کد خبر: ۸۴۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 05 May 2020
ا

تابناک/چند برش درباره آخرین نبرد لیگ‌برتری ابومسلم در مشهد که از قضا با برتری مقابل پرسپولیس همراه شد
مرتضی اخوان/ شهرآرانیوز- قاضی طلایی‌پوش در سوت خود می‌دمد و درحالی‌که یک چشم ورزشگاه شوق است و چشم دیگرش حسرت، حکم به برتری ۳ بر ۱ ابومسلم مقابل پرسپولیس می‌دهد. مقتدرانه‌ترین برد تاریخ باشگاه مشکی‌پوش که خیلی‌ها آن را در طول ۹ دوره برگزاری لیگ برتر تا آن زمان گربه‌سیاه سرخابی‌های پایتخت می‌دانستند، رقم می‌خورد. ابومسلم درحالی این پیروزی درخشان و خاطره‌انگیز را به دست می‌آورد که درست یک هفته قبل، بعد از تساوی برابر زردپوشان دیار زاینده‌رود سقوط مرگ‌بارشان به لیگ دسته‌یک فوتبال قطعی شده و این دیدار برایشان تشریفاتی بود. باوجود‌این، مشکی‌ها فرصت آخرین نمایش لیگ‌برتری‌شان مقابل دیدگان هواداران پُرشورشان را از دست ندادند. آن‌ها برای اعاده‌حیثیت و ثبت تصویری ماندگار در قلب تاریخ فوتبال ایران به میدان رفتند و با یک پیروزی شیرین نشان دادند ابومسلم تا هست، ابومسلم است.

۲۲ به علاوه ۶ جنگجوی آوردگاه ثامن
ساعت ۱۸ شانزدهمین روز از اردیبهشت ۱۳۸۹ است. ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد پذیرای نزدیک به بیست‌هزار‌هواداری است که برای تماشای آخرین ابومسلم لیگ‌برتری‌شان مسیر شهر مشهد تا استادیوم دورافتاده را آمده‌اند. سقوط به لیگ‌یک، هیچ سبب نشده که آن‌ها به عشق مشکی‌شان بی‌مهری کنند و مردان آوردگاه ثامن را برابر ارتش سرخ پایتخت تنها بگذارند. به رسم معمول، ابومسلم با لباس‌های مشکی و قرمز به میدان آمده و پرسپولیسِ میهمان، یکدست سفید با رگه‌هایی از قرمز همیشگی، رهسپار نبرد شده است. علیرضا حقیقی، سپهر حیدری، شیث رضایی (از دقیقه ۴۶ مجتبی شیری)، جلال اکبری، علیرضا محمد، عادل کلاه‌کج (از دقیقه ۶۷ میثم بائو)، هوار ملامحمد (از دقیقه ۴۶ مجتبی زارع)، تیاگو فراگو، حسین بادامکی، هادی نوروزی و محسن خلیلی، ۱۱ به علاوه ۳ مرد علی دایی بوده و مجید غلامی، رضا ناصحی، فرشاد بهادرانی، وحید عسگری، داوود سیدعباسی، امجد شکوه‌مقام، علی حقدوست، محمدحسین رجب‌زاده (از دقیقه ۸۶ یونس شاکری)، جواد ضیغمی (از دقیقه ۹۲ ابراهیم لوینیان)، جرالدو جلسون و داوود دانش‌دوست (از دقیقه ۷۰ محمدرضا خرسندنیا)، ۱۱ به علاوه ۳ بازیکن علی حنطه در این بازی بودند.

۲ کاپیتان مشهدی در ۲ سوی میدان
رضا ناصحی و حسین بادامکی، ۲ کاپیتان ابومسلم و پرسپولیس در نبرد ۱۶ اردیبهشت ۸۹ بودند؛ بازیکنانی که هردو بچه مشهد و رفیق قدیمی بودند. بادامکی که از ابومسلم درخشیده و به پرسپولیس رفته بود، در میانه‌های دوران حضورش در این باشگاه بود و بازوبند کاپیتانی را به بازو می‌بست. در سوی مقابل رضا ناصحی هم جوان سرحالی بود که تازه به‌عنوان یک بک چپ مطمئن در لیگ برتر خوش درخشیده و هواخواهان زیادی در میان تیم‌های بزرگ فوتبال ایران داشت.

پیروزی در ۳۰ دقیقه رقم خورد
نتیجه دیدار خاطره‌انگیز فقط در ۳۰ دقیقه رقم خورد؛ دیداری که برای پرسپولیس از حساسیت بالایی برخوردار بود، اما برای ابومسلم یک دیدار کاملا تشریفاتی محسوب می‌شد. شاگردان علی دایی برای رسیدن به جایگاه سوم جدول رده‌بندی باید این بازی و بازی آخر خود را می‌بردند و امیدوار می‌ماندند تا استقلال متوقف شود تا بتوانند به جایگاه سوم جدول برسند. بااین‌همه ابومسلم به لیگ پایین‌تر سقوط کرده و فقط برای عرض‌اندام به میدان آمده بود؛ بازی پُرهیجانی که با سوت احمد صالحی، توفانی آغاز شد و در همان دقیقه ۱۵ بازی بود که جلسون، مهاجم برزیلی مشکی‌ها، با یک ضربه دقیق، توپ را به تور دروازه پرسپولیس رساند. اما گل اول ابومسلمی‌‎ها خیلی دوام نداشت و دقیقه ۱۸ سپهر حیدری پیش‌تاخته روی یک ضربه ایستگاهی، تیم علی دایی را به گل تساوی رساند. توفان ثامن‌الائمه قرار نبود به‌این‌زودی به پایان برسد و مشهدی‌های حاضر در ورزشگاه خیلی سریع‌تر از حد تصور دوباره به اوج هیجان رسیدند. یک‌دقیقه بعد جواد ضیغمی، مهاجم جوان قوچانی، که خیلی‌ها او را ستاره آینده‌دار فوتبال کشور می‌دانستند و حتی علی دایی هم او را برای پرسپولیس می‌خواست، گل دوم ابومسلم را در میان غفلت مدافعان کُند پرسپولیس به ثمر رساند. البته بعد‌ها ضیغمی نتوانست مسیر درست فوتبالی خود را پیدا کند و هرگز به ستاره تبدیل نشد. در دقیقه ۳۰ هم کاپیتان ناصحی از روی نقطه پنالتی تیر خلاص این بازی را در همان نیم‌ساعت اول بر پیکره پرسپولیس وارد کرد. ۳۰ دقیقه توفانی که برای نتیجه پایانی این نبرد کافی بود.

۵ بازمانده آخرین بازی
از میان ۲۸ بازیکنی که در بازی دور برگشت ابومسلم و پرسپولیس در لیگ برتر ۸۹-۸۸ به میدان رفتند، امروز فقط ۵ بازیکن بازی می‌کنند. علیرضا حقیقی، بعد از یک دوران پُرفرازونشیب، امروز دروازه‌بان اول نساجی قائمشهر در لیگ برتر است. یونس شاکری، یکی از گل‌زنان خوب لیگ برتر است که در گل‌گهر سیرجان بازی می‌کند. کاپیتان رضا ناصحی برای گل‌ریحان البرز در لیگ دسته‌یک بازی می‌کند و علی حقدوست هم در داماش گیلان لیگ‌دویی سال‌های آخر فوتبالش را سپری می‌کند. البته دراین‌میان محمدرضا خرسندنیا هم که تا نیم‌فصل با نساجی بود، فعلا تیمی ندارد و به نظر می‌رسد در صورت ادامه فصل فوتبالی در ایران برای یک تیم لیگ‌یکی به میدان برود.

درخشان در خانه
جدال‌های ابومسلم و پرسپولیس همیشه جذاب و دیدنی از کار درآمده است؛ دوتیمی که دربرابر یکدیگر انتحاری و ال‌کلاسیکووار عمل می‌کردند. ترس از شکست در وجود هیچ‌کدام از ۲ تیم نبود و تاجایی‌که می‌توانستند، با نمایشی هجومی، نتایج دل‌چسبی را برای فوتبال به ارمغان می‌آوردند. ابومسلم در ۹ نبرد خانگی با پرسپولیس ۴ برد، ۳ تساوی و تنها ۲ شکست را به ثبت رسانده که آماری درخشان برای این تیم شهرستانی محسوب می‌شود. در سوی مقابل پرسپولیس تهران هم در ۹ بازی که میزبان بوده ۶ پیروزی، ۲ تساوی و تنها یک شکست داشته است.

برد‌های خاطره‌انگیز و جذاب
شاید پیروزی ۴ بر ۳ ابومسلم مقابل پرسپولیس در سال ۸۷ در ذهن بسیاری مانده باشد؛ دیداری که در مشهد برگزار شد و علی کریمی در این بازی هت‌تریک کرد، اما نتوانست مانع پیروزی مشهدی‌ها شود. بعد از این بازی علی دایی، سرمربی وقت تیم ملی، که اختلافات کهنه‌ای با علی کریمی داشت، بعد از فشار زیاد رسانه‌ها جادوگر را به اردوی تیم ملی دعوت کرد، اما کریمی این دعوت را نپذیرفت و حاضر نشد پیراهن تیم ملی ایران با سرمربیگری شهریار را به تن کند. اما آن‌ها که حافظه تاریخی بهتری دارند، یک پیروزی ۴ بر ۳ دیگر ابومسلم برابر پرسپولیس را که در سال ۸۶ رقم خورد نیز به یاد می‌آورند؛ پیروزی‌ای که با خداداد عزیزی در ورزشگاه آزادی رقم خورد، یک برد باورنکردنی برای سرخ‌پوشانی که برای حمایت از تیمشان به آزادی رفته بودند. باوجود‌این، پرسپولیس هم برد‌های درخشانی مقابل ابومسلم داشته است. بهترین این برد‌ها هم مربوط می‌شود به برتری ۳ بر ۰ ارتش سرخ پایتخت در نبرد رفت فصل ۸۷-۸۶ لیگ برتر در مشهد که همه را غافل‌گیر کرد.

شام آخر لیگ برتر در کرمان
ابومسلم بعد از برد تاریخی و دل‌چسب برابر پرسپولیس به کرمان رفت تا در هفته پایانی مقابل مس صف‌آرایی کند. شاگردان علی حنطه در این بازی لشکری بی‌انگیزه بودند که بعد از سقوط و بعد از درخشش برابر پرسپولیس، دیگر پایشان به بازی نمی‌رفت. ابومسلم مقابل مس در کرمان تن به شکست تلخ ۵ بر ۲ داد تا شام آخر لیگ برتر فوتبال برایش خوش‌یمن نباشد. علی سامره، لوسیانو ادینهو، زالترون، قاسم دهنوی و فراز فاطمی برای شاگردان لوکا بوناچیچ و محمدحسن رجب‌زاده ۲ بار برای ابومسلم گل‌زنی کردند. این آخرین پرده از حضور مشکی‌های دوست‌داشتنی در لیگ برتر فوتبال بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار