معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه به مواد مخدر کشور گفت:ل کشفیات کشور افغانستان به‌عنوان مرکز تولید این مواد در یک سال ۳۰ تُن بوده در حالی که مجموع کشفیات مواد مخدر در ایران طی سال گذشته به یک هزار و ۳۰۰ تُن رسیده است.
کد خبر: ۸۵۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶ 26 May 2020

ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه به مواد مخدر کشور امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان افزود: اگرچه پیش از این برخی کمک‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر به ایران به‌عنوان سنگردار مبارزه با این بلای خانمانسوز می‌شد، ولی به‌دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، این کمک‌ها به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است.

او به بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های انسانی و امکاناتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: کل کشفیات کشور افغانستان به‌عنوان مرکز تولید این مواد در یک سال ۳۰ تُن بوده در حالی که مجموع کشفیات مواد مخدر در ایران طی سال گذشته به یک هزار و ۳۰۰ تُن رسیده است.

او مواد مخدر را به مثابه "جنگ خاموش" توصیف و خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود و این تنها هزینه مادی مبارزه است در حالی که هزینه‌های معنوی بسیار از جمله شهادت چهار هزار نفر و ۱۲ هزار نفر جانباز نیز در این مسیر بر کشور تحمیل شده است.

اصلانی در تبیین وضعیت جهان، منطقه، ایران و استان اصفهان اضافه کرد: در حوزه مواد مخدر، امروز مواد مخدر یک آسیب جدی و جُرم سازمان یافته چند بُعدی است و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بلای خانمانسوز هستند.

او به رشد ۳۰ درصدی مواد مخدر و همچنین افزایش مصرف مخدر‌های صنعتی نیز اشاره کرد و افزود: کاهش سن مصرف، افزایش مصرف مواد مخدر در زنان، شاغلان و تحصیل‌کردگان، تمایل به مصرف همزمان و ترکیبی چند ماده مخدر از دیگر مواردی است که آمار جهانی نشان می‌دهد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه به مواد مخدر کشور ادامه داد: جهان شاهد افزایش مرگ و میر معتادان است و بر اساس آمار در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۸۵ هزار نفر در دنیا بر اثر مصرف این ماده فوت کرده‌اند.

او در باره افزایش مصرف ماری جوانا در جهان نیز اظهار داشت: حتی در آمریکا این افزایش مصرف به آزاد شدن ماری جوانا منجر شد و مشکلات بی‌شمار دیگری را برای این کشور به همراه داشت.

اصلانی با اشاره به همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان در مجاورت ایران گفت: ۸۵ درصد از کشت ماده مخدر تریاک در افغانستان صورت می‌گیرد و به گونه‌ای که میزان تولید این ماده در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۰۰ تُن بود و پس از حضور آمریکایی‌ها، در سال ۲۰۱۷ به مرز ۱۰ هزار تُن رسید و در سال ۲۰۱۸ به‌علت خشکسالی به مرز ۶ هزار و ۸۰۰ تُن تقلیل یافت، اگرچه پیش بینی می‌شود در سال زراعی آینده به ۱۰ هزار تُن نیز افزایش یابد.

او با اشاره به آمار مبتلایان در کشور گفت: ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر در مقابل سیلی قرار گرفته است که به ناچار بخشی از خانه‌ها در اثر این سیل تخریب می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه به مواد مخدر کشور همچنین  در باره وضعیت استان اصفهان در مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه پیشگیری و مقابله در این استان صورت گرفته است.

او تاکید کرد: اصفهان در حوزه پیشگیری از اعتیاد موفق بوده است و در حوزه‌های مختلف دانشجویی، دانش‌آموزی و کارگری و تمام شاخص‌ها جایگاهی مناسب‌تر در مقایسه با وضعیت کشور قرار دارد که نشان از هماهنگی خوب در این زمینه در سطح استان است.

اصلانی ادامه داد: اولویت امروز ستاد، پیشگیری و اقدامات فرهنگی در سطح کشور است که به‌دلیل ایجاد وحدت رویه طرح "یاریگران زندگی" به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده و در این زمینه نیز استان اصفهان پیشگام بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار