مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان سالانه 30 سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی دارد.
کد خبر: ۸۴۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳ 09 May 2020

منصور شیشه فروش با بیان اینکه فرونشست زمین براثر برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد، اظهار کرد: این پدیده در ۲۰ سال گذشته در استان اصفهان به علت شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن و کاهش بارش‌ها شدید تر شده است.

وی با بیان اینکه یک سوم از مساحت استان اصفهان بیابانی و کویری است، افزود: متوسط بارندگی سالانه در این استان ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلی متر است که یک سوم بارش کشور و یک هشتم جهان برآورد می‌شود و این اقلیم شرایط خشکی و خشکسالی را در این استان فراهم کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خشکسالی‌های متعدد، افزایش جمعیت و برداشت آب و بار گذاری‌ها بیش از حد را علت کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی دانست و گفت: با وجود اینکه برداشت آب زیرزمینی باید به گونه‌ای باشد که منابع آب قابل جبران باشد اما در سال‌های اخیر به دلیل وجود خشکسالی استفاده از ظرفیت آب‌های زیرزمینی افزایش یافته است؛ کمبود بارش و خشکی رودخانه زاینده رود نیز از عوامل مؤثر در افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی بوده است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: استان اصفهان دارای ۳۹ زیرحوضه آبریز یا دشت که از این شمار ۱۲ دشت ممنوعه و هشت دشت مانند اردستان، نطنز، مهیار شمالی و جنوبی و دشت کاشان بحرانی ممنوعه است.

وی با بیان اینکه نشست زمین به علت خشکسالی در آبخوان‌های محصور و نیمه محصور از مواد آبرفتی تحکیم نشده و نیمه تحکیم بیشتر است، ادامه داد: برداشت‌های آب زیرزمینی و خارج شدن آب از منافذ امکان متراکم شدن مواد تا عمق ۳۰۰ متر را فراهم می‌کند از این رو هرچه بیشتر باشد تراکم نیز افزایش می‌یابد.

شیشه فروش با بیان اینکه نشست زمین باعث ایجاد شکاف‌هایی عمیق در سطح زمین می‌شود، خاطرنشان کرد: توسعه ناپایدار کشاورزی، وجود چاه‌های مجاز و غیرمجاز، افزایش برداشت‌ها و کمبود بارش منجر به فرونشست و با خروج آب از لایه‌های خاک موجب متراکم شدن آبخوان‌ها می‌شود.

منبع:ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار