مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: با توجه به اینکه بسیاری از اعمال غیر اورژانسی طی دو ماه اخیر به حالت تعویق درآمده بود؛ این امکان وجود دارد که از این به بعد این عمل‌ها نیز صورت گیرد و نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۸۴۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۱ 03 May 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان، با اشاره به عملکرد سال 98 انتقال خون اظهار کرد: طی این مدت 39 هزار نفر اهدای خون انجام شده که 4 درصد نسبت به سال 97 کاهش رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف خون و فرآورده‌های مراکز درمانی استان حدود 55 هزار واحد بوده که به ازای هر 10 دقیقه یکی از محصولات فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان توزیع شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه اهداکنندگان خون مستمر کسانی هستند که بیش از دو بار در سال اهدای خون دارند، گفت: 60 درصد از اهداکنندگان، اهداکنندگان خون مستمر هستند.

وی با بیان اینکه تولید پلاکت حدود 60 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است عنوان کرد: با وجود کاهش مختصر در اهدای خون در سال 98 پاسخگوی نیازهای خونی مراکز درمانی استان بودیم و حدود 20 درصد خون و فرآورده‌های خونی به شبکه خون‌رسانی کشور خون ارسال شده است.

نوریان با اشاره به آمار اهدای خون فروردین ماه 99 نسبت به مدت مشابه سال 98 گفت: با توجه به شرایط موجود حدود 15 درصد کاهش مراجعه و 16 تا 17 درصد کاهش اهدای خون وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اهداف خون بانوان در فروردین ماه نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته و مصرف بیمارستانی در این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال 98 حدود 5 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه در ماه رمضان کاهش مراجعه‌کننده و اهدای خون وجود دارد، گفت: بحث کرونا نیز مزید بر علت بر کاهش مراجعه برای اهدای خون می‌شود و از طرفی با توجه به اینکه بسیاری از اعمال غیر اورژانسی طی این دو ماه به حالت تعلیق درآمده بود این امکان وجود دارد که از این به بعد این عمل‌ها نیز صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سنوات گذشته مرکز اهدای خون روح الله رو به روی بیت امام، جنب دبیرستان امام صادق در دو نوبت صبح از ساعت 8 تا 13و بعد از افطار از ساعت 21:30 تا 1:30 بامداد در دو بخش آقایان و بانوان فعال خواهد بود.

نوریان ابراز امیدواری کرد: مردم استان همان گونه که تاکنون انتقال خون استان را حمایت کردند و ذخایر خونی در حد مطلوب نگاه داشته شده برای اهدای خون مراجعه کنند تا ذخایر همیشگی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اوایل و اواخر ماه مبارک رمضان تعداد مراجعه‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه عمر سلول‌های خونی محدود است همیشه نیاز وجود دارد بنابراین خواهشمندیم اهدای خون را به زمان خاصی محدود نکنند و ذخایر خونی را در حد مطلوب نگاه دارند.

مدیر کل انتقال خون استان قم خاطرنشان کرد: جوانانی که به سن 18 سالگی رسیدند در صورت تمایل به اهدا کنندگان خون بپیوندند تا بتوانند جایگزین این کار خیر و انسان‌دوستانه با خروج افراد مسن از چرخه اهدای خون باشند.

وی با اشاره به نقش خاص انتقال خون در بخش سلامت گفت: این حوزه برطرف‌کننده نیازهای بیماران به خون و فرآورده‌های خونی است که مقداری از دید خیران سلامت پنهان مانده و سرمایه‌گذاری در بخش انتقال خون نمی‌شود.

نوریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروانه ساخت زمینی در پردیسان دریافت شده و نیاز به حضور خیران سلامت است تا راه‌اندازی این مرکز اهدای خون به همت خیران آغاز شود و نیاز استان با توجه به توسعه مراکز درمانی برطرف شود و در آینده مشکلی ایجاد نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار