مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: در زمینه تولید شیرخام، واحدهای دامداری کشور بهتر از واحدهای اروپایی عمل می‌کنند تا حدی که راندمان و کیفیت تولید و بهره‌وری وضعیت مناسبی دارد.
کد خبر: ۸۵۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸ 03 June 2020

امیر زرگران اظهار کرد: اتحادیه دامداران استان اصفهان چند سالی است که ترویج سرانه مصرف شیر را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه نخست تولید شیر کشور را در اختیار دارد، افزود: میزان تولید روزانه شیر خام در استان اصفهان سه هزار و ۸۰۰ تن است. همچنین حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد دامی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان در خصوص کیفیت شیرخام تولیدی استان نیز تصریح کرد: از نظر کیفیت وقتی شیر خام در واحدهای دامداری تولید می‌شود بلافاصله با تانکرهای مخصوص حمل شیر و بر اساس ضوابط بهداشتی به کارخانجات فرآورده‌های لبنی ارسال می‌شود و در بدو ورود استانداردهای کیفی و آزمایشات مربوط به کیفیت و سلامت شیر انجام می‌شود و پس از آن شیر جذب فرایند پاستوریزه و استریلیزه می‌شود.

زرگران در خصوص لزوم مصرف شیر در زمان شیوع بیماری کرونا، گفت: تأثیری که شیر بر سیستم تقویت ایمنی بدن دارد به دلیل لاکتوز موجود در آن می‌تواند در مقابله با بیماری کرونا مؤثر باشد و در افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن مفید باشد، و امروزه یکی از شاخصه‌های رشد یافتگی در کشورها سرانه مصرف شیر و لبنیات در آنها است.

لزوم افزایش سرانه مصرف لبنیات در ایران

زرگران با ابراز تأسف از اینکه مردم ایران چهار برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می‌کنند، تصریح کرد: همه افراد نوشابه و مضراتش را می‌شناسند ولی نسبت به مصرف شیر و لبنیات بی‌مهری می‌کنند در حالی که شیر ماده غذایی است که در امنیت غذایی کشورمان بسیار تأثیرگذار است و امیدواریم آگاهی مردم باعث افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات شود همچنین در پی آن شاهد کاهش آمار پوکی استخوان و بیماری‌های متابولیسمی قلبی و عروقی باشیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان در خصوص مزایای مصرف تولیدات پروبیوتیکال، اظهار کرد: پروبیوتیک نوعی باکتری مفید برای بدن انسان خصوصاً برای دستگاه گوارش است که تأثیرات مثبتی در سلامت روده دارد بنابراین شیرهایی که با مواد پروبیوتیک غنی می‌شوند با کیفیت بالای خود تأثیرات مختلفی بر سلامت انسان دارند.

زرگران با اشاره به اینکه شیر مقوی‌ترین و ارزان‌ترین ماده غذایی نسبت به سایر غذاها است، افزود: با توجه به میزان مواد معدنی و پروتئین‌هایی که در شیر است نسبت به سایر غذاها می‌توان گفت که قیمت پایین‌تری دارد.

وی ادامه داد: در زمینه تولید شیرخام، واحدهای دامداری ما حتی بهتر از واحدهای اروپایی عمل می‌کنند تا حدی که راندمان و کیفیت تولید و بهره‌وری آنها وضعیت مناسبی دارد و حتی قابل رقابت است، در زمینه فرآوری هم همینطور است و به همین دلیل توان صادراتی محصولات‌مان را داریم.

 

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با ابراز تأسف از مشکلات بسیار در راه تولید شیر و فرآورده‌های دامی، گفت: فرآیند تولید شیر توقف‌پذیر نیست و به صورت مداوم انجام می‌شود اما در این راه محدودیت‌های زیادی وجود دارد که در این شرایط خاص گریبانگیر تولیدکنندگان شده است و مهمترین آنها موضوع تولید و توزیع نهاده‌هاست که دامداران از این امر مستاصل شده‌اند و روزی نیست که نگران این دغدغه نباشند که امیدواریم این مسائل به زودی حل شود.

زرگران با تاکید بر تأثیر بیماری کرونا بر اقتصاد جهان، اظهار کرد: در چنین شرایطی طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت تمام شده شیر خام را با وجود توزیع نشدن مناسب نهاده‌ها داشتیم امیدواریم بحث صادرات شیرخشک که همیشه دغدغه تولیدکننده بوده است انجام شود. در حال حاضر علیرغم مجوزی که روی صادرات شیر خشک وجود داشت، ۱۰ هزار تن شیر خشک دپو شده نیز در استان وجود دارد، توان صادراتی آن هم مهیا است اما در این زمینه تعلل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اقدامات صورت گرفته نسبت به صنعت دامپروری بی‌مهری می‌شود. این صنعت از نظر گردش مالی و اقتصادی پتانسیل بسیار خوبی دارد و درصد بالایی از اشتغال به صنعت دامپروری تعلق دارد و مسلماً اگر واحدهای دامپروری تعطیل شوند اشتغال و صنعت تولید ما رو به نابودی می‌رود به همین دلیل این صنعت توجه بیشتری می‌طلبد.

منبع : ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار