کد خبر: ۸۵۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴ 02 June 2020

پرسه های فعالانه کرونا و بی خیالی خطرناک مردم

تابناک/ کرونا بیماری مرموز و دردساز هنوز از میان ما رخت بر نبسته و این روزها چراغ خاموش اما فعال بین ما پرسه می زند و دنبال طعمه می گردد و ظاهرا هم قرار نیست به این زودی ها بار و بنه اش را ببیند و برود اما مردمان بی خیال حضور او به کار و زندگی و سفر و حضر مشغولند اما نه کمی فراتر از بی خیالی و چه بسیار از او غفلت می کنند.

اگر چه با تاکید مسولان بهداشتی کرونا هنوز در میان ما گشت و گذار دارد، اما اکثریت مردم از بیماری کرونا خسته و بی خیال شده اند و بدون استفاده از ماسک در تجمع ها حضور می یابند، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و این روزها بازار سفرها هم داغ داغ است و هرآنکه قصد سفر نوروزی داشت و نشده اینک این خلا را جبران می کند حال آنکه چه بسیار افراد به ظاهر سالم، ناقل بیماری باشد.

چنانکه در یک نمونه کوچک، هفته گذشته با هماهنگی انجام شده بین مدیرعامل باشگاه سپیدرود و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان از بازیکنان،  کادر اجرایی و فنی سپیدرود که ۵۵ نفر می شدند، تست کرونا گرفته شد، این تست در دو نوع "پی سی آر" از نمونه حلق و بینی و تست "الیزا" با نمونه گیری خون انجام شد.

 انجام تست کرونا از کادر اداری، اجرایی و تیم فوتبال سپیدرود رشت در سه روز انجام شد که جواب آزمایش افرادی که طی روزهای اول و دوم  اعلام شد، ۱۵ نفر از اعضای این باشگاه کرونا گرفته و هم اینک بهبود یافتند اما چهار نفر دیگر هنوز ناقل بیماری هستند.

چهار نفر از اعضای این باشگاه شامل یک بازیکن و سه نفر از اعضای کادر اجرایی و اداری آن، هنوز ناقل بیماری هستند و به همین دلیل قرنطینه شده و طبق پروتکل بهداشتی این چهار عضو باشگاه سپیدرود رشت باید دوباره تست کرونا بدهند.

این مهم نشانگر این است که افرادی می توانند تنها ناقل بیماری کرونا باشند، بنابراین فاصله گذاری اجتماعی و توجه به سایر توصیه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها و ضدعفونی سطوح و غیره از مواردی مهمی است که تا ریشه کنی کرونا باید به آن عمل شود.

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته در مدت حدود ۳ ماه توانستیم با اجرای فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی بیماری کرونا را در گیلان به مرحله مدیریت و ثبات برسانیم اما با تاکید مسولان بهداشتی برای پیشگیری از اوج گیری این بیماری ضروری است تا همچنان به توصیه ها عمل شود.

از حدود سه هفته گذشته دو شهر سیاهکل، رضوانشهر و پره سر در گیلان به عنوان شهرهای سفید اعلام شد و بعد از آن نیز شفت، ماسال، تالش، لیسار، اسالم و حویق به این شهرها اضافه شد با اعلام این خبر نماز جمعه سه هفته ای است که در سیاهکل، رضوانشهر و پره سر اقامه می شود و از دو هفته گذشته نیز در شفت، ماسال، تالش، لیسار، اسالم و حویق نیز به شهرهای سفید استان اضافه شده که نماز جمعه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

امام زادگان و بقاع متبرکه گیلان نیز که از اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده بود از پنجم ماه جاری بعد از سه ماه بازگشایی شد، اگر چه گفته شده که اقامه نماز جماعت در آنها انجام نمی شود، اما صحن ها و رواق های امام زادگان با رعایت پروتکل های بهداشتی برای زیارت باز هستند.

بازارهای هفتگی و محلی نیز چند هفته ای است که در گیلان رونق گرفته و انبوه جمعیت در این بازارها در حال خرید و گردش هستند،  رشته های ورزشی در شهرهای سفید به غیر "رشته های رزمی" فعال شده،  تاسیسات اقامتی نیز پس از گذران چندین ماه تعطیلات کرونایی از اول خرداد ماه جاری پذیرای گردشگران شده و از چند روز گذشته نیز همه مساجد شهرستان‌ ها و روستاهای استان برای اقامه نمازهای یومیه بازگشایی شده اند.  

در تعطیلات عید سعید فطر شاهد حضور گردشگران در مناطق مختلف استان گیلان بودیم این در حالی است که مسئولان بهداشتی بارها تاکید کردند که از سفر به استان ها خودداری شود.

به گفته،  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از ۳۱ اردیبهشت ماه تا پایان وقت چهارم خرداد ماه ۳۱۰ هزار و ۹۴۷ دستگاه وسیله نقلیه وارد استان شد. که از این تعداد ۵۶ هزار و ۱۶۴ دستگاه خودرو ورودی روز سوم تا چهارم خردادماه وارد استان شده اند.

فریبرز مردادی بیان داشت: همچنین طی این ایام که تعطیلات عید فطر بوده است،  ۲۳۰ هزار و ۱۵ دستگاه  وسیله نقلیه از استان خارج شده است که از این تعداد ۵۹ هزار و ۵۰۲ دستگاه وسیله نقلیه از سوم تا چهارم خرداد ماه استان را ترک کرده اند.

اگر چه به گفته مسولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، بیماری کرونا در این استان به ثبات رسیده و تحت مدیریت است اما همواره به این مهم تاکید دارند که مردم نباید نسبت به این بیماری بی خیال باشند، زیرا در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله‌­ گذاری اجتماعی احتمال اوج گیری آن وجود دارد.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته گفت: استان‌ های اصفهان، آذربایجان‌ های شرقی و غربی، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

ویروس کرونا در همه جا وجود دارد، هیچ استانی عاری از این ویروس نیست، بنابراین پرهیز از سفر، خارج نشدن از منزل جز در مواقع اضطرار و رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در تجمع ها از مهمترین مواردی است که برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید نسبت به رعایت آنها مسئول بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طی دو روز اخیر در جلسه هیات دولت بیان داشت: متاسفانه در برخی از استان‌ها علی رغم توصیه های اکید ما و رسانه ها پروتکل های بهداشتی رعایت نشده و ما در برخی از استان ها دچار خیز تازه بیماری کرونا هستیم و یک باور غلط وجود دارد که بیماری با شروع فصل گرما مهار خواهد شد، در صورتیکه ما در ویروس کرونا هیچ علامتی از این بابت مشاهده نکرده ایم.

دکتر سعید نمکی خاطر نشان کرد: در فاصله گذاری ها اصول را رعایت نکردند و در بعضی از استانها مانند خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و  کرمانشاه و برخی استانها دچار تنش و خیز جدیدی از بیماری هستیم.

وی بیان داشت: همکاران ما شبانه روز به شکل نفس گیر مشغول مهار بیماری هستند و در سفری که به این استانها داشتم، پیگیر مسایل این استانها بودم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: این تصور غلط که کرونا تمام شده همه ما را دچار گرفتاری و تنش تازه خواهد کرد.

بیماری کرونا پیر، جوان، کودک و نوجوان، غنی و فقیر نمی شناسند، همه را می تواند درگیر کند بنابراین تنها راه برای محفوظ ماندن از ویروی کرونا رعایت توصیه های بهداشتی است.

حال این دغدغه و نگرانی این روزها برای بسیاری در گیلانی که انبوه مسافران و گردشگران را طی هفته های اخیر میزبانی می کند و خیابان ها و بازارهای مملو از جمعیت در حال فزونی است که مباد این ویروس فرصت جولان دوباره یابد.

 

شهروندان و واحدهای ارائه دهنده خدمات توصیه های بهداشتی را رعایت کنند

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم پرهیز هموطنان از سفرهای غیرضروری گفت: همچنان به رعایت توصیه های بهداشتی توسط شهروندان و همه واحدهای ارائه دهنده خدمات تاکید داریم و در صورت رعایت نشدن این امر مهم، واحدهای متخلف پلمب می شوند.

ارسلان زارع افزود: اعلام دقیق بیماری و بسیج کشور برای مقابله با آن، عبور از حالت خطرناک و کنترل شیوع بیماری با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی و نیز بازگشایی های تدریجی و پلکانی کسب و کارها از مراحلی بود که از آن عبور کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون به تدریج وارد مرحله چهارم می شویم، ادامه داد: در این مرحله نظارت ها و بخش تشخیص بیماری با هدف شتاب در روند شناسایی مبتلایان و جداسازی آنان، تشدید می شود اما همچنان تأکید داریم که دستور العمل ها و پروتکل های بهداشتی باید رعایت شوند.

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت نظارت اتحادیه ها و اصناف بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی خاطر نشان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا، واحدهای تولیدی و صنعتی وضعیت قابل قبولی داشتند و باید با رعایت الزامات بهداشتی، همچنان نسبت به افزایش توان تولیدی خود اقدام کنند.

وی با یادآوری همکاری خوب مردم و تلاش کادر درمان کشور و گیلان برای مدیریت این بیماری اضافه کرد: اگرچه کوشش فداکارانه تیم های پزشکی و درمانی در مقابله با کرونا در حیطه وظایف آنان بود ولی مسئولیت شناسی و ایثار ماندگار آنان، امید و اعتماد را به جامعه ارزانی داشت.

زارع تاکید کرد: لازم است توصیه های بهداشتی و خودمراقبتی از سوی همه مردم با وجود برداشته شدن محدودیت ها به صورت جدی رعایت شود.

 

بیماری کرونا در گیلان فعال است؛ مردم به توصیه ها عمل کنند

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: بیماری کرونا همچنان در این استان فعال است مردم به توصیه ها عمل کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که همچنان مواردی از ابتلا به بیماری کرونا و بستری بیماران در استان گیلان داریم خاطرنشان کرد: مردم تصور نکنند که اکنون وضعیت بیماری کرونا در گیلان عادی شده و نسبت به بیماری بی خیال شوند.

وی با اشاره به اعلام وضعیت سفید در تعدادی از شهرهای گیلان خاطر نشان کرد: مردم در شهرهای سفید نیز باید حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و تصور نکنند که وضعیت عادی است، اگر مردم رعایت نکنند ممکن است که  شهرهای سفید نیز به وضعیت قرمز برگردد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ فاصله اجتماعی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، خاطر نشان کرد: جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشویم، ضروریست تا به منزل بزرگتر ها نرویم، آنها در معرض خطر هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: خطر مرگ بیماری کرونا در افراد دچار بیماری زمینه ای و سالمند بیشتر است بنابراین باید رعایت حال آنها را بکنیم.

وی با اشاره به تصور غلط مبنی بر اینکه ابتلا به بیماری کرونا در سیگاری ها کمتر است، اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد که افراد سیگاری ۲.۵ تا ۳ برابر سایر افراد دچار بیماری شدید می شوند.

دکتر حیدرزاده با بیان اینکه قلیان نیز خطر بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: بیماری کرونا فرصتی برای ترک دخانیات است.

حال آنکه این روزها بسیاری از کافه ها که قلیان در آنها عرضه می شود مملو از جوانان است و بسیاری از مسافران هم آن را همراه دارند.

حیدرزاده  درباره وضعیت بیماری کرونا با توجه به ورود مسافر در گیلان در تعطیلات گذشته اظهار داشت: با توجه به اینکه دوره کمون این بیماری ۱۴ روز است اکنون نمی توانیم در این مورد نظر بدهیم.

حال در این شرایط حساسیت تک تک آحاد مردم و رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های مربوطه از سوی همه انتظار اولیه و حداقلی است که باید بدان عمل کنیم و این وظیفه ای است که در قبال سلامتی خود و همه آحاد جامعه مان داریم.

گیلان جزو نخستین استان های درگیر در جریان شیوع کرونا بود. تا کنون ۹ شهر این استان در وضعیت سفید اعلام شده است.

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر دوشنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار