مدیرعامل ذوب آهن اصفهان :
مدیرعامل ذوب آهن به نقش سازنده رسانه ها در توسعه کشور اشاره کرد و گفت : رسانه ها به نسبتی که کارشناسی و تحلیلی عمل کنند می توانند اثر گذار باشند در این راه به خوبی عمل کرده است.
کد خبر: ۸۵۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹ 19 May 2020

منصور یزدی زاده با اشاره به این که فعالیت با وجود شیوع کرونا سخت است و بر شدت مشکلاتی مانند تامین سنگ آهن افزوده است گفت: جهش تولید می تواند اتفاق بیافتد و این امر که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است ، پشتوانه کارشناسی دقیق و بسیار درستی دارد . در ذوب آهن اصفهان شرایط برای جهش تولید فراهم است . البته این امر مستلزم اتخاذ سیاست درست از سوی وزارت صمت جهت تخصیص مواد اولیه است . در این صورت امکان افزایش 20 درصدی در تولید را داریم تا به تولید 3 میلیون تن در سال برسیم .
وی یادآور شد : مزایای تولید فولاد در ایران ، نیروی کار ارزان ، منابع انرژی فراوان و ارزان و منابع سرشار مواد اولیه است که به همین دلایل نیز قیمت گذاری دستوری در بورس کالا صورت می گیرد . این درحالی است که تعداد نیروی انسانی صنایع فولادی به گونه ای است که عملاً از مزیت ارزان بودن نیروی انسانی بی بهره هستند. از طرفی ذوب آهن اصفهان بر خلاف سایر صنایع فولادی ایران از روش کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می کند که این امر موجب عدم بهره مندی از یارانه انرژی می گردد . تفاوت این امر در هر کیلو فولاد بالغ بر هزار تومان است و باعث تفاوت سوددهی ذوب آهن با سایر صنایع می شود . ضمن اینکه تامین مواد اولیه نیز به دلایل مختلف از جمله خام فروشی ، به سختی انجام میشود .
یزدی زاده اظهار داشت : تولید کننده در واقع نباید دغدغه تامین مواد اولیه را داشته باشد و فقط باید به تولید فکر کند . در صنعت فولاد با سهمیه بندی از سوی وزارت صمت به راحتی می توان مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان راتامین نمود .
وی افزود : 40 درصد ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان الان معطل سنگ آهن است . سنگ آهن درشت دانه که مورد نیاز ذوب آهن است ، به بهانه ارزآوری صادر می شود در حالیکه این سنگ آهن در ذوب آهن اصفهان تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالا می گردد که به مراتب ارزآوری بیشتری دارد.
مدیرعامل ذوب آهن گفت : در شرایط کنونی که با تحریم و شیوع کرونا مواجه هستیم ، صنایع فولادی اگر صادرات نداشته باشند با بحران مواجه می شوند. خوشبختانه صادرات در حال انجام است و البته دغدغه اصلی در خصوص صادرات، دستورالعمل های داخلی است و نه فشار تحریم ها . از طرفی بودجه عمرانی کشور هر سال نصف می شود که آن هم جذب نمی گردد و عملاً مصرف محصولات ساختمانی را کاهش می دهد.
وی افزود : وقتی ذخیره مناسبی از مواد اولیه نداریم ، در مواجهه با مشکلاتی همچون شیوع کرونا ، سیل ، زلزله ، اغتشاش ، اعتصاب و ... با بحران مواجه می شویم که در سال گذشته با همه آن ها مواجه شدیم .
یزدی زاده ضمن انتقاد از قیمت گذاری دستوری در بورس کالا گفت : متاسفانه این سیاست که در گذشته باشکست مواجه شد ، مجدداً در حال اعمال است که نتیجه ای جز فشار بر تولید کنند و ایجاد رانت در بازار نخواهد داشت . عملاً مصرف کننده نیز سودی از این کنترل قیمت نمی بد.
وی افزود : در سال 1397 نیز سیاست قیمت گذاری دستوری اعمال شد اما در پایان سال به بورس کالا بخش نامه ای صادر شد که بر آن اساس خریداران باید مابه التفاوت قیمت های کاهش یافته ناشی از قیمت گذاری دستوری را به فروشنده پرداخت می کردند که این در عمل هیچ گاه رخ نداد . آن بخش نامه نشانگر اشتباه بودن سیاست قیمت گذاری دستوری بودکه امسال نیز همان رویه در حال تکرار است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار