دیر یا زود سایه کرونا از کشور رخت برخواهد بست و این چالش‌های میان اقتصاد و کرونا است که جایگزین مشکلات حوزه سلامت خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 02 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: طی سال‌های اخیر روز به روز فشار اقتصادی بر مردم سنگین‌تر می‌شود و اتفاقات گوناگونی هم که در این میان رخ می‌دهد بیش از هر چیز بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد؛ سال ۹۸، سال دشواری هم برای مردم و هم برای اصناف مختلف بود، اتفاقاتی که در این سال رخ داد بازار را دچار رکود و اکثر مشاغل را با ضرر‌های بسیار روبه‌رو کرد.

این رکود و کسادی بازار باعث شده بود که اصناف مختلف برای جبران ضرر‌های متحمل شده چشم به تعطیلات عید نوروز و سفر‌های نوروزی مردم بدوزند که با شیوع ویروس کرونا در کشور و توقف سفر‌های نوروزی امید آن‌ها هم ناامید شد.

چه بسیار کارگرانی که از کار بیکار شده و چه تولیدکنندگانی که نمی‌دانند با اجناس بدون مشتری خود چکار کنند، نداشتن درآمد از یک سو و هزینه‌های مختلف مانند اجاره‌بهای مغازه‌ها و کارگاه‌ها و مالیات از سوی دیگر، باعث سردرگمی اصناف مختلف شده است.

سه ماهی می‌شود که به‌صورت جدی با بیماری کرونا درگیر هستیم و چند روزی است که آمار‌ها نشان از کنترل نسبی این بیماری نسبت به گذشته دارد، از این رو برخی از مشاغل که به دلیل شیوع این بیماری و دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت خود را متوقف کرده بودند، شروع به کار کردند.

دیر یا زود سایه کرونا از کشور رخت برخواهد بست و این چالش‌های میان اقتصاد و کرونا است که جایگزین مشکلات حوزه سلامت خواهد شد؛ مسأله ضرر‌های تحمیل شده به مشاغل مختلف به حدی اهمیت دارد که اگر به آن توجه کافی نشود، ضربه‌ای سنگین‌تر از ضربه کرونا بر جامعه بهداشت و درمان را به کشور وارد خواهد کرد.

صنعت گردشگری و در ادامه آن صنف هتل‌داران از اصلی‌ترین مشاغلی محسوب می‌شوند که با شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت سفر‌ها دچار ضرر شدند.

کریم بیگی، رئیس جامعه هتل‌داران اصفهان در این خصوص اظهار داشت: از اوایل اسفندماه و به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا بود که فعالیت هتل‌ها متوقف شد.

چالش‌های جدی کرونا برای هتل‌داران/تعدیل ۳۰ درصد از کارکنان در دوران کرونا


او با اشاره به هم‌زمانی شیوع ویروس کرونا با عید نوروز عنوان کرد: این شرایط در بدترین بازه زمانی رخ داد، چون آخر سال بود و بحث عیدی و پاداش و سنوات مطرح بود.

 

تعدیل ۳۰ درصدی نیرو‌های هتل‌ها در اصفهان


بیگی ادامه داد: موعد پرداخت همه موارد ذکرشده در اسفندماه است که طبیعتا بار مالی سنگینی را وارد می‌کند که هتل‌داران مجبور به تعدیل حدوداً ۳۰ تا ۴۰ درصد نیرو‌ها در استان اصفهان شدند.

رئیس جامعه هتل‌داران اصفهان با بیان این‌که فعالیت تمامی هتل‌ها تا به حال متوقف بوده است، اظهار کرد: با این حال در زمان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی حدود دو هتل وجود داشت که با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و نظارت اداره بهداشت به دلیل این‌که سفر‌های ضروری در استان پیش آمد، فعال بودند، ولی در کل مجموعه هتل‌های استان تعطیل بود و هنوز هم فعالیت کامل خود را شروع نکرده‌اند.

او بیان داشت: پیش‌بینی می‌شد که از اول اردیبهشت‌ماه هتل‌ها شروع به کار کنند، ولی این اتفاق رخ نداد و تصمیم نهایی به زودی اعلام خواهد شد که تعدادی از هتل‌ها به‌صورت مرحله‌ای فعالیت خود را از سر بگیرند.

بیگی تصریح کرد: بعید است که به این زودی سالن‌های پذیرایی برای برگزاری مراسم‌های مختلف بازگشایی شود، همان‌طور که با هر نوع تجمعی مخالفت شده است و حتی اماکن مذهبی با وجود قرار داشتن در ماه مبارک رمضان هم تعطیل هستند.

رئیس جامعه هتل‌داران اصفهان درخصوص مهم‌ترین چالش هتل‌داران پس از مهار کرونا، گفت: ایجاد دوباره امنیت ذهنی برای مهمانان مهم‌ترین مسأله صنعت هتل‌داری است که چگونه دوباره اطمینان از بهداشت و سفر بدون خطر را به مهمانان بدهیم.


چالش‌های جدی کرونا برای هتل‌داران/تعدیل ۳۰ درصد از کارکنان در دوران کرونا

جذب گردشگر خارجی بسیار سخت خواهد بود

او افزود: عمده سفر‌های بین‌المللی به دلیل این‌که دیگر کشور‌ها نیز با این بیماری درگیر شدند، دچار مشکل خواهد شد، به‌خصوص جلب اعتماد مردم کشور‌های اروپایی که بسیار محتاط هستند بسیار دشوار خواهد بود.


تا یک سال درگیر مشکلات کرونا خواهیم بود

بیگی اظهار داشت: پیش‌بینی کارشناسان این حوزه نشان می‌دهد که امکان دارد تا یک سال دیگر با این مشکلات و ترغیب مردم برای سفر درگیر باشیم.

رئیس جامعه هتل‌داران اصفهان با بیان این‌که هزینه‌هایی که در این مدت به مراکز اقامتی تحمیل شد، بسیار سنگین و مشکل‌آفرین بود، عنوان کرد: در سالی که گذشت اتفاقات بسیار بدی را تجربه کردیم، از ابتدای سال که با سیل درگیر بودیم و سفر‌های نوروزی مردم به دنبال آن کاهش یافت، در ادامه مشکلات گرانی، سقوط هواپیمای اوکراینی، ترور شهید سلیمانی و در آخر هم کرونا باعث شد که سال ۹۸ یکی از بدترین سال‌ها برای صنعت گردشگری به حساب آید.

او ادامه داد: همه فعالان این عرصه به این امید بودند که در ابتدای سال جدید میلادی و سال جدید چینی که زیرساخت‌های زیادی هم برای سفر چینی‌ها در این زمان به ایران مهیا شده بود و هتل‌ها هزینه‌های زیادی را برای بازسازی‌ها و تغییرات دکوراسیون متحمل شدند، این ضرر‌ها جبران شود که با شیوع کرونا تمام امید‌ها و برنامه‌ریزی‌های صنعت گردشگری به نابودی کشیده شد.

مسؤولان چاره‌ای بیندیشند

بیگی افزود: همه این مشکلات دست در دست یکدیگر باعث شدند که این صنعت دچار چالش‌های جدی شود و امید است مسؤولان مربوطه با چاره‌اندیشی، هرطور که هست این صنعت را حفظ کنند، چون صنعت گردشگری از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد برای کشور و به‌ویژه شهر اصفهان است و اگر به آن توجه نشود از درآمد پایدار و درازمدت آن محروم خواهیم شد.

رئیس جامعه هتل‌داران اصفهان تصریح کرد: سرمایه‌گذاران در این بخش نیازمند تفکر و مساعدت مسؤولان هستند تا این صنعت را پایدار نگه دارند؛ مسائل اشتغال‌زایی، درآمد‌های ارزی و صدور فرهنگ به دیگر کشور‌ها به وسیله توریست، وجود دارند که نشان می‌دهد باید توجه ویژه‌ای به صنعت گردشگری داشت.

تسهیلات کم‌بهره راه‌گشای هتل‌داران است

او بیان کرد: می‌توان تسهیلات با بهره‌های زیر ۱۰ درصد به این صنف داده شود تا آن‌ها بتوانند تنها هزینه‌های جاری خود مانند دستمزد پرسنل را جبران کنند، همچنین معافیت‌های لازم در مباحث تأمین اجتماعی و هزینه‌های انرژی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران دلگرمی باشد.

بیگی اظهار داشت: همکاران خود در صنف هتل‌داران را نیز به صبوری دعوت می‌کنیم، باید این تهدید پیش آمده را به فرصت تبدیل کنیم، با استفاده از روش‌های جدید و خلاقانه پذیرایی، موارد بهداشتی را رعایت کرده و در آینده پیشگیری لازم را برای هرگونه مشکلات بهداشتی داشته باشیم.

اگر به مشاغل خسارت‌دیده از این شرایط توجه کافی نشود، پس از پایان یافتن چالش کرونا با اقتصاد ویران‌شده‌ای روبه‌رو می‌شویم که احیای آن به آسانی ممکن نخواهد بود، به نظر می‌رسد اقتصاد امروز کشور نیاز به مدافعانی دارد که همچون مدافعان سلامت، برای مهار مشکلات اقتصادی مردم از جان خویش مایه گذارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار