کد خبر: ۸۵۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 27 May 2020
کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اجرای طرح ملی «راهکار» علاوه بر جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مومنانه میان محرومان، فرصت استفاده بهینه از فضای مجازی و نیز کارآفرینی‌ را برای بچه‌های مسجد فراهم کرده و سیل همدلی‌ها را به راه انداخته است.
 

 

تابناک/ طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، کار، همدلی، ایثار رمضان)» در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر راه اندازی رزمایش مواسات و کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان، طراحی و اجرا شده است.

بر اساس این طرح ملی که در غالب دو بسته‌برنامه پیشنهادی به کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ارائه شد، برنامه‌های مسجدمحور و خانواده‌محور در 14 عنوان و در محورهای چهارگانه ایمان، کار، همدلی، ایثار عرضه شد که هم خدمات اجتماعی اقتصادی را شامل می شود و هم به اجرای برنامه های فرهنگی هنری در فضای مجازی به ویژه در ایام تعطیلی مساجد به دلیل شیوع کرونا نظر دارد.

به عبارت بهتر شیوع کرونا و بروز آسیب های اجتماعی اقتصادی ناشی از آن در کنار همه تهدیدات و مخاطرات، فرصت بروز و بالفعل شدن ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در خدمت رسانی ها در عرصه های مختلف را فراهم کرد مرور فعالیت ها و ابتکاراتی در آنها رقم خورد به خوبی این ادعا را اثبات می کند.

یکی از مهمترین ویژگی ها و امتیازات طرح ملی «راهکار» اجرای مجازی آن است که در شرایط مقابله با کرونا و تلاش برای قطع زنجیره مبتلایان به آن هم مانع از قطع ارتباط بچه های مسجد با خانه های خدا شده و هم این ارتباط را با جریان مبارزه با کرونا هم‌مسیر کرده است.

 

 

 

در محور فرهنگی این طرح برنامه هایی همچون «خانه های نورانی»، «با کتاب در خانه» و «مثل مسجد» و محافل جزءخوانی و انس با قرآن در فضای مجازی انجام شد، اصلاح قرائت قرآن و نماز، شرکت فردی و خانوادگی در جلسات مجازی ادعیه خوانی و زیارت از راه دور باعث شد در ایام تعطیلی مساجد، انس اعضاء و فعالان کانون های مساجد با قرآن و ادعیه برقرار باشد. برگزاری مسابقه های کتابخوانی و اجرای پویش های مجازی ختم دعا و قرآن و صلوات نیز در این راستا انجام شده است.

 

سیل کمک های مومنانه بچه های مسجد برای رفع محرومیت ها

 

با توجه به اینکه مهمترین محور طرح ملی راهکار ایثار و کمک مومنانه به محرومان و آسیب دیدگان اقتصادی کرونا بود کانون های مساجد اقدامات و ابتکارات متعددی را در این راستا انجام داده اند.

انجام قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) و توزیع گوشت آن میان محرومان ازجمله وجوه همت بچه های مسجد در این راستا و ذیل طرح ملی راهکار است، چنان که کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها با جلب و جمع آوری مشارکت های مردمی به ویژه خیران برنامه سمت خدا، بیش از 12 هزار خانواده را تحت پوشش حمایتی قرار داد.

همچنین، این کانون فرهنگی هنری از سالروز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها در دهم ماه مبارک رمضان، شش هزار بسته تبرکی گوشت را با هدفگذاری شش هزار خانواده در پنج استان اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام و چهارمحال و بختیاری (هر استان 1200 بسته) با محوریت کانون های مساجد و هم راستا با طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار رمضان)» توزیع کرد.

 

 

راه‌اندازی پویش «نذر قربانی نیمه شعبان» توسط آستان مقدس کریمه ...

 

 

یکی دیگر از وجوه همدلی و کمک های مومنانه کانون های مساجد به محرومان و نیازمندان در قالب طرح ملی «راهکار»، اطعام فقرا و نیازمندان است که در نیمه ماه مهمانی خدا یعنی سالروز ولادت کریم اهل بیت(ع)، امام حسن مجتبی(ع) به اوج رسید چنان که به گفته حجت الاسلام دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در شب و روز میلاد امام حسن (ع) ۱۱۸ هزار پرس غذای گرم در یک هزار و ۲۰۰ آشپزخانه مساجد پخت و توسط کانون های مساجد پایتخت توزیع شد.

 

 

 

 

به گفته وی نیازمندان همسایه و پیرامون مساجد در اولویت اول توزیع قرار داشتند و باقی غذاها نیز میان خانواده های بی سرپرست و نیازمند در مناطق محروم و حاشیه نشین تهران توزیع شد. زمان پخت غذا در آشپزخانه‌های مساجد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا غذای گرم یک تا دو ساعت قبل از افطار توزیع شده و به دست نیازمندان برسد.

 

راه اندازی کاروان های شادی در معابر و محلات

 

یکی از اقدامات جالب و ابتکاری بچه های مسجد ذیل طرح ملی «راهکار» راه اندازی کاروان های شادی در سطح محلات و مناطق در مناسبت های رمضانی همچون جشن ولادت امام مجتبی(ع) است، بدین ترتیب که وانت بارهایی مجهز به سیستم صوتی و بلندگو در محلات حرکت کرده و سرودهای مذهبی و مولودی پخش می کنند، البته اجرای خیابانی گروه های سرود کانون های مساجد به صورت زنده در معابر و محلات نیز به منظور ایجاد فضای شادی های مومنانه در ایام تعطیلی تجمعات و مجالس مذهبی نیز جلوه دیگری از این ابتکارات است.

 

راه اندازی پویش هایی متنوع برای جمع آوری کمک های مومنانه، ایجاد کارگاه های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و کارآفرینی های مجازی، راه اندازی هیئت های اندیشه‌ورز در فضای مجازی و ... از دیگر اقداماتی است که کانون های مسجدی ذیل طرح ملی راهکار به آنها اقدام کرده و استقبال بالای بچه های مسجد را جلب کرده اند.

 

 

 

 

چنان که تا هفته چهارم اجرای این طرح 4 هزار و 545 کانون در طرح ملی راهکار مشارکت داشته اند، که از این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان‌های اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین میزان مشارکت و فعالیت را داشتند و استان‌های فارس، تهران و گیلان نیز به نسبت فراوانی فعالیت‌ها در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

 

بنابر گفته حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بسیاری از استان‌ها از جمله همدان و خراسان شمالی به همت اعضای کانون‌ها، اشتغال‌آفرینی برای افراد مختلف به ویژه نیازمندان ممکن و کارگاه تولید ماسک، فروشگاه محصولات مسجدمحور راه‌اندازی شد. در واقع طی این مدت در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شاهد تبلور حرکت جهادی بودیم؛ از این میان اقدامات کانون «رحمت‌للعالمین» مسجد ثارالله(ع) در استان ایلام که با راه‌اندازی کارگاه روزانه سه هزار ماسک تولید می کند و راه اندازی فروشگاه دائمی محصولات مسجدمحور در کانون شهرک ولیعصر(عج) شیروان را می‌توان از ابتکارات اشتغال زایی دانست.

 

به زعم کارشناسان آنچه در ایام شیوع کرونا در کانون های مساجد رخ داده است، نوید آینده ای جدید از بروز ظرفیت ها و استعدادهای بچه های مسجد را می دهد؛ حجت الاسلام «احمد پهلوانی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان هرمزگان در این باره گفت: ظرفیت فوق العاده ای در کانون های مساجد وجود دارد که در ایام تعطیلی ظاهری مساجد و برگزاری نماز جماعت، این توان و ظرفیت برای رفع بحران کرونا و آسیب های ناشی از آن بالفعل‌تر شده است.

وی با اشاره به توفیق ستاد فهما در انتقال فعالیت کانون های مساجد از فضای واقعی به فضای مجازی به ویژه با اجرای طرح ملی «راهکار»، بیان کرد: مقدمتا ستاد «فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران)» در یکی دو سال گذشته اقدامات خوبی را در بکارگیری فضای مجازی انجام داد که ثبت اطلاعات و فعالیت کانون ها در پورتال بچه های مسجد از جلوه های آن است.

 

به عبارت دیگر، خیلی قبل‌تر از بروز بحران کرونا، کانون های فرهنگی هنری به بستر استفاده از امکانات فضای مجازی سوق داده شدند که این تدبیر کارکردهای خود را در شرایط کرونا نشان داد چه در بحث مقابله با این ویروس منحوس، چه انجام فعالیت های فرهنگی اعم از برگزاری مسابقات کتابخوانی و چه در اجرای رزمایش مواسات و کمک مومنانه.

 

گفتنی است، اجرای طرح ملی راهکار تا ۳۱ خرداد ماه ۹۹ ادامه دارد.  به 114 کانون برتر و 114 شرکت کننده برتر در این طرح جوایزی نفیس و ارزنده اهدا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار