مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: برای اینکه دانش آموزان به طور کامل از آموزش محروم نشوند مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز است.
کد خبر: ۸۵۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 16 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فرهاد اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: کادر آموزشی در مدارس حضور دارند، اما برای حضور دانش آموزان اجبار و الزامی نیست و مدارس به منظور رفع اشکالات و پرسش‌های درسی آغاز به فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به هم افزایی سایر دستگاه‌ها برای آماده سازی مدارس قبل از بازگشایی گفت: فرمانداران، بخشداران، هلال احمر و شبکه‌های بهداشت و سپاه وارد شدند تا استاندارد‌ها در بازگشایی مدارس رعایت شوند.

اسماعیلی افزود: همچنین در این ایام به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ایاب و ذهاب دانش آموزان به عهده والدین است.

او با بیان اینکه مدارس استثنایی و شبانه روزی که بیتوته دارند بازگشایی نخواهند شد، گفت: همچنین برای امتحانات حضوری در پایه نهم و دوازدهم، دانش آموزان اجازه مهمان شدن در دبیرستان‌های نزدیک محل سکونت را دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس به آموزش‌های خودجوش و خلاقانه ارائه شده توسط معلمان به صورت مجازی در پی تعطیلی مدارس اشاره کرد و ادامه داد: در حادثه همه گیری ویروس کرونا، جایگاه اجتماعی و علمی معلمین بیشتر نمایان شد و شاهد بودیم که چگونه معلمان با تعطیلی مدارس، بدون اینکه ملزم شوند و از آن‌ها خواسته شده باشد، خودشان با استفاده از هر امکاناتی که داشتند تلاش کردند تا تدریس متوقف نشود و دانش آموزان از تحصیل عقب نمانند.

اسماعیلی اضافه کرد: معلمی که باید ۶ یا ۸ ساعت در مدرسه تدریس می‌کرد در ایام کرونا ویروس به صورت تمام وقت و از صبح تا شب به ارائه آموزش مجازی پرداخته است.

او افزود: همچنین معلمانی هستند که در سخت‌ترین شرایط در نقاط کور اینترنتی در بحران کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری آموزش را ادامه می‌دهند و از هر کمکی برای تدریس به دانش آموزان دریغ نمی‌کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس به شبکه آموزشی دانش آموزان یا همان سامانه شاد که شبکه ایی بومی و محلی است اشاره کرد و ادامه داد: این شبکه صرفا" برای مسئله بحران کرونا طراحی نشده بلکه بستری است برای ارائه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی که حتی در زمان بازگشایی مدارس هم به عنوان ابزاری برای استفاده معلم در امور آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسماعیلی با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها و بروز مشکلاتی در زمینه برگزاری کلاس درس به صورت مجازی در همه استان، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی در این زمینه، ۸۳۰ نقطه استان از اینترنت بی بهره اند، ۵۰۰ نقطه در استان دسترسی به آنتن تلویزیون ندارند، و ۲۰۰ نقطه نیز رادیو ندارند.

او در خصوص برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی نیز بیان کرد: در برگزاری امتحانات مهم‌ترین اولویت ما سلامتی دانش آموزان است و بر همین اساس برگزاری آزمون به صورت حضوری و بارعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تنها در پایه نهم و دوازدهم خواهد بود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: همچنین امتحانات متقاضیان تغییر رشته، داوطلبان آزاد، بزرگسالان و از راه دور نیز به صورت حضوری برگزار می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حوزه‌های برگزاری امتحانات حضوری برای پایه نهم و دوازدهم اظهار کرد: طراحی سوالات امتحانات پایه دوازدهم به صورت نهایی و سراسری است، اما پایه نهم به صورت مدرسه‌ای است.

او با اشاره به اینکه امتحانات پایه دوازدهم از ۱۷ خردادماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: در امتحانات نهایی فقط پاسخگویی به ۸۰ درصد از محتوای کتاب که تا اسفند ماه به صورت حضوری تدریس شده ملاک ارزیابی است و پاسخگویی به سوالاتی که از ۲۰ درصد بقیه محتوای کتاب که به صورت مجازی تدریس شده اختیاری و کمکی است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: اعلام نمرات دانش آموزان در پایه‌های غیر از پایه نهم دوازدهم نیز بستگی به نظر معلمان دارد که با لحاظ کردن شرایط دانش آموزان و نحوه‌ی بهره گیری آن‌ها از آموزش‌های مجازی لحاظ می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: در خصوص بازگشایی مدارس در مهرماه ۹۹ منتظر اعلام وزارت و ستاد ملی کرونا هستیم که هنوز بخشنامه ایی در این زمینه دریافت نکرده ایم.

او در رابطه با تدریس درس زبان اضافه کرد: در آموزش درس زبان کمتر نگرانی داریم چراکه محتوا‌های غیر حضوری، مجازی و دیجیتال زیادی در این زمینه ارائه شده است به همین دلیل والدین نگران نباشند این درس هم مثل سایر دروس است و در سال تحصیلی آینده حتما با تلاش و کوششی که انجام می‌گیرد جبران خواهد شد هرچند در این مدت هم به صورت مجازی دانش آموزان آموزش دیده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در رابطه با وضعیت شهریه مدارس غیر دولتی بیان کرد: مدارس غیر دولتی یک سامانه دارند که شهریه‌ها با توجه به نوع و درجه مدرسه غیر دولتی عدد و رقم آن کاملا مشخص است و طبق قانون اولیاء هنگام ثبت نام باید با توافق مدرسه این مبلغ را پرداخت نمایند البته ممکن است به صورت قسطی هم توافق نمایند با توجه به اینکه در حال حاضر پیش ثبت نام انجام می‌شود اگر اولیاء مایل نبودند وجه پرداختی آنان برگردانده می‌شود و تمام این‌ها در قانون تعریف شده است.

اسماعیلی همچنین در خصوص وضعیت شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی امسال گفت:، چون تعطیلی مدارس بعد از دی ماه بوده است به همین دلیل والدین باید شهریه مصوب مدارس غیر دولتی را به طور کامل پرداختکنند و مدرسه نیز موظف است حقوق معلمان را به طور کامل پرداخت کند.

او تصریح کرد: در بحث شهریه فوق برنامه ها، از جمله برنامه‌های ورزشی و اردویی که جدای از شهریه ثبت نام مدارس غیر دولتی است با توجه به اینکه دانش آموزان بعد از کرونا خدماتی در این زمینه نگرفته اند مدرسه موظف است این مبالغ را محاسبه کرده و بابت خدمات ارائه نشده مابقی را به خانواده‌ها برگرداند.

اسماعیلی در رابطه با هزینه سرویس مدارس نیز اظهار کرد: سرویس‌ها تا روز ۲ اسفند ۶۵ درصد کارشان را انجام داده اند و ۳۵ درصد باقی مانده است که این مسئله در کارگروه ماده ۱۸ که با حضور نماینده اولیاء دانش آموزان مطرح و مقرر شد قسط سوم پرداخت نشود همچنین با توجه به اینکه در شرایط فعلی لازم است کمک و یاری به یکدیگر برسانیم نمایندگان اولیاء دانش آموزان پذیرفتند که نیمی از این ۳۵ درصد انجام نشده را پرداخت کنند و مابقی مبالغ پرداخت شده نیز به خانواده‌ها برگردانده شود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در خصوص حضور معلمان غیر بومی در مدارس نیز گفت: در موارد خاص مدیران مدارس یا ادارات اختیار دارند با محوریت حفظ سلامت افراد تصمیم گیری کنند و این امر اصل قضیه و اولویت کار است بنابراین هنگامی که معلمی باید از یک منطقه قرمز به منطقه سفید یا از منطقه سفید به منطقه قرمز مراجعه نماید و این جابجایی ممکن است موجب انتقال بیماری شود تصمیم گیری بر عهده مدیر مدرسه یا مدیر منطقه گذارده شده است، البته مواردی داشته ایم که با معلمان بومی رفع اشکال شده و این قبیل معلمان نیازمند مراجعه نشده اند.

اسماعیلی در رابطه با برگزاری آزمون استعداد‌های درخشان نیز گفت: این آزمون در زمان مشخص شده در همان قالب و به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار