کد خبر: ۸۵۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶ 06 June 2020
 
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: عتراضات آمریکا فراتر از نژادپرستی و اعتراض بع بی عدالتی و ناکارآمدی نظام حاکم است.

تابناک/ محمدرضا مرندی در گفتگو با خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی مرصاد در مورد اعتراضات مردم آمریکا، این اعتراضات را فرای نژادپرستی دانست و اظهار داشت: حتی گروه های معتقد به نژادپرستی نیز به جهت وضعیت اقتصادی آمریکا دست به اعتراض زده اند.

وی افزود: این گونه نیست که اعتراضات و قیام و شورش در هر جامعه ای به یک عامل مقطعی مرتبط باشد، بلکه به عقده های فشرده و انبوه شده برمی گردد و در جامعه آمریکا نیز بی عدالتی از سوی دستگاه  پلیس و دستگاه قضایی که عمدتا پلیس خطاکار را تبرئه می کند و به آنها جایزه می دهد در تاریخ اخیر آمریکا سابقه زیادی دارد و موارد متعددی از آن اتفاق افتاده است.

این کارشناس مسائل امنیتی گفت: در این باره بحث ناکارآمدی دست اندرکاران نظام آمریکا مطرح است در واقع رئیس جمهور کنونی آمریکا فردی نادان، قلدر و کم معلومات است و این بحران کرونا را به بدترین شکل مدیریت کرده، هنگامی که همه کارشناسان از او درخواست کردند محدودیت هایی را اعمال کند وی نپذیرفت و بالاخره با یک و نیم ماه تاخیر قبول کرد و اکنون هم شاهد این آمار بالای جان باختگان کرونا در آمریکا _ که یک سوم جان باختگان کل جهان را شامل می شود _ هستیم.

مرندی بیان داشت: این ناکارآمدی و بی عدالتی حاکم بر آمریکا سابقه 200 ساله دارد و بالاخره جایی فوران می کند و این اتفاقی که برای فرد سیاه پوست آمریکایی رخ داد و زیر زانوی پلیس آمریکا خفه شده هم بهانه ای دست مردم آمریکا داد تا اعتراضات انباشه شده خود را نشان دهند.

وی تصریح کرد: پلیس در کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ترکیه و هند با خشونت با مردم برخورد می کند و کسی جرات اعتراض به آنها را ندارد، اما در ایران نیروی انتظامی هنگامی که در صحنه آشوب حضور می یابد آشوبگران از قبل به نیروی انتظامی حمله می کنند.

مرندی یادآور شد: همچنین نیروی انتظامی ایران با متخلفین با نرمش رفتار می کند و هنگامی که یک مورد دیده می شود پلیسی خشن برخورد کند فرماندهان انتظامی با پلیس خاطی برخورد می کنند، اما در آمریکا و فرانسه به ویژه در قیام های فرانسه رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه پلیس را به خشونت بیشتر تشویق می کنند.

وی عنوان کرد: پلیس آمریکا به جای اینکه منشا امنیت باشد منشا ناامنی شده همچنین نظام آمریکا از جهات مختلف از جمله اقتصادی دچار بحران های شدید شده است.

مرندی گفت: ترامپ در مناظرات انتخاباتی 2016 اعلام کرد در منطقه خاورمیانه هفت تریلیون دلار هزینه کردیم تا توانستیم دو بار تمام جاده ها و پل های آمریکا را بازسازی کنیم و اکنون جاده ها، پل ها و خیابان های آمریکا از کشورهای جهان سوم نیز عقب مانده تر شده از سوی دیگر وضعیت معیشت مردم به سختی گذران می شود و حدود 40 میلیون در آمریکا بیکار هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: گذشته از سخنان بی حساب رئیس جمهور آمریکا و اقدامات نسنجیده دولت آمریکا در ابعاد داخلی و خارجی، جامعه آمریکا به مرحله انفجار رسیده و به دنبال بیان اعتراضات خود هستند و این هم خاموش شدنی نیست هرچند ممکن است در این مرحله سرکوب شود، اما پایدارتر از آن است که کامل خاموش شود  و اگر در این مرحله سرکوب شود در فرصت دیگری دوباره شاهد اعتراضات در آمریکا خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار