در این روز‌های سخت بسیاری در صحنه خدمت رسانی بوده و در تلاش هستند تا باری از دوش هم میهنان خود بردارند، شخصی در نقش پزشک و پرستار در خط مقدم، دیگری در قامت نیروی جهادی در هر جایی که نیاز و ضرورت باشد، آن دیگری در قامت نیروی امنیتی، فردی هم در لباس رسانه پاک و صادق و بازهم آن یکی، همه و همه یک هدف را دنبال می‌کنند و آن پیروزی در این جنگ است تا گامی دیگر برای ساخت ایران قوی برداشته شود.
کد خبر: ۸۴۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱ 03 May 2020
معلمان و استادان، این طلایه‌داران «هدایت»، «تفکر» و «اندیشه ورزی» جوامع بشری، همواره به عنوان تأثیرگذارترین مؤلفه نظام تعلیم و تربیت در اعصار و قرون متمادی، با نقش‌های بی‌بدیل خود، بر تارک تعلیم و تربیت نسل‌های بشری، درخشیده و از پرتو روح‌بخش خویش، فرزندان این مرز و بوم را به زیور دانش، تفکر و اندیشه‌های ناب آراسته و با حیات معنوی خویش، جامعه را بر محور خردورزی، ارزش‌ها و کرامات انسانی استوار ساخته‌اند.

به گزارش ایسنا، سخن گفتن از روایت‌های مختلف فداکاری‌های معلمان و استادان در شرایط مختلف در چند سطر و کلمه نمی‌گنجد، آن‌ها آنقدر باوقار در صحنه‌های مختلف بحرانی ایستادند که هر زمان نامشان بر زبان‌ها جاری شود، دانش آموزان و دانشجویان به احترام و به پاس قدردانی از زحمات آن‌ها می‌ایستند.

در این روز‌های سخت بسیاری در صحنه خدمت رسانی بوده و در تلاش هستند تا باری از دوش هم میهنان خود بردارند، شخصی در نقش پزشک و پرستار در خط مقدم، دیگری در قامت نیروی جهادی در هر جایی که نیاز و ضرورت باشد، آن دیگری در قامت نیروی امنیتی، فردی هم در لباس رسانه پاک و صادق و بازهم آن یکی، همه و همه یک هدف را دنبال می‌کنند و آن پیروزی در این جنگ است تا گامی دیگر برای ساخت ایران قوی برداشته شود.

در این میان و میدان مبارزه، گروهی هم برای بعد از پیروزی در این جنگ نفس گیر برنامه ریزی می‌کنند و با عشق تمام نشدنی از طریق امواج، کلاس‌های درس را از تعطیلی نجات داده و به تربیت آینده سازان این مرز و بوم مشغول هستند.

در این روز‌های پردغدغه و استرس جویای احوال استادان و معلمانی شدیم که با عشق به دانشجویان و دانش آموزان درس می‌دهند، اما آن‌ها مانند همیشه در نهایت ایثار و فداکاری از نگرانی خود برای روند تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و آموزش مجازی سخن گفتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایسنا، سیستم آموزش مجازی را یک تجربه جدید در تمام سالیان تدریس خود دانست و مطرح کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه، شیوع کروناویروس و تعطیلی دانشگاه‌ها اساتید مجبور هستند روند تحصیلی دانشجویان را به صورت مجازی پیش ببرند و موضوع مهم امروز این است که دانشگاه تعطیل نباشد و ترم تحصیلی به پایان برسد.

دکتر طیبه مدرکیان با بیان اینکه سیستم آموزشی دانشگاه‌های دولتی هیچ گاه به صورت مجازی نبوده و دانشجویان و اساتید طبق یک برنامه ریزی مشخص و ترمی به صورت حضوری پیش می‌رفتند، افزود: استاد و دانشجو هر دو این توانایی را دارند که براساس سیستم آموزشی جدید حرکت کنند، اما لازمه این سیستم آموزشی ارتباط گیری بیشتر و مؤثرتر بین استاد و دانشجو است.

وی با بیان اینکه طی دو، سه هفته اخیر که دیگر دانشجو به این باور رسید امکان تدریس حضوری تا پایان این اپیدمی وجود ندارد، آموزش مجازی را جدی‌تر گرفته و ارتباطش با استاد بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: بعد از امکان برقراری آموزش برخط دید و نگرش دانشجو و استاد نسبت به آموزش مجازی تغییر کرد به طوریکه بندهاحساس می‌کنم دانشجو سرکلاس حضور دارد و از طریق آموزش برخط ارتباط مفیدتری نسبت به آموزش آفلاین بین دانشجو و استاد برقرار می‌شود.

مدرکیان با ابرازنگرانی از نحوه برگزاری امتحانات گفت: سیستم آموزش مجازی، سیستم آموزشی دانشگاه‌های ایران نبوده و دانشجو برای این مدل تحصیل تربیت نشده و همچنین این سیستم آموزشی به صورت بسیار فشرده آغاز شده است.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید برای استفاده از آموزش مجازی برنامه مناسبی تنظیم کنند، اضافه کرد: پایین بودن سرعت و حجم اینترنت مصرفی یکی از مشکلات بزرگ این شیوه آموزشی برای دانشجویان است.

عضو هیئت علمی گروه شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: قبلاً برای آموزش حضوری طبق برنامه خاصی پیش از کلاس مطالب را آماده می‌کردیم، اما اکنون آماده کردن و جمع آوری مطالب بسیار وقت گیر شده و نیازمند مدیریت زمان است.

وی با بیان اینکه به طور قطع آموزش مجازی یکسری آسیب‌هایی را در پی دارد و سعی ما این است که این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم، افزود: بزرگترین حُسن آموزش مجازی در شرایط شیوع کروناویروس در جامعه و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی این است که حس می‌کنم طی این مدت در منزل بیکار نیستم و کارم را با وضعیت جدیدی ادامه می‌دهم، دانشجو نیز دلواپس تمام کردن ترم تحصیلی خود نیست.

مدرکیان با بیان اینکه آموزش مجازی همت بیشتری می‌طلبد که استاد باید برای یادگیری بهتر دانشجو تلاش کند و دانشجو نیز وقت بیشتری برای مطالعه و استفاده از آموزش مجازی بگذارد، اظهار کرد: تأثیر آموزش مجازی در آینده مشخص خواهد شد، اما ما باید در هر شرایطی آمادگی داشته باشیم که زندگی را به سمت جلو پیش ببریم.

یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه شرایط کنونی باعث شد، ما با بیشترین سرعت به سمت آموزش آنلاین پیش برویم و اساتید بیشتر به این موضوع توجه کنند، گفت: گاهی اوقات ممکن است دانشجو به هر علتی امکان کلاس رفتن را نداشته باشد که در شرایط حضوری آن کلاس را از دست می‌دهد، اما اکنون دانشجو بسیار راحت فایل درسی را دانلود کرده و هر از زمان که از لحاظ روحی و جسمی مساعد بود، آن را می‌بیند.

دکتر صادق خزل‌پور با بیان اینکه در کلاس‌های حضوری ممکن است برای چند دقیقه حواس دانشجو به عوامل مختلف پرت شود و عملاً آن مدت از کلاس را از دست بدهد، اما اکنون می‌تواند فیلم را به عقب برگردانده و دوباره آن را ببیند و یادداشت برداری کند، افزود: برقراری ارتباط با کلاس به ویژه ارتباط چشمی با دانشجویان یکی از اصلی‌ترین مسائل تدریس حضوری است و به درک بهتر دانشجویان کمک می‌کند که در آموزش مجازی این ارتباط وجود ندارد.

وی بیان کرد: در آموزش مجازی به علت نبود ارتباط چشمی با دانشجویان نمی‌توان فهمید که آیا درس را متوجه شده اند یا خیر؟ بنابراین باید به طور کلی تدریس کرده و تمام دانشجویان را یکسان دید.

خزل پور با بیان اینکه تهیه ویدئو و فیلم‌های آموزشی برای اساتید سخت‌تر از کلاس رفتن است، اضافه کرد: برای کلاس‌های حضوری ما به مطالب درسی تسلط داشتیم و اندکی قبل از کلاس مطالب را مرور و آن را تدریس می‌کردیم، اما الان علاوه بر صرف وقت زیاد برای آشنایی بیشتر با فناوری اطلاعات باید از نرم افزار‌های مختلف ضبط صدا، ویدئو و صفحه برای تهیه فیلم‌های آموزشی استفاده کنیم.

وی با اشاره به پخش اشتباهات گفتاری اساتید تحت عنوان سوتی در فضای مجازی گفت: در کلاس‌های حضوری اگر استاد کلمه اشتباهی به کار می‌برد آن را اصلاح می‌کرد، اما در شرایط کنونی و با رواج آموزش مجازی اگر دانشجو یک اشتباه گفتاری در فایل‌های آموزشی پیدا کند سریع آن را در فضای مجازی پخش خواهد کرد بنابراین باید تمام حواس استاد برای جلوگیری از این گونه اشتباهات جمع بوده و اگر اشتباهی رخ دهد باید آن فایل را تیکه کرده و آن قسمت را خارج کند.

خزل پور تأثیر آموزش مجازی را به یک چاقوی دولبه تشبیه کرد و افزود: آموزش مجازی اثرات مثبت و منفی زیادی دارد؛ به عنوان مثال در شرایط کنونی که امکان برگزاری کلاس‌های حضوری وجود ندارد استفاده از آموزش مجازی تنها راه حفظ این ترم تحصیلی است.

وی با بیان اینکه بعید است همه دانشجویان فایل‌های آموزشی را ببینند در حالیکه در کلاس استاد می‌توانست برای لحظاتی کوتاه نیز آن‌ها را با درس همراه کند، یادآور شد: آموزش مجازی همراه با کلاس‌های حضوری مزیت فراوانی دارد و توصیه می‌کنم از ترم تحصیلی بعدی آموزش آنلاین به برنامه آموزشی دانشگاه در هفته اول و آخر ترم افزوده شود.

عضو هیئت علمی گروه شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا از سه ترم پیش آموزش آنلاین را برای بعضی دروس عمومی آغاز کرده بود، تصریح کرد: اساتید ما در تدریس مجازی و آنلاین ضعیف هستند و باید در این زمینه تقویت شوند.

معلم پایه پنجم ابتدایی مدرسه قرآنی امام هادی (ع) همدان که در این روز‌های کرونایی مشغول آموزش مجازی به دانش آموزان است، نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در این روز‌ها به علت شرایط پیش بینی نشده کرونا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در جامعه و تعطیلی مدارس به منظور حفظ سلامتی دانش آموزان پای فضای مجازی به روند تحصیلی و آموزشی باز شد تا دانش آموزان از درس خود عقب نمانند.

زهرا عبدی افزود: آموزش مجازی تجربه جدیدی بود که البته همه را غافلگیر کرد، از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا معلم و دانش آموز چراکه تدریس در فضای مجازی به بسترسازی نیاز دارد، اما با وجود کمبود‌ها و کاستی‌های موجود هیچ معلمی بیکار نیست و همه با تلاشی مضاعف مشغول انجام وظیفه هستند تا هیچ دانش آموزی از آموزش جا نماند.

وی با بیان اینکه محتوا‌های آموزشی با استفاده از روش‌های الکترونیکی و مجازی به صورت فایل‌های صوتی و ویدئویی به دانش آموزان می‌رسد، اظهار کرد: یادگیری از طریق فضای مجازی یک رهاورد از پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز است و با استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم‌های آموزشی افراد می‌توانند در هر لحظه و هر مکان از آموزش بهره‌مند شوند.

عبدی با بیان اینکه آموزش مجازی یکسری آمادگی‌های لازم را برای آینده‌ای بهتر در دانش آموزان ابتدایی و متوسطه اول ایجاد می‌کند، ادامه داد: دوره‌های آموزشی در این سالتحصیلی کمتر شده و بیشتر به صورت تئوری انجام می‌شود و این موضوع حتماً بر روند تحصیل دانش آموزان تأثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و امکانات خانواده‌ها همه دانش آموزان توان دسترسی به فضای مجازی را نداشته و از آموزش محروم هستند، خاطرنشان کرد: والدین دانش آموزان مقاطع ابتدایی باید بیشترین همکاری را با معلمان در این مدت داشته باشند چراکه این دانش آموزان به مدرسه و آموزش حضوری عادت دارند و اکنون بدون آمادگی و شرایط لازم، وارد سیستم آموزشی به صورت مجازی شده اند و یادگیری آن‌ها همکاری والدین با معلمان را می‌طلبد.

این معلم همدانی با بیان اینکه نقش معلمان در این شیوه آموزشی باید متفاوت باشد به طوریکه مدرسان به تغییر شکل در نحوه تدریس و یادگیری مهارت‌های نوین نیاز دارند، گفت: استفاده از روش‌های متفاوت تدریس و بهروه وری از ابزار توسعه به معلمان کمک می‌کند تا محتوا‌های آموزشی دقیق و مفهومی را در فضای مجازی برای دانش آموزان ارائه دهند و بازخورد مناسبی از آن‌ها دریافت کنند.

وی بیان کرد: پایین بودن سرعت اینترنت یکی از مشکلات اساسی تدریس در این فضا برای معلم و دانش‌آموز است، معلم بیشتر از اینکه بر محتوای درسی تمرکز داشته باشد، نگران آپلود به موقع ویدئو‌ها و مطالب ارائه شده است، در بیشتر مواقع این ضعف سبب قطع ارتباط کلاس‌ها نیز می‌شود.

یک معلم پایه اول ابتدایی آموزشگاه تربیت مدرس همدان نیز گفت: از اوایل اسفندماه که ویروس منحوس کرونا وارد کشور شد به دستور وزارت آموزش و پرورش تدریس در خانه‌ها ادامه پیدا کرد تا در آموزش دانش آموزان فاصله نیفتد و آموزش در این مدت تعطیل نشده است.

آذردخت مرادی با بیان اینکه دانش آموزان باید با نظارت و حمایت والدین این شیوه آموزشی را دنبال کنند، افزود: فضای مجازی شادابی و نشاط کلاس درس را ندارد و اوایل آغاز آموزش مجازی جذب دانش آموزان بسیار سخت بود، اما در نهایت ما این وضعیت را قبول کردیم چراکه معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه امکان تدریس آنلاین برای دانش آموزان روستایی وجود ندارد بنابراین ویدئو‌های درسی را برای آن‌ها تهیه می‌کنم و در اپلیکیشن قرار می‌دهم و والدین هر وقت آنلاین شوند آن‌ها را می‌بینند، اظهار کرد: تهیه و هزینه اینترنت برای دانش آموز روستایی بسیار مشکل است و بعد از پیگیری‌های انجام شده تعدادی از والدین برای عضویت فرزندانشان در اپلیکیشن شاد تلفن همراه تهیه کردند و برخی هم از تلفن همراه همسایه و یا اقوام برای عضویت در این شبکه استفاده می‌کنند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار