امشب نخستین شب قدر از ماه رمضان امسال است اما سایه ویروس منحوس کرونا که از اسفندماه سال گذشته بر سر ایرانیان سنگینی می‌کند سبب شده برنامه‌ها امسال متفاوت برگزار شود.
کد خبر: ۸۴۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 12 May 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در میان شب‌ها و روزهای پربرکت ماه رمضان، شب‌های قدر به فرموده قرآن بهتر از هزار شب است. همه مسلمانان به ویژه ایرانیان در این شب‌ها در جوار بقاع متبرکه ائمه اطهار، مساجد و حسینیه‌ها جمع شده و تا سحر خدا را به اسما و صفات گوناگون صدا می‌زنند.

امشب نخستین شب قدر از ماه رمضان امسال است اما سایه ویروس منحوس کرونا که از اسفندماه سال گذشته بر سر ایرانیان سنگینی می‌کند و سبب تعطیلی حرم‌های مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) شده است.

همزمان با قرار گرفتن در آستانه شب‌های قدر و با رفع برخی از محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی کرونا همچنین با اعلام شهرهایی با وضعیت سفید این امید در دل مؤمنین ایجاد شد که بتوان شب‌های قدر را در مساجد برگزار کنند.

در همین راستا نیز تولیت‌های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، ‌آستان مقدس احمد‌بن‌موسی‌الکاظم (ع)، ‌مسجد مقدس جمکران و ‌آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ‌درباره آمادگی برای برگزاری مراسم شب‌های قدر بیانیه مشترک صادر کردند.‌

در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «‌با عنایت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) مبنی بر اینکه «مسئله‌ی دعا و عبادت به ویژه ‌در ماه رمضان، به خصوص در شب‌های قدر که در پیش است، یکی از نیازهای حتمی و اساسی مردم است» و تأکید معظم له بر ضرورت برنامه‌ریزی مناسب جهت بهره‌مندی هموطنان عزیز از فرصت معنوی شب‌های قدر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بر خود لازم می‌دانیم به استحضار هموطنان شریف و متدیّن برسانیم که اعتاب مقدسه سراسر کشور در لبیک به فرمایشات داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آمادگی کامل دارند طبق دستورالعمل‌های بهداشتی لازم، شرایط بهره‌مندی مردم عزیز از فضائل معنوی شب های قدر را فراهم آورند.

در همین راستا آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) ویژه برنامه‌های شب قدر را بدون حضور زائران برگزار می‌کند و این برنامه‌ها را اعلام کرده است.

ویژه برنامه‌های شب‌های قدر در حرم مطهر شاهچراغ(ع)

به گفته حجت‌الاسلام احمد سلامی، معاون فرهنگی حرم حضرت شاهچراغ(ع) این ویژه برنامه‌ها به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و صیانت از شهروندان، بدون حضور زائر و به صورت پخش زنده تلویزیونی برگزار می‌شود و شامل قرائت قرآن، سخنرانی‌های مذهبی و قرائت ادعیه است.

براساس آنچه در این برنامه‌ها اعلام شده 23 اردیبهشت در شب 19 ماه مبارک رمضان از ساعت 22:30 تا 12 بامداد دعای پرفیض جوشن کبیر با نوای حاج امیر یقطین و سیدحسین فتح‌اللهی صحن و سرای حرم مطهر را عطرآگین می‌کند.

 

همچنین سخنرانی مذهبی شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) نیز از ساعت 12 بامداد به مدت 30 دقیقه توسط آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار می‌شود و در ادامه از ساعت 30 دقیقه تا ساعت 2 حاج کاظم محمدی دعای بافضیلت ابوحمزه ثمالی را قرائت می‌کند.

ویژه برنامه‌های شب شهادت مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب (ع) نیز به قرار زیر است در شب 21 ماه مبارک رمضان دعای جوشن کبیر با نوای حاج خلیل نگهبان از ساعت 22:30 تا 12 بامداد قرائت می‌شود و در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین ملک مکان به مدت نیم ساعت به ایراد سخن می‌پردازند.

قرائت دعای ابوحمزه ثمالی با نوای حاج کاظم محمدی از ساعت 30 دقیقه تا 2 بامداد از دیگر برنامه‌های شب 21 ماه مبارک رمضان است که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

برنامه‌های احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان نیز از ساعت 22:15 تا 22:30 با قرائت قرآن کریم توسط مهدی کشاورز آغاز می‌شود و در ادامه، دعای جوشن کبیر با نوای سید مصطفی موسوی‌نژاد و حاج سعید خائف پناه از ساعت22:30 تا 12 بامداد، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حدائق از ساعت 12 بامداد به مدت 30دقیقه و دعای ابوحمزه ثمالی با نوای سیدعباس انجوی از ساعت 30 دقیقه تا 2 بامداد قرائت می‌شود.

علاوه بر آن تمامی برنامه‌های لیالی قدر، همزمان از شبکه فارس و برنامه‌های شب 19 ماه مبارک علاوه بر این شبکه از طریق شبکه شما نیز به صورت زنده پخش می‌شود.

برگزاری شب‌های قدر شیراز در خودور

همچنین شهرداری شیراز نیز برای شب‌های قدر تمهیداتی اندیشیده است. مرتضی جعفری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام کرده که آئین معنوی احیای شب‌های قدر در بوستان دراک شیراز و با حضور عبادت‌کنندگان در خودروها برگزار می‌شود.

به گفته وی با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان مبنی بر برگزاری مراسم احیا، این آیین امسال در بوستان دراک (واقع در بزرگراه حسینی الهاشمی) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی برگزار می‌شود.

بر این اساس پرده بزرگی در فضای وسیع بوستان دراک نصب و تصویر مراسم دعاخوانی و مداحی از طریق ویدیو پروژکشن بر روی آن پخش می‌شود و شهروندان نیز می‌توانند صوت را به صورت زنده از طریق امواج FM رادیویی دریافت کنند.

جعفری می‌گوید: برای حفظ سلامت شهروندان، تعداد سرنشینان هر خودرو حداکثر باید سه نفر و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی باشد.

این مراسم با همکاری جمعیت دلدادگان حضرت علی اکبر (ع) در شب‌های سه‌شنبه 23، پنجشنبه 25 و شنبه 27 اردیبهشت‌ماه از ساعت 23:30 تا 2 بامداد برگزار می‌شود.

علاوه بر این هیئات مذهبی نیز از طریق صفحات خود در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی اقدام به برگزاری شب‌های قدر به صورت مجازی می‌کنند و برنامه‌های خود را اعلام کردند.

برچسب ها: شب قدر ، کرونا ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار