رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دامغان گفت: اجرای عملیات احیایی نهالکاری، آبیاری و مراقبت در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی بیابانی در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن شهرستان اجرا شد.
کد خبر: ۸۵۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 19 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: علی اکبر عباسی راد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: عملیات احیایی نهالکاری، آبیاری و مراقبت در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی بیابانی جنوب شهرستان دامغان از طریق عقد قراراداد با پیمانکار و با همکاری و مشارکت اعضاء صندوق‌های توسعه پایدار روستایی تحت پوشش این پروژه که همگی از افراد بومی و محلی این مناطق هستند اجرا می شود.

او افزود: عملیات نهالکاری اراضی بیابانی روستا‌های خورزان، رشم و معلمان با اعتباری بالغ بر ۳۳۶۰ میلیون ریال در سالجاری در حال اجرا است.

عباسی راد همچنین به لزوم آبیاری‌های دوره‌ای در سال اول و حفظ و حراست از نهال‌های کشت شده اشاره و بیان کرد: در اجرای این پروژه‌ها از رویکرد‌های مشارکتی بسیج جوامع محلی و توانمندسازی آن‌ها بمنظور کار‌های حفظ و حراست، مدیریت، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی استفاده شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دامغان تصریح کرد: پروژه تعمیم ترسیب کربن را یکی از پروژه‌های موفق در زمینه مقابله با بیابانزایی و ظرفیت سازی در سطح ملی دانست و تا کنون در ۱۶ روستای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار شهرستان دامغان برنامه توانمندسازی آغاز و بیش از ۱۰۰۰ نفر در قالب گروه‌های توسعه پایدار ساماندهی گردیده اند.

او در ادامه دستاورد‌های این پروژه را شامل ظرفیت سازی در سطح محلی، توانمندسازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و جلب مشارکت روستائیان در راستای احیاء و مدیریت اقتصادی مراتع تخریب یافته عنوان و اضافه کرد: در این پروژه با توجه به اصل برابر بودن نقش زنان و مردان در توسعه روستا بر مشارکت زنان روستایی در مراحل مختلف طراحی و اجرای برنامه‌های پروژه همپای مردان تأکید شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دامغان ابراز داشت: این پروژه در سال ۹۲ با تشکیل کارگاه‌های PRA در ۱۱ روستای منطقه سرکویر و کوه زر بعنوان پایلوت استان سمنان شروع بکار نمود و در پاییز ۹۳ صندوق‌های توسعه پایدار دراین روستا‌ها شکل گرفت و در سال ۹۶ تعداد ۵ روستا از دهستان قهاب رستاق نیز تحت پوشش این پروژه قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار