کد خبر: ۸۴۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ 07 May 2020

 

تابناک/انگار فصل دیگری از ماجراجویی آغاز شده است. انسان می خواهد روی دیگری از گردشگری را ببیند و طبیعت را مانند پیشنیانش تجربه کند و در جریانی قرار گیرد که نمی شود در اتاق های شیک تجربه کرد. از این رو، اقامتگاه های بوم گردی یکی از پرطرفدارهای امروز هر شهر و استانی در ایران برای اقامت در دل طبیعت شده است. از طرفی دیگر، خطه سرسبز شمال ایران برای اقامت در میان جنگل ها به جای دیوارهای بتونی و از خواب بیدار شدن در صبح با صدای خروس به جای ساعت دیجیتال زنگ دار، اقامت در خانه های سنتی را در میان گردشگران رونق داده و اقامتگاه های بوم گردی در چشم گردشگران پررنگ تر شده است. امروز قصد داریم در مجله الی گشت، راهنمای کامل بوم گردی در شمال را با هم بررسی کنیم و بعضی از معروف ترین اقامتگاه های بوم گردی در این خطه را با هم مرور کنیم.

راهنمای کامل بوم گردی در شمال

دهکده چوبی سد لفور در سوادکوه

مطالب مرتبط:
املش در گیلان، شهری با جاذبه های منحصر به فرد
راهنمای سفر به صومعه سرا در گیلان
ماسوله گیلان، سمبل روستاهای پلکانی ایران

استان مازندران و سپس شهرستان بابل محل قرار گیری این خانه چوبی زیبا است. زندگی در میان جنگل های سرسبز مازندران و قدم زدن در خانه ای ۷۰۰ متری با اتاق های فراوان می تواند حال هر کسی را خوب کند. دهکده چوبی سد لفور با ۵ سوئیت اقامتی و آشپزخانه و سرویس بهداشتی و سرویس حمام مجزا آماده ارائه خدمات به میهمانان خود در سوادکوه است.  فضای سبز و امکانات تهیه غذا در دل طبیعت و شب هایی پر از صدای حیوانات اهلی و جیرجیرک ها، بهترین فضا را برای دورهمی های خانوادگی فراهم کرده است. البته باید یادآور شده که دهکده چوبی که در راهنمای کامل بوم گردی در شمال امروز ما قرار گرفته است، فاصله چندانی با کاخ سلطنتی بابل، پل محمد حسن خان و پل راه آهن ندارد و برای گردش در این جاذبه ها نیاز به سفری چند ساعته ندارید.

راهنمای کامل بوم گردی در شمال

کلبه چوبی نگین کیاسر

به خطه سرسبز مازندران که وارد شوید و بعد از آن مقصدتان ساری باشد. کلبه چوبی نگین کیاسر یکی از اقامتگاه های بوم گردی راهنمای کامل بوم گردی در شمال است که در شهر ساری قرار گرفته است. شهر ساری که بی شک معرف حضور هر ایرانی هست و همه از درختان تو در تو و ستبر آن باخبر هستند. در توابع شهرستان استان ساری، اقامتگاه بوم گردی به نام کلبه چوبی نگین کیاسر در زمینی به وسعت ۵ هزار متر مربع قرار گرفته است. این کلبه چوبی با داشتن ۲ حوض بزرگ و آبی رنگ زیبا برای پرورش ماهی و قایق های تفریحی همان تصاویری را به میهمانان خود هدیه می دهد که همگی در تابلوی امپرسیونیستی از طبیعت دیده ایم. در کلبه چوبی نگین کیاسر هم امکان ماهیگری وجود دارد و هم فضای سبزی هموار برای سرگرمی کودکان در آن موجود است. گفتنی است که ۱۸ کلبه چوبی در مساحت این کلبه چوبی قرار دارد که می توان برای چای خوری های عصر روی آن ها حساب ویژه ای باز کرد. کافی است طرفدار حیوانات باشید و از تماشای آن ها لذت ببرید تا کلبه چوبی نگین کیاسر به یک مکان رویایی برای شما تبدیل شود؛ زیستگاه اردک ها وفلامینگوهای مهاجر و غازهای زیبا در میان دو دریاچه مصنوعی این کلبه چوبی زندگی می کنند و به بومیان این محل اعتماد کامل دارند. دریاچه الندان و چورت و چشمه های هفت چشمه عالی کلا از جاذبه های طبیعی نزدیک به کلبه چوبی نگین کیاسر هستند.

کلبه چوبی نگین کیاسر

اقامتگاه بوم گردی خونه مادر جون در تنکابن

به تنکابن سفر می کنیم و در راهنمای کامل بوم گردی در شمال پیش روی مان سری هم به اقامتگاه بوم گردی خونه مادر جون می زنیم. ایوان زیبای این اقامتگاه از دور نمایان است و رنگ آبی آسمانی تیرچوبی های این خانه، دل هر گردشگری را می برد. این خانه قدیمی، ۵۰ سال پیش با ظرافت و زیبایی و با رعایت شاخصه های معماری شمالی کشور ساخته شده است. برای کسانی که می خواهند نمونه بارزی از یک خانه سنتی شمالی را ببینند، اقامتگاه بوم گردی خونه مادر جون می تواند یک نمونه بی نقص باشد. بنای این اقامتگاه از چوب و کاهگل درست شده است و در تمام اتاق های آن می توان بوی کاهگل را حس کرد. آبشار تودارکف جنگل های دوهزار و سه هزار و سواحل تنکابن و آب گرم فلکده از جاذبه های طبیعی و گردشگری نزدیک به این اقامتگاه بوم گردی است.

اقامتگاه بوم گردی کلبه عادل در بابل

در درازکلا یکی از قسمت های شهرستان بابل در استان مازندران قرار دارد. اقامتگاه بوم گردی کلبه عادل بنا بر دلایل زیادی در راهنمای کامل بوم گردی در شمال قرار گرفته است. ۴ کلبه چوبی سنتی با مساحت درخور و همسایگی با دریاچه مصنوعی بابل بی شک لایق نام بردن به عنوان یکی از بهترین ها است. چشم انداز بی نظیر جنگل و کوه در اقامتگاه بوم گردی کلبه عادل یکی از ویژگی های برتر این اقامتگاه نسبت جاهای دیگر در شهر بابل است. شما در این کلبه در ارتفاع هستید و در حال استنشاق هوای مطبوع و بدون آلاینده کوهستان! آبگرم ازرو، سند سنبل رود، جنگل های سرسبز لفور، آبشار کیمون از جاذبه های طبیعی و گردشگری نزدیک به اقامتگاه بوم گردی کلبه عادل هستند.

اقامتگاه بوم گردی کلبه عادل در بابل

اقامتگاه بوم گردی سورت ساری

ممکن است بارها نام چشمه های پلکانی به گوش تان خورده باشد اما این پدیده زیبای طبیعی را ندیده باشید. اقامتگاه بوم گردی سورت ساری یکی از معدود اقامتگاه هایی است که در کنار یکی از زیباترین چشمه های پلکانی ایران قرار گرفته است. این اقامتگاه بوم گردی در استان مازندران و در توابع شهر ساری قرار گرفته است. مواد غذایی که در این اقامتگاه برای مسافران و گردشگران فراهم می شود به طور مستقیم و به صورت ارگانیک از مزرعه خود اقامتگاه به دست می آید و برای کسانی که می خواهند در سفرشان غذای سالم و طبیعی میل کنند، این اقامتگاه انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.

اقامتگاه بوم گردی پرادروم در تنکابن

شهسوار یکی از زیباترین و مدرن ترین شهرهای استان مازندران است و هر فصل میزباذن هزاران مسافر و گردشگر از سراسر ایران است. البته هستند کسانی که دل شان می خواهد در طول سفرشان به استان مازندران و شهسوار، دیگر در جایی مدرن مانند شهر خودشان قرار نگیرند و در عوض در محلی آرام و در میان طبیعت مازندران غوطه ور شوند. کافی است کمی از شهسوار فاصله بگیرید و به یکی از توابع شهرستان تنکابن، جایی به نام روستای گرماپشته سفر کنید. اقامتگاه بوم گردی پرادروم در تنکابن که در راهنمای کامل بوم گردی در شمال ما قرار گرفته است در همین روستا جا خوش کرده و برای طبیعت دوستان و گردشگران یکی از همان اماکن اقامتی آرام است. معماری این اقامتگاه کاملا سنتی است و بدنه آن از کاهگل و چوب ساخته شده است. دوچرخه خود را برای سفر به این اقامتگاه در اتومبیل تان قرار دهید و حرکت کنید؛ چرا که در نزدیک اقامتگاه مسیر آفرود جنگلی و رودخانه زیبا و در کنار آن ها مسیر دوچرخه سواری برای مسافران و گردشگران این منطقه فراهم است. نوشیدن محصول دست اول چای این روستا را بنوشید و بر روی تاب درختی اقامتگاه اوقات تان را شیرین کنید.

اقامتگاه بوم گردی پرادروم در تنکابن

اقامتگاه بوم گردی سنام در ساری

منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا در شهر ساری استان مازندران محل قرار گیری اقامتگاه بوم گردی سنام است. خانه ای روستایی که در ۱۲ کیلومتری کیاسر قرار گرفته است و اطرافش را تا چشم کار می کند هزاران شالیزار تشکیل داده است. خانه روستایی سنام در میان باغ سرسبزی قرار گرفته است که چشم انداز بی نظیری به جنگل ها و کوه به میهمانان خود هدیه می دهد. از جاذبه های نزدیک به اقامتگاه بوم گردی سنام قرار دارند می توان به دریاچه الندان، آبشار بندگاه و چشمه باداب سورت اشاره کرد.

اقامتگاه بوم گردی اسپی در کندلوس

این اقامتگاه نامش را از روستای کندلوس در شهر نوشهر استان مازندران گرفته است. روستای تاریخی که می توان در گوشه و کنار آن، بناهایی را از صده های گذشته تاریخ ایران دید. اقامتگاه بوم گردی اسپی نیز با ۲۰۰ سال عمری که دارد، به خودی خود یکی از عناصر جانشدنی این روستا به حساب می آید. دیوارهای سنگی این اقامتگاه یکی از مثال زدنی ترین نوع معماری قدیمی در این قسمت از شمال ایران است و به همین خاطر است که این اقامتگاه در راهنمای کامل بوم گردی در شمال قرار گرفته است. آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام برای مسافران و گردشگران این اقامتگاه فراهم است و می توان با خیال راحت در اقامتگاهی سنتی با امکاناتی کامل اقامت داشت. گفتنی است که اسپی در لغت به معنای آب سفید است و به دلیل پر آبی این منطقه و املاح معدنی در آن، نام این اقامتگاه را این گونه گذاشته اند. روستای گردشگری کندلوس مانند یک موزه از خانه های سنگی است که تجربه زیستی در آن را در کم تر جایی از جهان می شود تجربه کرد. خیابان های روستای کندلوس در بیش تر قسمت هایش از سنگ فرش های زیبا تشکیل شده است که گاه به قدمت خود روستا عمر دارند و قدم زدن بر روی آن ها تجربه ای تازه و منحصر به فرد را به میهمانان این روستا هدیه می دهد.

اقامتگاه های بوم گردی در گیلان

گیلان تاج سر خوشگلان

جنگل هایش زیبا است. غذاهایش خوشمزه است. انسان های مهربان و با فرهنگی دارد. آباد است و هر چیز را که لازم داری فراهم کرده است. موسیقی زیبایی هم دارد. به راستی گیلان چیزی هم کم دارد؟ گیلان و تمام استان هایش جایگاه گیله مردانی است که در تاریخ این مرز و بوم جان فشانی ها کرده اند و یک ایران مدیون سبزی و سرخی اش است. ایستادن بر مزار شیخ زائد گیلانی، بوی باغ های چای را باید به جای عطر به تن خود زد و شاخه های درخت انار گیلان را برای زینت باید به شانه های خود سوار کرد. باید در گیلان با خرقه گیاهانه برگ پوش شد و زنبیلی پر از پیله های ابریشم لاهیجان و لنگرود را با خود حمل کرد. شاید این گونه بتوان کمی از گیلان سر درآورد و در آن گم شد. اما بیش از هر چیز، گمان می رود که اقامت در اقامتگاه های بوم گردی آن باید جانی دوباره گرفت و ما هم در راهنمای کامل بوم گردی در شمال می خواهیم سری به اقامتگاه های بوم گردی در گیلان بزنیم

گیلان

اقامتگاه سنتی کلبه تالش

این اقامتگاه زیبا در شهرستان تالش در استان گیلان قرار گرفته است. طبیعتی مثال زدنی در روستای سراگاه در تالش منتظر تمام مسافران گیلان است و اقامتگاه بوم گردی کلبه تالش نیز میزبان بی تاب میهمانان گیلان است. جاگیری در کنار سواحل دریای خزر و همسایگی با کوه های افراشته گیلان در این اقامتگاه، رویایی شدنی است. کلبه تالش چوبی است و عطر چوب دارد. دریاچه سراگاه با این کلبه دوستی قدیمی دارد و میهمانان آن می توانند از پنجره های آن چشم انداز مستقیمی به این دریاچه داشته باشند. اسب سواری در جنگل های هیرکانی و رفتن ییلاقات سوباتان، پارک جنگلی سیاهداران و ییلاق شکر دشت در زمان اقامت در کلبه تالش شدنی است.

اقامتگاه سنتی کلبه تالش

اقامتگاه بوم گردی پیله بابا در رشت

به قول یکی از شاعران گلیکی؛ «به کدام سازت برقصم ای رشت! ای شهر باران های همیشه ام.» طراوت رشت، باران آن است و اقامتگاه بوم گردی پیله بابا هم در روستای کچا، بی بهره از باران جان ساز رشت نیست. ۳ اتاق، ایوانی زیبا در ۲۰ کیلومتری جاده رشت-تهران محل قرارگیری اقامتگاه بوم گردی پیله بابا است. می توانید در طبیعت احاطه کننده این اقامتگاه، به دورترین خاطرات شیرین خود سفر کنید و طعم چای تازه شمالی و غذاهای لذیذ گیلکی را با تمام وجودشان بچشید.

اقامتگاه بوم گردی چسلی در ماسال

هیچ کجا ماسال نمی شود. گاوهای هیچ کجای دنیا مانند گاوهای ماسال رگ نمی کنند و نعره شان از سینه های پر شیرشان در نمی آید. هیچ جنگلی را نمی توان مانند جنگل های ماسال پیدا کرد. در این جای منحصر به فرد، اقامتگاه بوم گردی چسلی خود را هر روز به زیبایی می آراید و منتظر میهمانان گیلان است. راهنمای کامل بوم گردی در شمال بدون ماسال هیچ ارزشی ندارد! برای در رفتن از دست گرمای تابستان، بار و بندیل را بندید و به ماسال و اقامتگاه بوم گردی چسلی پناه بیاورید. امام زاده چسلی، سواحل دریای کاسپین و غار آویشو در همسایگی این اقامتگاه قرار گرفته اند.

اقامتگاه بوم گردی چسلی در ماسال

کلبه ییلاقی محبوب در تالش

گیلان، تالش و بعد از آن سراغ روستای آق اولر را بگیرید و به کلبه ییلاقی محبوب را بگیرید تا خانه های زیبای چوبی اش در میان مه پیدا کنید. فرشش سبزی است و بالای سرش را مه گرفته و مانند نازپرورده ای در پر قو خوابیده است. در دامنه ای بکر از کوه های تالش جا خوش کرده است و همسایه کوه های البرز است. سرویس بهداشتی فرنگی، تراس اختصاصی و حمام همه چیز فراهم است تا اقامتی راحت را برای همراهان راهنمای کامل بوم گردی در شمال فراهم کرده است.

اقامتگاه روستایی گیل خانه در رشت

تراس آبی رنگش به رنگ آسمان همیشه پاک رشت است و تمام ستون ها و دیوارهایش مانند دیگر خانه های روستای گیلوا از جنس چوب و بتن است. اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی دارد و همسایه شالیزارهای زیبا رشت است. خانه روستایی گیل خانه در ۵ کیلومتری کوچصفهان قرار گرفته است. چشم انداز میهمانان این اقامتگاه بوم گردی، شالیزارها و جنگل های زیبای رشت است. از این خانه روستایی بیرون بیایید و کمی قدم بزنید تا به موزه میراث روستایی و تالاب سوستان برسید و سپس سری هم به اسکله ماهیگیری کیاشهر بزنید. پل تاریخی مورغانه و سد خاکی سقالسکار هم در همسایگی خانه روستایی گیل خانه جا گرفته اند. صفا و سبزی دو شاخصه روستای گیلوا دشتان و گیل خانه است.

اقامتگاه روستایی گیل خانه در رشت

اقامتگاه بوم گردی وارش در رودبار

رودبار مانند گل میخی تک تک خاطراتش را در ذهن میهمانان خود می کوبد و برای همیشه در دفترچه خاطرات شان ثبت می کند. اقامتگاه بوم گردی وارش هم در این میان نقش موثری را ایفا می کند و با تراس باصفایش در میان جنگل های وارش رودبار، دل هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می کند. اقامتگاه بوم گردی وارش که در راهنمای کامل بوم گردی در شمال قرار گرفته است و این خود می تواند مهر تاییدی بر محبوبیت این اقامتگاه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار