرتردد وسایل حمل و نقل عمومی، باشگاه‌های ورزشی و ... قابل استفاده است.

 

وی به نصب این تونل در برخی از مراکز عمومی دیگر شهرها اشاره کرد و یادآور شد: شهرداری تهران نیز برای تولید و نصب این دستگاه وارد مذاکره شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار