مصرف بیش از اندازه ویتامین D می تواند نتیجه ای برعکس داشته و باعث به خطر افتادن سلامتی انسان ها، بطور خاص انسان هایی که دارایی مشکلات و بیماری هایی خاص همچون بیماران کلیوی می باشند، گردد .
کد خبر: ۸۵۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ 23 May 2020

تابناک فارس به نقل از  علم و فناوری: پس از شیوع و بالا گرفتن تب کرونا در کشور و پاندمی آن در کل دنیا، توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا و تقویت سیستم ایمنی بدن از سوی برخی کارشناسان و متخصصان صورت گرفته که در بسیاری از آن ها به استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین D اشاره شده است .

فاطمه عباسی، پزشک متخصص داخلی در این خصوص نظر دیگری دارد. به گفته وی مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می تواند نتیجه ای برعکس داشته و باعث به خطر افتادن سلامتی انسان ها، بطور خاص انسان هایی که دارایی مشکلات و بیماری هایی خاص همچون بیماران کلیوی می باشند، گردد .

وی با بیان اینکه ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقشی مهم و حیاتی را ایفا می کند، تصریح کرد: مهم ترین منبع ویتامین دی نور خورشید می باشد که در اثر یک واکنش شیمیایی در پوست این ویتامین ساخته می شود. همچنین این ویتامین محلول در چربی در مواد غذایی نظیر ماهی، زرده تخم مرغ و روغن های غنی شده وجود دارد .

عباسی ادامه داد: ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است برای جذب آن روده فرد باید بتواند چربی خوراکی را هضم و جذب کند، افرادی که مبتلا به هستند نیاز به دریافت ویتامین D بیشتری دارند، زیرا ذخایر چربی بدن آنها مقدار زیادی این ویتامین را در خود نگه می‌دارد، بنابراین افراد چاق تا ۴۰ درصد نیازمند ویتامین D بیشتری نسبت به فردی با وزن متعادل هستند .

 

 

وی با تاکید بر تجویز پزشک مبنی بر استفاده از مکمل های ویتامین دی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، افرادی که ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف می کنند باید به همین روال ادامه دهند و کسانی که مکمل این ویتامین را ماهانه مصرف نکرده‌اند نیز ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی آن را مصرف کنند و از خوردن خودسرانه مکمل با دوزهای بالا خودداری کنند .

این پزشک متخصص از مضرات و خطرات استفاده بیش از حد و یا دوز بالای مکمل های ویتامین هشدار داد .

عده ای از مردم با فکر جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید 19 اقدام به مصرف ویتامین دی بدون نسخه پزشک کرده اند، حال آنکه مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند سبب مشکلات قلبی و کلیوی برای فرد شده، باعث از دست رفتن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین در مصرف مکمل های ویتامین دی باید با مشورت پزشک صورت گیرد به ویژه افرادی که قرص ها و مکمل های دیگری نیز استفاده می نماید زیرا می توانند با هم تداخل داشته و مشکلاتی را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار