امام جمعه تبریز:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: مطهری‏ های گام دوم انقلاب، باید همان نسبتی را با انقلاب داشته باشند که شهید مطهری داشت، یعنی باید انقلابی بوده و نسبت به توطئه انقلاب‏زُدایی از حوزه و جامعه حساس باشند.
کد خبر: ۸۴۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 03 May 2020

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با حضور در برنامه پیام جمعه این هفته با تبریک هفته معلم و گرامیداشت مقام استاد با بیان اینکه حرکت در مسیر گام دوم انقلاب نیازمند تفکر شهید مطهری است، گفت: تفکر استاد مطهری چارچوبی است که می‏توان بعنوان یک بنیان به آن تکیه کرد تا در مسیر حرکت گام دوم انقلاب دچار انسداد و رکود نشد.

امام جمعه تبریز شهید مطهری را یک الگو برای جامعه دانست که باید تکثیر شود، گفت: خط فکری که می‏تواند انقلاب را از نظر فکری حفظ کند، همان خط فکری مطهری است، یعنی اسلام ناب و بدون التقاط و بدون گرایش به جریان‏های التقاطی و انحرافی. وی ادامه داد: مطهری‏ های گام دوم انقلاب باید حرف انقلاب را تا اقصی نقاط کشور، منطقه و جهان امتداد دهند و برای سؤالات جدید، پاسخ‏های متناسب و منطقی ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: مطهری‏ های گام دوم انقلاب باید تفکر ناب اسلامی را از خطر التقاط و انحراف به مسیر تفکرات وارداتی شرقی و غربی مصون بدارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با تقدیر از تلاش های اساتید و معلمان در روزهای کرونایی گفت: در روزهای بحرانی کرونا اساتید در سنگر علم و اندیشه نقشی ماندگار از خود بجای گذاشتند و اجازه ندادند شرایط حاکم بر جامعه آسیب زیادی به بخش آموزش دانش آموزان و دانشجویان وارد کند.

امام جمعه تبریز در ادامه در پاسخ به این سوال که دلیل اختلافات سال های اخیر بین برخی از کشورهای منطقه مانند؛ عربستان و قطر؛ عربستان و امارات؛ ترکیه و عربستان چیست، گفت: ریشه اختلافات بین کشورهای مزبور در سه عرصه فکری و فرهنگی، سیاسی، اقتصادی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در تشریح ریشه‏ های فکری و فرهنگی منازعات سبقه تاریخی تشکیل حزب اخوان المسلمین در کشور مصر را یادآور شد و گفت: در طول چند دهه گذشته این حزب در تمام کشورهای عرب و برخی کشورهای اسلامی مانند ترکیه و اندونزی و مالزی، تاثیرات فرهنگی و سیاسی فراوانی گذاشته است. وی ادامه داد: اخوان المسلمین فرهنگی غالباً در مصر و اردن و بیشتر کشورها، اخوان سیاسی در کشورهایی مانند قطر و ترکیه که در قالب دولت درآمد و اخوان المسلمین نظامی که در سوریه و فلسطین و برخی کشورها ظهور و بروز یافت.

نماینده ولی فقیه در استان تفاوت مشی و راهبردهای حزب اخوان را دلیل اختلاف بین دولتهای عربی و اسلامی دانست و گفت: بر همین مبنا هر جا ترکیه و قطر که دارای دولت اخوانی باشند، عربستان و امارات که از نظر فکری با اخوان اختلافات ریشه‏ای دارند به میدان مقابله خواهند آمد. لذا بسیاری از منازعات کنونی که بیشتر در دو جبهه ترکیه و قطر از یک سو و امارات و عربستان از سوی دیگر در حال جریان است، دارای ریشه عمیق فکری و فرهنگی است.

امام جمعه تبریز با اشاره به دلایل سیاسی اختلافات گفت: کینه دیرینه از عربستان در بین کشورهای خلیج فارس بر سر سیادت و رهبری عربستان بر جهان عرب و نامزد رهبری جهان عرب از سوی امارات و قطر که البته امارات جرأت بروز این خواسته را نداشته ولی قطر در سالیان اخیر این رقابت را کاملاً علنی کرده است، باعث گرایش به تفکر اخوانی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان درباره دلایل اقتصادی این منازعات نیز گفت: آنچه این روزها در جنوب یمن و در جنگ خونین بین دولت مستعفیِ منصور هادی (جناح عربستان) و شورای انتقالی (جناح امارات) می‏بینیم دعوا بر سر نفت خالص و سفره‏ های گسترده نفتی در جنوب یمن و نیز تسلط بر آبراهه باب‏المندب است. وی ادامه داد: شرایط به وجود آمده در این کشورها در گذشته و حال یکی از دلایل شکست‏های راهبردی هر دو جبهه در مقابل جبهه مقاومت بوده و طبعاً از این پس نیز ادامه داشته و به عنوان یکی از اهرم های فشار محور مقاومت بر هر یک از دو جبهه، در زمان مقتضیِ خود به کار گرفته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در رابطه با موضوع جدایی برخی از یگان‏ها و تیپ‏های حشدالشعبی در تحلیل آینده بسیج مردمی عراق گفت: پس از شهادت ابومهدی المهندس زمزمه چهار تیپ رزمی با نام های “انصارالمرجعیه” ؛ “تیپ العباس (ع)” ؛ “تیپ امام علی (ع)” و ” تیپ علی الاکبر (ع)” از سازمان حشدالشعبی به گوش می رسید که اخیراً با موافقت عادل عبدالمهدی این کار انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه جمعیت جدا شده این چهار تیپ کمتر از پنج درصد از کل جمعیت حشدالشعبی است، گفت: طبیعی است پس از پایان جنگ با داعش، گروهی از عناصر و افراد حاضر در تیپ‏ها و یگان‏ها تمایل به تداوم فعالیت در قالب‏های دیگر داشته باشند. به ویژه این که انشعاب و تکثر، به نوعی جزو فرهنگ رایج گروه های سیاسی و اجتماعی و نظامی در عراق است.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به چشم انداز تحریم علیه ایران درسال ۹۹ گفت: دولت آمریکا همچنان بر ادامه فشار حداکثری اصرار دارد و برخی مشاوران شورای امنیت ملی آمریکا در مؤسسه دفاع از دموکراسی‏ ها، ترامپ را ترغیب به گسترش دایره تحریم‏ ها می‏کنند. به این هدف که رنج روزافزونی بر توده‏ های مردم به ویژه دهک‏های متوسط به پایین و اقشار مستضعف بر جای بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه وضعیت تا انتخابات ریاست‏ جمهوری آمریکا تغییر خاصی نخواهد داشت، گفت: در صورت شکست ترامپ و بازگشت احتمالی نامزد دموکرات‏ ها به برجام، تحریم‏ ها در فاصله زمانی میان‏ مدت تعلیق خواهد شد. ولی در صورت پیروزی ترامپ، وی احتمالاً سعی خواهد کرد، انگلیس، آلمان، فرانسه را وادار یا ترغیب به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نماید و در نهایت طبق مکانیسم ماشه، تمامی تحریم‏های هسته‏ای در ابعاد بین‏المللی اِعمال گردد. وی گفت: این امر طبعاً تاثیراتی بر اقتصاد ایران در کوتاه مدت خواهد داشت، اما این تاثیرات چندان شدید نخواهد بود. و اوضاع طبق آنچه مطلوب آمریکا است پیش نخواهد رفت. حتی اگر دموکراتها هم به پیروزی برسند با توجه به ماهیت شیطانی آمریکا که با رفتن و آمدن نامزدها تفاوت چندانی نخواهد کرد شاهد اتفاق و تغییر عمده‏ای در رفع تحریم‏ها نخواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه در پاسخ به این سوال که الزامات جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری چیست، گفت: رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به دستآوردها و اقدامات انجام شده در سال گذشته، آن اقدامات را ناکافی دانسته و از عنوان “جهش تولید” با نیت تحقق اتفاقات شگرف در حوزه تولید استفاده کردند، اقداماتی که به طرز محسوسی منجر به ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور و بهبود محسوس معیشت و زندگی مردم شود.

امام جمعه تبریز وجود انرژی متراکم مورد نیاز برای جهش تولید در اقتصاد ایران را یادآورشد و گفت: بخش قابل ملاحظه‏ای از ظرفیت صنایع کشور هم اکنون تعطیل بوده و یا با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند، این واحدهای تعطیل و یا دارای ظرفیت خالی فرصت بسیار بزرگی برای جهش تولید محسوب می‏شوند، در واقع واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل همانند اسلحه‏ های ساخته شده و پری هستند که آماده شلیک اند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بازارهای بزرگ کشورهای همسایه را یکی از ظرفیت‏های فوق العاده بخش تولیدی در اقتصاد ایران دانست و گفت: ایران کشوری است با ۱۵ همسایه که جمعیت شان به بیش از ۶۲۰ میلیون می‏رسد. این کشورها مجموعاً سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که بازاری بسیار بزرگ و مطمئن برای ایران محسوب می‏شوند. وی با بیان اینکه سطح فن‏آوری تولید در اغلب این کشورها از ایران پایین تر است، گفت: این بدان معناست که بخش قابل ملاحظه‏ای از تولیدات ایران به لحاظ کیفیت قابلیت رقابت در بازار این کشورها را دارا هستند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه جهش تولید نیازمند رفع موانع است، گفت: وجود موانعی در مسیر تولید در کشور که از آزاد شدن انرژی فوق العاده متراکم در بخش تولید جلوگیری می‏کند. در واقع برای جهش تولید، بیش از آنکه نیاز به سرمایه گذاری و خلق امکانات جدید باشد، لازم است موانع موجود در مسیر تولید برطرف شوند. رفع این موانع موجب رهاسازی خودکار انرژی نهفته در بخش‏های مختلف تولیدی کشور می‏شود که این اقدام مستلزم برنامه ریزی دقیق و همه جانبه و ورود همه ذی نفعان است.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با «همدلی و کمک مومنانه» مردم در ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان که ماه مواسات، همدلی و کمک مومنانه است، بحمدلله مردم ما تلاش بسیار خوبی در قالب قرارگاه رزمایش مواسات، همدلی و کمک های مومنانه از خود نشان دادند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه نیازمندان در کنار همه اقلام به پروتئین و مواد گوشتی نیز نیاز دارند، گفت: پویش نذر قربانی با عنوان «هر مسجد یک قربانی» در مساجد استان و تبریز اجرایی شود و هر مسجد حداقل یک قربانی با کمک‌های مردمی ذبح و در میان نیازمندان توزیع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با تسلیت فرارسیدن ایام وفات حضرت اُمّ‏ المؤمنین خدیجه سلام الله علیها گفت: نَسَب شریف حضرت اُمّ ‏المؤمنین خدیجه سلام الله علیها با رسول خدا صلی الله علیه و آله در «قُصَی‏ بن‏ کِلَاب» (جدّ چهارم پیامبر) به هم می‏رسند، بنابراین حضرت اُمّ ‏المؤمنین از ذریه حضرت ابراهیم علیه السلام است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه «طاهره»، «اُمّ الایتام» و «سیده قریش» سه لقب حضرت خدیجه سلام الله علیها در زمان جاهلیت بود، ادامه داد: ائمه اطهار علیهم السلام به انتسابشان به حضرت اُمّ‏ المؤمنین خدیجه سلام الله علیها افتخار می‏کردند؛ امام حسین علیه السلام در کربلا و امام سجاد علیه السلام در شام و سایر ائمه علیهم السلام در هنگام معرفی با افتخار نام ایشان را می‏بردند. وی با یادآوری ماجرای غصب فدک گفت: دشمن فهمیده بود همانطور که حضرت خدیجه سلام الله علیها، با ثروتش حامی نبوت بود، تنها دخترش حضرت فاطمه سلام الله علیها نیز با ثروت باغ فدک، حامی ولایت خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان شناخت حضرت ام المومنین خدیجه سلام الله علیها با شخصیت قرآنی حضرت مریم را متذکر شد و گفت: تنها زنى که نامش در قرآن آمده، حضرت مریم است. علاوه بر اینکه یک سوره به نام ایشان است، بیشتر از سی مرتبه نام‏شان در قرآن آمده است؛ حتی قرآن حضرت مریم را به عنوان الگو براى مردان و زنان معرّفى کرده است.

امام جمعه تبریز گفت: فضائل قرآنی حضرت مریم از جمله عفت و پاکدامنى و طهارت، ظرف نفخه روح، بالاترین سطح ایمان، قنوت، اختیار شده الهی، مهمان خاصّ الهی، همسخن فرشتگان کاملاً قابل انطباق با شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها هم هست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار