دکتر مصطفی جلالی‌فخر
کد خبر: ۸۵۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸ 28 May 2020

گاهی «اکثریت» شبیه حرکت بهمن، ناگهان بزرگ و مهیب و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود و همه چیز را در خود فرو می‌برد. «دموکراسی» برخلاف ماهیت جذابی که دارد، می‌تواند به نتایج مخوفی منجر شود. شبیه آن چه در انتخاب ترامپ رخ داد... و آن چه هم اکنون در مواجهه با کرونا، شکل گرفته است.
واقعیت این است که در اوج بحران هم کسانی بودند که ویروس مرگبار را جدی نگرفتند و به خود و دیگران آسیب رساندند، اما کم‌کم در مقطع تقریبا کوتاهی، انتخاب جمعی مردم، کار درستی بود که باید انجام‌ می‌دادند. اما به محض این که آمار ابتلا و مرگ رو به کاهش گذاشت، مردم به طرز شتابزده‌ای، جلوتر از هر اعلام و مجوزی، نه تنها قرنطینه‌ها را شکستند بلکه ضروریاتی مثل ماسک و فاصله اجتماعی و شستشوی مکرر را هم نادیده گرفتند.
الان به نحوی‌ست که گویا نسیم شفابخشی وزیده و تمام ویروس‌ها را با خود برده است. و متاسفانه «اکثریت» خسته و فراموشکاری شکل گرفته که به هیچ هشداری گوش نمی‌سپارد و نه تنها مطالبه‌ای برای حفظ سلامت جمعی ندارد، بلکه پیام‌‌های نگران‌کننده و واضحی به مسئولین می‌فرستد تا بازگشایی‌ها را سریع‌تر و گسترده‌تر از مجاز انجام دهند. افکار عمومیِ نادیده‌انگار، چنان بهمن‌وار بزرگ شد که اندک کسانی که ماسک می‌زنند در اقلیت قرار گرفته و گاهی با صفاتی نظیر وسواسی، ترسو و سوسول قضاوت می‌شوند. حتی به همان‌هایی که رعایت می‌کنند هم القاء شده که نکند ما خودمان را سر کار گذاشته‌ایم؟!
چند روز پیش که برای خرید به سوپرمارکت محل رفته بودم، به آقای فروشنده تذکر دادم چرا ماسک نزده‌ است؟! و جوابش را با تاسف شنیدم: «ماسک برای چی؟! کرونا که تمام شد. و اصلا از اولش هم دروغ بود. چون می‌خواستند سکه را به هفت میلیون و دلار را به هفده‌هزار تومان برسانند، این شلوغ‌بازی‌ها را درآوردند تا حواس ما را پرت کنند!» و من فقط گفتم: «چند هزار نفری هم مردند که طبیعی‌تر جلوه کند!».
حرف آخر: کرونا در برخی استان‌ها و شهرها، تا حد قابل قبولی کنترل شده‌ است؛ از جمله در تهران. اما «تمام نشده است» و این امکان وجود دارد که اگر بیش از حد خوش‌بینانه و پیش از موعد، آن را صفر بپنداریم، با شیوع دوباره روبرو شویم. محدودیت‌های سخت‌گیرانه در حد قرنطینه ضروری نیست اما باید سه اصل «ماسک، فاصله‌گذاری، شستشو» را با جدیت رعایت کنیم تا تابستان پاکی در انتظارمان باشد. من به آینده خوش‌بینم، اما نگرانی‌ها کاملا رفع نشده است.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار