کسی نیست از این دست افراد سوال کند وبگوید " آخه پدر بیامرز ،وقتی امکانات وتجهیزات کافی در اختیار دارید ،وقتی قدرت دارید ،وقتی برای این وظیفه روی آن میز وصندلی بزرگتر از قدر وقواره ات تکیه زده ای ،پس چرا حاضر نیستی به وظیفه ات درست عمل کنی !؟ یعنی یا باید همیشه دست زور پس گردنت باشد یا اینکه در شرایط خاص برای نشان دادن وظیفه شناسی و مردم داری و...آنهم برای ارتقا یا ابقاء ذره ای از توان مدیریتی را رو کنی ؟!
کد خبر: ۸۴۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷ 07 May 2020

تابناک ایلام::در طول این  سالهایی که به کار رسانه وخبرنگاری فعالیت دارم به مواردی در خصوص نحوه رفتار و کردار برخی مدیران برخورد کرده ام که اگر سخن به گزاف نرانده باشم ،همسنگ با تمام اتفاقات عجیب چند دهه زندگی ام ،برایم تعجب آور بوده است .

صرفنظر از برخی ویژگی های منحصر بفرد اخلاقی نظیر تملق ،تغییر رنگ ،باری به هرجهت ،قدرت انطباق فوری با شرایط زمان ،تبحر در همرنگ سازی خویش با وضعیت های گوناگون که این روزها از آن تحت عنوان مدیریت دوزیستی یاد می شود ،خصوصیات بالقوه ای را نیز در این دست از مدیران سراغ داریم که بالفعل سازی آنها تابع شرایط ویژه تری است که از قضا بیس این مطلب را تشکیل می دهد .

خوب وقتی با هزار سلام وصلوات فردی بعنوان مدیر یا رییس یک مجموعه منصوب می شود ،یعنی اینکه مدیر باید از تمامی ابزارهای دراختیارش ،از تبحر وقدرت مدیریتی که در آن وجود داشته ،از  نقاط قوت و برجستگیهایی که نسبت به دیگران داشته تا به این جایگاه رسیده  استفاده کند تا مشکل مردم در حوزه وظیفه اش را حل نماید ،به خلق الله خدمت کند ،سیاست های دولت متبوعش را اجرایی کند تا هم مایه خیروبرکت باشد وهم ثواب !

اما در طول این سالها به جز معدود مدیرانی که بی توجه به شرایط وموقعیتها تنها به وظیفه اشان اندیشیده و از هر تلاشی برای انجام ماموریت حتی فراتر از مقدورات ومعذورات فروگذار نمانده اند ،مابقی مدیران در انجام امور به سبک " تله " عمل کرده اند ،یعنی بوسیله عامل و محرک دیگری فعال شده ودر مابقی دوران مدیریت ؛حالت سکون،بی حرکتی وبی اثری را پیشه کرده اند !می توان این دست از افراد را مدیران تله ای نام نهاد !

کسی نیست از این دست افراد سوال کند وبگوید " آخه پدر بیامرز ،وقتی امکانات وتجهیزات کافی در اختیار دارید ،وقتی قدرت دارید ،وقتی برای این وظیفه روی آن میز وصندلی بزرگتر از قدر وقواره ات تکیه زده ای ،پس چرا حاضر نیستی به وظیفه ات درست عمل کنی !؟ یعنی یا باید همیشه دست زور پس گردنت باشد یا اینکه در شرایط خاص برای نشان دادن وظیفه شناسی و مردم داری و...آنهم برای ارتقا یا ابقاء ذره ای از توان مدیریتی را رو کنی ؟!

آقای مدیران مخابراتی که در اربعین ظرف 48 ساعت چند بالون اینترنتی هوا می کنید وبه میلیون ها نفر اینترنت پرسرعت رایگان ارایه می دهید ،چرا پس از فراغت از آن به فکر روستاهای بدون اینترنت نمی افتید ،یعنی نمی شود ؟! امکانات ندارید ؟پس چطور توی اون بیابان توانستید ،اما اینجا نمیشه ؟!

آقای مسئول زیر ساختی که در همان ایام می توانید ظرف چند روز ،فیبر نوری مهران را به نجف متصل کنید اما در ایام بحرانی مثل همین کرونا قادر نیستید زیر ساخت های اتصال روستاهای محروم به موهبت رسانه و تلفن و ...را برقرار نمایید تا بچه های مردم از تحصیل مجازی محروم نمانند ؟!

وقتی می شود ظرف چند ساعت بزرگترین آشپرخانه کشور را راه اندازی کرد و روزانه صدها هزار پرس غذا در بین مردم توزیع کرد ،چرا نتوان از این ظرفیت مدیریتی برای سیر کردن شکم مردم کرونا زده استفاده کرد؟! و مواردی از این دست ...

اینها یک بخش سناریوی رفتاری  مدیران تله ای ما بودند ،بخش دیگر نیز شامل رفتارهای مدیرانی است که از آنها می توان تحت عنوان مدیران "تشری " یاد کرد ،مدیرانی که تا توپ وتشر پشت سرآنها نباشد ،ویژگی ها بارز مدیریتی آنها بالفعل نخواهد شد .

ماههاست مردم استان ،رسانه ها و فعالین مجازی از سرعت لاک پشتی اینترنت در مناطق مختلف استان داد سخن سر می دهند ،همه اینها مثل بادی از بنا گوش مدیران عزیز عبور می کند وککشان هم نمی گزد ! اما همیکنه استاندار می گوید ؛کیفیت سرعت اینترنت در استان مناسب نیست ! در کمتر از 24ساعت سرعت اینترنت تا حدودی بهبود می یابد !

آقای مدیر کارخانه سیمان کارزان ! که روزانه از ترس مدیران محیط زیست و رسانه ها از سیستم فیلتر استفاده می کنید که بعله !به فکر سلامت زیست محیطی هستید ،اما در تاریکی شب که همه چیز از نگاه مامورمحیط زیست ورسانه پنهان می ماند، سیستم را خاموش کرده  وکلی آلودگی به ریه های مردم وطبیعت تزریق می کنید! تورا خدا از این کارها نکنید،خداراخوش نمیاد ! فیلتر نصب کرده اید ؟!خوب استفاده کنید ،آن هم نه از ترس مامور وتشر رسانه ها!بلکه به خاطر وظیفه انساندوستی و تعهدی که درقبال سلامت مردم و حفظ محیط زیست دارید.

یا اینکه مثلا قرار است فردا مدیر ارشدی از کنار شهری عبورکند ،شبانه چاله چوله جاده ها وخیابان ها پر می شود ،شهرداری آن شهر  کم مانده مسیر را گلاب پاشی کند ! اما در روزهای عادی آنچه که به جایی نمی رسد فریاد مردمی است که از دست چاله چوله ها کمر درد گرفته اند !وقس علی هذه ...

آخه چرا باید اینگونه باشد ؟! چرا باید ویژگی های  مطلوب مدیریتی و ارایه خدمات بهینه به مردم  تنها با چوب تشر یا رفتار تله ای مدیران عینیت یابند؟ وقتی امکانات،تجهیزات و مقدورات د رشرایط عادی این امکان را در اختیار مدیر دستگاه قرار داده تا از آنها برای رفاه مردم استفاده شود ،چرا استفاده نمی شود ؟!

وقتی می شود در شرایط عادی هم در خدمت مردم بود ،چرا از این خدمت رسانی دریغ می شود ؟! مردم ما به این درک رسیده اند که واقعا اگر مدیران بخواهند واراده ای در آنها وجود داشته باشد می شود به مردم خدمت کرد ،می شود نقص ها وکاستی ها را رفع کرد ،حتی اگر دادستان ،استاندار ورسانه ها هم نباشند !

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار