کد خبر: ۸۵۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 18 May 2020

 

نرخ دلار و یورو این روزها بر مدار صعودی است. تا جاییکه صرافی های بانکی مطابق روال سابق، قیمت فروش دلار و یورو را افزایش دادند تا بلکه نرخ آزاد دست از افزایش بکشد. اما این سیاست تا به امروز جواب نداده است. هرچند رئیس کل بانک مرکزی معتقد است ثبات لازم در بازارها برقرار خواهد شد.
 
قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹/ دلار صرافی بانکی هم گران‌تر شدند/ همتی: وضعیت امروز سخت‌تر از تابستان ۹۷ نیست
 

تابناک اقتصادینرخ دلار و یورو این روزها بر مدار صعودی است. تا جاییکه صرافی های بانکی مطابق روال سابق، قیمت فروش دلار و یورو را افزایش دادند تا بلکه نرخ آزاد دست از افزایش بکشد. اما این سیاست تا به امروز جواب نداده است. هرچند رئیس کل بانک مرکزی معتقد است ثبات لازم در بازارها برقرار خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در معاملات امروز (دوشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه 99) بازار ارز، قیمت گذاری دلار و یورو در صرافی های بانکی با افزایش همراه شده است. روندی که در روزهای گذشته نیز ادامه داشت تا شاید بتوان از ورود تقاضای کاذب به بازار ارز جلوگیری کرد. اما در این میان واکنش بازار آزاد نیز قابل توجه بوده، زیرا با افزایش نرخ ارز از سوی بازارساز، عملا نرخ دلار در معاملات حاشیه بازار نیز افزایش یافته است.

حال بر اساس جدیدترین قیمت ها از تابلوی صرافی های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 17100 تومان از مردم خریداری می شود و با رشد 180 تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت 17200 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.

همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 18500 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 18600 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که همانند دلار، نسبت به روز قبل، 180 تومان گران تر شده است.

افزایش نرخ توسط بازارساز در حالی است که در بازار آزاد ارز، هم اکنون (لحظه انتشار این گزارش) به نرخ 17760 تومان رسیده است. همچنین هر یورو در این معاملات، 18900 تومان و هر درهم امارات نیز 4940 تومان فروخته می شود.

همتی: وضعیت امروز سخت‌تر از تابستان ۹۷ نیست

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: وضعیت امروز بازارها در اقتصاد کشورمان حتماً سخت‌تر از مرداد و شهریور ۹۷ نیست. در آن روزها با شروع و تشدید تحریم‌های آمریکا، بازارهای ارز، سکه و سایر دارایی‌ها به شدت به هم ریخت و نرخ دلار در بازار به رقم‌های بسیار بالا رسید.

وی افزود: با مدیریت بازارها و تدابیری که به کار گرفته شد، علیرغم تمامی مشکلات در مدت دو سال گذشته، ثبات نسبی بازارها در نرخ‌های بسیار پایین‌تر ارز، برقرار و رشد اقتصاد غیرنفتی در اواخر سال ۹۸ مثبت شد.

به گفته همتی، این روزها نیز به علت تداوم فشار حداکثری، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سه‌ماهه بسیاری از فعالیت‌ها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده‌های نفتی، تهدیدات جدید آمریکا، انتظارات تورمی را بالا برده است. در روزهای آتی پیش بینی‌های بانک مرکزی از تورم یکسال آتی و تورم هدف اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: محاسبات و برآوردهای اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود. همانطور که قبلاً گفتم شرایط دشوار است، لیکن روند در حال بهبود و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است.

همتی ادامه داد: در روزهای اول حضورم در بانک مرکزی اعلام کردم همه داشته‌های علمی و تجربی خود را برای کنترل اوضاع به کار خواهم بست و امروز نیز با تجربیاتی به مراتب بیشتر از آن روز، اعلام می‌کنم با تلاش جدی همکارانم در بانک مرکزی، سیستم بانکی و نیز سایر بخش‌های مختلف اقتصادی، ثبات لازم در بازارها برقرار خواهد شد.

وی اظهار داشت: همراهی مردم و فعالان اقتصادی در بخش‌های تولید و صادرات، این بار پشتیبان اصلی تلاش خدمتگزاران خواهد بود.

نرخ رسمی 47 ارز در بانک مرکزی

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز افزایش و ۸ ارز کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «دوشنبه بیست و نهم اردیبهشت ۹۹» بدون تغییر نسبت به روز قبل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۲۱ ریالی به قیمت ۵۰ هزار و ۸۶۷ ریال و هر یورو نیز با افزایش ۲۲ ریالی به قیمت ۴۵ هزار و ۴۶۶ ریال اعلام شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۲۴۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۲۶۶ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۱۲۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۹۹ ریال، روپیه هند ۵۵۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۵ هزار و ۸۱۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۲۵۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۲۰۹ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۱۹ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۲۹ هزار و ۸۵۱ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۵ هزار و ۲۳ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۲۷۰ ریال، لیر ترکیه ۶ هزار و ۹۵ ریال، روبل روسیه ۵۷۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۳۴ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۷ هزار و ۸۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۵ ریال، دلار سنگاپور ۲۹ هزار و ۴۹۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۳۹۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۲۳۷ ریال، کیات میانمار ۳۰ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۴۹۸ ریال تعیین شد.

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۱۵ ریال، دینار لیبی ۲۹ هزار و ۶۴۱ ریال، یوان چین ۵ هزار و ۹۱۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار و ۹۶ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۶۵۵ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۴ هزار و ۱۴۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ یال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۹۸۰ ریال، لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۱۰۱ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۲۸  ریال، افغانی افغانستان ۵۴۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۱۶۷ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۵۸۵ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۸۴۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۹۹  ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و یک ریال ارزش‌گذاری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار