معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: 10 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان با توجه به شاخص پوشش گیاهی اعم از مرتعی و جنگلی به عنوان پهنه‌های بحرانی و نیمه بحرانی از حیث احتمال بروز حریق شناسایی شده است.
کد خبر: ۸۵۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 03 June 2020

داریوش سعیدی اظهارداشت: تمهیدات حفاظتی لازم به منظور کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی توسط  این اداره کل در این مناطق که بیشتر در غرب و جنوب استان است پیش‌بینی شده و امیدواریم با مشارکت مردم و اهالی این مناق شاهد بروز حریق و نابودی این داشته‌های با ارزش طبیعی نباشیم.

وی اضافه کرد: بارش‌های بهاری و افزایش پوشش گیاهی در سطح پهنه‌های طبیعی استان از یک سو و پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش نسبی دما طی روزهای آینده  از سوی دیگر احتمال حریق در جنگل‌ها و مراتع استان را افزایش می دهد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: بر همین اساس شورایی در اداره کل به عنوان شورای حفاظت با محوریت پیشگیری و اطفا آتش‌سوزی احتمالی شکل گرفت که با هماهنگی مدیریت بحران در سطح استان و در شهرستان‌ها با هماهنگی فرمانداری‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه و عملیاتی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به دسته‌بندی پهنه های طبیعی به به مناطق بحرانی شدید، بحرانی، نیمه بحرانی و سفید گفت: این بخش بندی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و دیگر داده‌های مرتبط با دما و پوشش گیاهی انجام شده و به بر مبنای آن و شدت خطرهای مختلف دستورالعمل های مرتبط به شهرستان‌ها ابلاغ شده است تا برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

سعیدی خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی های اخیر در سطح جنگل‌های زاگرسی و مراتع در مرزهای استان نبوده و هیچ نوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه افزون بر ۹۰ درصد از عوامل آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها به انسان برمی‌گردد، تصریح کرد: عمده این حریق‌ها به دلیل سهل انگاری بصورت رها کردن آتش و بی تفاوتی به خاموش کردن آن و بخشی از آن بصورت عمدی رخ می‌دهد.

سعیدی با تاکید بر اینکه سخت‌ترین نوع اطفا حریق در ارتفاعات و مناطق صعب العبور است، اظهارداشت: برای  این امر باید از بالگرد استفاده شود بنابراین تامین این وسیله برای کاهش هرچه بیشتر خسارات در آتش سوزی احتمالی ضرورییست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار