یک فوق تخصص خون و آنکولوژی میزان شیوع تالاسمی در استان کرمانشاه از حد متوسط کشور پایین‌تر اعلام کرد و گفت: سال‌هاست که تولد نوزاد تالاسمی شدید و متوسط در استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۸۴۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 08 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،رضا اکرمی‌پور با یادآوری هیجدهم اردیبهشت و روز جهانی تالاسمی و بیماری‌های خاص در تعریف واژه تالاسمی، اظهار داشت: تالاس و می یک کلمه یونانی است؛ می به معنی خون و تالاس به معنی دریاچه و دریا است، این بیماری در گذشته بیشتر در مناطق مالاریاخیز و قسمت‌های از مدینترانه و جاهایی که آب فراوان وجود داشته شیوع پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه تالاسمی شایع‌ترین بیماری ارثی در جهان است، گفت: این بیماری با انواع الفا و بتا وجود دارد، اگر زنجیره‌ی آلفا درگیر شود به آن آلفاتالاسمی و اگر ژن و زنجیره‌ی بتا درگیر شود به آن بتاتالاسمی می‌گویند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: بیماری تالاسمی به صورت خفیف (مینور)، متوسط و شدید (ماژور) ظاهر می‌شود که در مورد خفیف فقط در آزمایشات دیده می‌شود و علائم بالینی خاصی ندارد.

وی در توضیح علائم بالینی نوع متوسط و شدید، اضافه کرد: اگر این بیماری به صورت دو طرفه (هم از مادر هم از پدر به ارث برسد) منجر به کاهش گلبول‌های قرمز و هموگلوبین می‌شود که بعد از دو ماهگی با بی‌قراری شیرخوار، رنگ پریدگی، بزرگی طحال و کبد، تغییر چهره و نارسایی قلب خود را نشان می‌دهد.

اکرمی‌پور گفت: ایران روی کمربند بیماری تالاسمی در دنیا قرار گرفته و از سال 76 به بعد تمهیداتی بسیار مهمی در این خصوص اتفاق افتاده به‌طوریکه از تولد بسیاری از بیماران متوسط و شدید پیشگیری شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رشته هماتولوژی و آنکولوژی کودکان گفت: سال‌هاست که تولد نوزاد تالاسمی شدید و متوسط در استان گزارش نشده و آمار آن به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: میزان شیوع تالاسمی در کرمانشاه از حد متوسط کشور پایین است، تقریبا حدود 310 نفر تالاسمی شدید و متوسط داریم و بروز تالاسمی خفیف نیز چهار درصد است.

اکرمی‌پور گفت: بیماران تالاسمی خفیف اغلب بدون علامت هستند و در انجام فعالیت‌های روزمره هیچ مشکلی ندارند و زندگی نرمال و عادی دارند بنابراین درمان خاصی برای آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود، بهتر است از میوه و سبزیجات استفاده کنند.

وی در ارتباط با درمان تالاسمی متوسط و شدید، گفت: در نوع شدید درمان خیلی موثر وجود دارد از طریق تزریق خون ماهانه به اضافه مصرف آهن‌زا و درمان عوارضی بیماری سعی می شود به بیماران کمک شود، بسیاری از بیماران متوسط و شدید وقتی درمان خوب انجام دهند کسی متوجه بیماری آن‌ها نمی‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار