کد خبر: ۸۵۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 14 May 2020
 
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون خالص خرید ۹۲ میلیارد تومانی برای خودرویی‌ها در بورس، با متخلفان و عوامل افزایش قیمت خودرو برخورد شود، کسری بودجه آمریکا به رکورد تاریخی رسید، نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود، تایید وام اضطراری مصر از صندوق بین‌المللی پول و کمک بانک بریکس به هند برای مقابله با کرونا را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خالص خرید ۹۲ میلیارد تومانی برای خودرویی‌ها در بورس، با متخلفان و عوامل افزایش قیمت خودرو برخورد شود، کسری بودجه آمریکا به رکورد تاریخی رسید، نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود، تایید وام اضطراری مصر از صندوق بین‌المللی پول و کمک بانک بریکس به هند برای مقابله با کرونا را در بر دارد.

خالص خرید ۹۲ میلیارد تومانی برای خودرویی‌ها در بورس

در روزی که شاخص کل با افت ۴/ ۰ درصدی مواجه شد، بار دیگر شاهد بازگشت معامله‌گران خرد به عرضه خرید سهام بودیم. این در حالی است که طی معاملات روز سه‌شنبه پس از ۳۶ روز غیبت، این حقوقی‌ها بودند که زمین بازی را در اختیار گرفته بودند. از این روی، دیروز بیش از یک میلیارد و ۷۳۴ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۶۱۷ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در میان صنایع بورسی نیز اکثر گروه‌ها شاهد ثبت خالص خرید مثبتی توسط سهامداران خرد بودند. در این مسیر در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی رقم خورد. به این ترتیب دیروز ۲۵۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. پس از آن نیز بانکی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت ۱۸۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ خودرویی‌ها نیز دیروز مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خرید ۹۲ میلیارد تومانی را تجربه کردند.

هشدار مقام مسئول به انباردار و نگهدارنده خودرو‌های صفر به صورت غیرقانونی

تابش رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: خوشبختانه شیب کاهشی در بازار خودرو که کالایی مصرفی محسوب می شود مشهود است. سازمان حمایت در چهار بُعد قیمت گذاری خودرو را بررسی کرده و می‌کند. نظارت بر سیاست‌های عرضه و تقاضا و قیمت گذاری ادامه خواهد داشت، به سازمان‌های صمت اعلام کردیم نگهداری کالا منوط به ثبت در سامانه انبار‌ها باشد، در غیر این صورت این نگهداری در انبار احتکار است. مردم در صورت مشاهده انبار نگهداری خودرو صفر به شماره ۱۴۱ اعلام کنند. انباردار و نگهدارنده خودرو‌های صفر به صورت غیر قانونی هر دو مجرم هستند.

تابش با اشاره به سیاست‌های عرضه گفت: استفاده از کد ملی از جمله محدودیت هاست که با چند لینک بررسی می‌شود و تنها با کد ملی ثبت نام انجام نمی‌شود. بلکه داشتن گواهی نامه و عدم خرید محصول از خودروسازی‌ها طی ۳۶ ماه گذشته  از جمله شروط است. ضمن اینکه این خودرو مدتی حق فروش نداشته و در رهن است. اگر خریدار تا سه ماه خودرو صفر را به گارانتی معرفی نکند، گارانتی خودرو از بین خواهد رفت. در سیاستی که کمیته خودرو اعلام کرد محدودیت ثبت نامی وجود ندارد و قبل از بازگشایی سایت، فرصتی برای ثبت نام و دریافت کد رهگیری خواهیم داد. برای فروش فوق العاده یک هفته وقت گذاشته ایم و محدودیتی نداریم. قرعه کشی صورت می‌گیرد و اسامی اعلام و ظرف ۴۸ ساعت رقم تکمیلی واریز می‌شود. در فروش‌های مشارکتی و پیش فروش محدودیت ثبت نام نداریم. /باشگاه خبرنگاران

با متخلفان و عوامل افزایش قیمت خودرو برخورد شود

علیرضا سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهای گذشته قیمت خودروهای تولید داخل، بی ضابطه و بدون توجه به قیمت تمام شده تولید آنها به میزان بسیاری افزایش یافته و شرایط بی سابقه‌ای را در بازار خودرو رقم زده و  باعث اعتراض و بلاتکلیفی مردم شده، اما اقدام موثری برای رسیدگی به وضعیت و ساماندهی آن انجام نشده است؛ ظاهرا روند افزایش قیمت خودروهای تولید داخل توقفی ندارد؛ لذا ضروری است در اسرع وقت نسبت به رسیدگی به این وضعیت و برخورد با متخلفان و عوامل افزایش قیمت خودرو اقدام شود. این موارد در قالب تذکر کتبی به رئیس جمهور با عنوان علت نابسامانی بازار خودرو و افزایش شدید و بی‌سابقه قیمت خودروهای داخلی و عدم رسیدگی به آن، داده شده است؛ تذکری که آقای کریمی نماینده اراک آن را امضا کرده است. /ایسنا

کسری بودجه آمریکا به رکورد تاریخی رسید

دولت آمریکا گزارش داد که تحت تأثیر پاندمی کرونا، در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) با انفجار هزینه‌های جاری دولت و افت شدید درآمدهای آن کسری بودجه رکورد زده و به ۷۳۸ میلیارد دلار رسیده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد کسری بودجه ماه گذشته اولین شاخص مهمی است که حجم عظیم هزینه‌کردهای دولت برای کاهش تأثیرات مخرب پاندمی کرونا را نشان می‌دهد. کنگره آمریکا در ۲۷ مارس یک بسته نجات ۲.۳ تریلیون دلاری را برای مقابله با تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا به تصویب رساند و پس از آن به این بسته اضافه کرد و آن را تا ۳ تریلیون دلار افزایش داد. به این ترتیب کل کسری بودجه دولت تا پایان آوریل به ۱.۴۸ تریلیون دلار رسید، در حالی در بازه مشابه سال قبل ۵۳۱ میلیارد دلار شده بود. در ماه آوریل کل درآمدهای دولت ۲۴۲ میلیارد دلار شد که ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته سقوط داشت. کل هزینه‌های دولت هم با ۱۶۱ درصد افزایش به ۹۸۰ میلیارد دلار رسید.

نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست با رئیس هیات مدیره و دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: نرخ پیشنهادی هیات تنظیم بازار برق پیش از این در جلسه‌ای با حضور گروهی از مدیران ارشد وزارت نیرو از جمله معاونان وزیر نیرو در امور برق و انرژی و برنامه‌ریزی، شرکت توانیر، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و دبیر هیات تنظیم بازار برق، بررسی و با اصلاحاتی نهایی شده و نتیجه مورد توافق، آماده ابلاغ است. همایون حائری افزود: ابلاغ نرخ سقف بازار برق حداکثر تا هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

یک موسسه تحقیقاتی: نفس کسب و کار‌ها در حال بند آمدن است

بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی شوکو توکیو (TSR)، شیوع ویروس کرونا در ژاپن از ابتدای فوریه تاکنون ۱۴۱ شرکت را ورشکست کرده و انتظار می رود این رقم در پایان ماه جاری نیز افزایش یابد.

این موسسه تحقیقاتی اعلام کرد که کسب و کارهای آسیب دیده عمدتا شرکت‌های کوچک‌تر فعال در زمینه گردشگری و صنعت رستوران داری بوده‌اند؛ اما تاثیر ویروس کرونا بیش از انتظار در حال گسترش بوده و به طیف وسیعی از کسب و کارها از شرکت های ساخت و ساز و اپراتورها تا مدارس موسیقی و شرکت‌های خدمات خاکسپاری صدمه وارد کرده است. بسیاری از شرکت‌هایی که هم‌اکنون ورشکست شده‌اند، از سال گذشته و به دلایلی همچون کمبود کار و افزایش مالیات مصرف کنندگان، با مشکلات تامین بودجه و اعتبار مواجه بودند و پاندمی ویروس کرونا مشکلات آنان را دوچندان کرد.

بر اساس اعلام TSR، در مجموع ۷۴۳ شرکت در ماه آوریل ورشکست شدند که ۷۱ مورد مرتبط با ویروس کرونا بوده است؛ این رقم در اوریل سال گذشته ۶۴۵ مورد بوده است. دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، ماه گذشته در واکنش به بحران ویروس کرونا وضعیت اضطراری اعلام و از بسته محرکی معادل ۲۰درصد رشد اقتصادی ژاپن رونمایی کرد که پرداخت تسهیلات نقدی به خانواده ها و شرکت را شامل می شد. TSR اعلام کرد که چنین محرکی باید در اسرع وقت به نیازمندان تحویل داده شود زیرا «نفس کسب و کارها در حال بند آمدن است.»

تایید وام اضطراری مصر از صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که هیأت مدیره این صندوق یک وام اضطراری ۲.۷۷ میلیارد دلاری برای کمک به مصر در مواجهه با پاندمی کرونا تخصیص داده است. پاندمی کرونا صنعت توریسم مصر را متوقف کرده و باعث موج گسترده‌ای از فرار سرمایه شده است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، همکاری نزدیک خود را با دولت مصر و بانک مرکزی این کشور حفظ کرده است. معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول، جفری اوکاموتو، در این باره گفت: مصر به حمایت‌های مالی بیشتری از سوی بانک‌های چندجانبه و بین‌المللی نیاز دارد تا کسری مداوم بودجه خود را از بین ببرد، مشکلات و دشواری‌های تغییرات و اصلاحات اقتصادی را تسهیل کرده و ثبات اقتصاد کلان این کشور را که به زحمت به دست آمده حفظ کند. ذخایر ارزی خارجی مصر که در انتهای فوریه ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده است، تا ۳۷ میلیارد دلار افت کرده است.

کمک بانک بریکس به هند برای مقابله با کرونا

شیان ژو، قائم مقام بانک توسعه بریکس وام حمایتی اضطراری یک میلیارد دلاری به هند پرداخت کرد تا این کشور بتواند با بیماری کووید ۱۹ مقابله کرده و از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند. بر اساس اعلام این بانک، وام حمایتی اضطراری توسط بانک توسعه بریکس در ۳۰ آوریل به تصویب رسید. بر اساس این گزارش، این بانک کاملا متعهد است از کشور‌های عضو خود در شرایط بحران حمایت کند. وام حمایتی اضطراری به هند برای واکنش سریع و مقابله فوری این کشور با بیماری کووید ۱۹ تصویب شده است. روز سه شنبه ناندرا مودی، نخست وزیر هند هم یک بسته محرک جدید ۲۶۶ میلیارد دلاری که حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در این کشور اختصاص داد. وزارت بهداشت هند اعلام کرد: مجموع کشته‌های کووید ۱۹ در این کشور به ۲۴۱۵ نفر رسید و کل مبتلایان هم از ۷۴ هزار و ۲۸۱ نفر فراتر رفته است. بانک توسعه بریکس که در شانگ‌های مستقر است، در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده و حمایت‌های مالی و توسعه‌ای در شرایط بحران اقتصادی برای اعضای خود فراهم می‌کند. این بانک ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارد.

تمدید تعطیلی کارخانه مشترک پژو و تویوتا

بر اساس تازه ترین خبری که در رویترز منتشر شده است، جوینت ونچر شرکت های خودروسازی تویوتا موتورز ژاپن و پژو فرانسه با انتشار بیانیه جدید اعلام کرده که توقف فعالیت و خطوط تولید کارخانه آنها در جمهوری چک به علت بحران پاندمی کرونا تا اواخر ماه جاری میلادی یعنی حداقل تا تاریخ ۲۵ ماه می ۲۰۲۰، تمدید خواهد شد. این در حالی است که این کارخانه قرار بود در  هجدهم ماه جاری میلادی بازگشایی شده و با رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی آغاز به کار کند. این کارخانه همزمان با شروع گسترده و همه گیری ویروس خطرناک و مرگبار کرونا یا بیماری کووید-۱۹ در ماه مارس تعطیل شد و تمامی فعالیت‌های آن به حالت تعلیق درآمد.

چگونه بورس به سکه بازان سیگنال گرانی می‌دهد؟

قیمت سکه در روز‌های اخیر رشد چشم گیری داشت و از ابتدای هفته رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است؛ سکه در حالی از ۶ میلیون وارد کانال ۷ میلیون شد که طبق اعلام برخی فعالان بازار، سیگنال اصلی افزایش قیمت را از بورس دریافت کرده بود. بیش از یک هفته است قیمت گواهی سکه یک روزه در بورس کالا ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از بازار است و به اعتقاد برخی فعالان بازار، محرکی برای قیمت سکه فیزیکی شده است، البته ۲۱ اردیبهشت ۹۹ دامنه نوسان سکه بورسی به یک درصد محدود شد و اندکی قیمت‌ها افت کرد. مشاهدات تسنیم از بازار سبزه میدان در روز‌های اخیر حکایت از آن دارد که با افزایش قیمت سکه در بورس، اکثر کاسب‌های این صنف از فروش سکه به مردم عادی امتناع کرده و سکه‌ها را در بورس عرضه می‌کنند و با این حساب سود‌های کلان به جیب می‌زنند. محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا با تأکید براینکه در روز‌های اخیر فقط سکه طرح جدید (امامی) در بازار خرید و فروش می‌شود، درباره تأثیر سکه بورسی در روند قیمتی سکه در بازار گفت: سکه بورسی اثر مستقیم روی بازار می‌گذارد در حالی که قدیم‌ها قیمت‌ها در بورس متاثر از بازار بود، ولی الان وضعیت برعکس شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار