عباس اولیاسمیع با بیان اینکه قارچ‌های سمی شباهت زیادی با قارچ‌های خوراکی دارند بنابراین مصرف هر نوع قارچ ناشناخته‌ای توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اصل مهم در حفظ سلامتی در مصرف قارچ استفاده از قارچ‌های پرورشی با مجوز تولید و تحت نظارت جهادکشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی بوده که این امر نه تنها خطر و ضرری به سلامت وارد نمی‌کند بلکه ما را از خواص قارچ بهره‌مند خواهد کرد.
کد خبر: ۸۴۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵ 02 May 2020
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: افراد هرگز نباید اقدام به جمع آوری قارچ‌های خودرو کنند چراکه قارچ‌های سمی و غیرسمی شباهت زیادی دارند و حتی گیاه شناسان هم بدون استفاده از دستگاه‌های میکروسکوپی و ابزار‌های مخصوص نمی‌توانند این دو نوع را از هم تشخیص دهند بنابراین باید قارچ را از مراکز دارای مجوز تهیه کرد.

به گزارش ایسنا، اولیاسمیع درباره قارچ‌های سمی و خوراکی اظهار کرد: بارش‌ها و رعد و برق‌های اخیر در سطح کشور و استان همدان شرایط مناسبی را برای رویش گروه‌های مختلفی از گیاهان ایجاد می‌کند که قارچ‌ها یکی از این گروه‌های پرخطر و پرفایده هستند و به دو صورت خوراکی و سمی روییده می‌شوند.

وی با بیان اینکه قارچ‌ها از لحاظ فنی جزء گیاهان نیستند بلکه به دسته قارچ‌ها برمی گردند، اما با این حال به علت خواص مهم و فراوان تغذیه‌ای که دارند، جایگاه ویژه‌ای در سبد سبزیجات پیدا کرده اند، افزود: قارچ گیاهی است که در شرایط مناسب آب و هوایی رشد کرده و دارای بیش از ۳۸ هزار نوع هستند که رنگ، شکل و اندازه قارچ‌ها بسیار متنوع و مختلف است.

اولیاسمیع با بیان اینکه قارچ‌های سمی شباهت زیادی با قارچ‌های خوراکی دارند بنابراین مصرف هر نوع قارچ ناشناخته‌ای توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اصل مهم در حفظ سلامتی در مصرف قارچ استفاده از قارچ‌های پرورشی با مجوز تولید و تحت نظارت جهادکشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی بوده که این امر نه تنها خطر و ضرری به سلامت وارد نمی‌کند بلکه ما را از خواص قارچ بهره‌مند خواهد کرد.

وی کنترل فشارخون بالا، بهبود متابولیسم، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان و سلامت قلبی را از فواید کم نظیر قارچ خوراکی برشمرد و گفت: قارچ مقدار زیادی پتاسیم دارد که این ماده به گشاد شدن رگ‌ها کمک می‌کند و کشش و فشار رگ‌ها را کاهش می‌دهد در نتیجه فشارخون کاهش می‌یابد همچنین پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز فعالیت اعصاب را تحریک کرده و باعث افزایش هوشیاری می‌شود.

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس همدان با بیان اینکه ویتامین‌های گروه B. برای سوخت و ساز قند‌ها و تأمین انرژی ضروری است و به متابولیزه کردن چربی و پروتئین در بدن کمک می‌کند و قارچ‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های B. هستند، اضافه کرد: قارچ برای کسانی که یبوست دارند بسیار مفید است چراکه سلولز‌های آن به رفع یبوست کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که در قارچ‌ها وجود دارد و این ماده انسان را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، افزود: یکی از توانایی‌های تعریف شده برای قارچ‌ها به ویژه قارچ‌های سفید دکمه‌ای توانایی آن‌ها در برداشت استروژن اضافی از گردش خون است که آن‌ها را به یک نیروی کمکی در پیشگیری از سرطان سینه تبدیل می‌کند.

اولیاسمیع با بیان اینکه پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از کمبود ویتامین D. در بدن و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها قارچ مصرف کنید، تصریح کرد: مصرف قارچ به علت اینکه دیر هضم می‌شود برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های معده مناسب نیست و زیاده روی در مصرف آن موجب غلظت خون می‌شود.

وی با بیان اینکه کسانی که مبتلا به اختلال کلیه هستند، باید مانند تمام مواد پروتئینی دیگر از مصرف زیاد قارچ خودداری کنند، ادامه داد: کسانی که اختلال هاضمه دارند، به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون به نقرس مبتلا شده اند، نباید قارچ مصرف کنند.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه قارچ را می‌توان بین سه تا هفت روز در یخچال نگهداری کرد، اما بیش از این مدت به مرور لزج شده و ترکیباتی آزاد می‌کند که برای افراد دچار سردرد میگرنی مضر است، اظهار کرد: قارچ‌های وحشی را از اماکن دارای مجوز خریداری کنید چراکه بعضی از قارچ‌های وحشی سمی بوده و می‌توانند به سلامت کلیه، قلب و کبد صدمه بزنند و حتی ممکن است کشنده باشند.

وی بیان کرد: آب پز کردن قارچ باعث از بین رفتن ویتامین‌های B. و D. آن می‌شود و پخت طولانی نیز بر تراکم و سفتی بافت آن می‌افزاید همچنین سرخ کردن بیش از هفت دقیقه در روغن زیاد نیز آن را دیر هضم و پرکالری می‌کند بنابراین کبابی کردن بهترین روش پخت قارچ است.

اولیاسمیع یادآور شد: در هنگام کبابی کردن، قارچ را در مجاورت حرارت خیلی شدید قرار ندهید و آن را در فاصله ۱۰ سانتی متری آتش نگاه دارید و هر طرف را به مدت کوتاهی گرما دهید، شعله مستقیم گاز خانگی یا ذغال می‌تواند محصول را سمی کرده و از ارزش غذایی آن بکاهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار