کد خبر: ۸۵۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 07 June 2020
در سال جدید ۴۱ پروژه اقتصاد مقاومتی و ۹۲ پروژه جهش تولید در استان گیلان به تصویب رسید که با این تعداد پروژه‌ها برای سه هزار و ۳۱۱ نفر در غالب اقتصاد مقاومتی و ۶ هزار و ۷۶۴ نفر در غالب پروژه‌های جهش تولید اشتغال ایجاد می‌شود که می‌تواند استان گیلان به هدفش یعنی تک‌رقمی شدن بیکاری و کاهش تورم برساند
اقتصاد مقاومتی تنها راه تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در گیلان/ ۴۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در گیلان به تصویب رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کشور ایران دارای منابع نفتی، گازی، کشاورزی و صنعتی بسیار زیادی است که هر حضور و استفاده از این منابع به وسوسه می‌اندازد به همین دلیل آمریکا تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ایران نفوذ کرده و از منابع عظیم این کشور نهایت بهره را می‌برد ولی با آغاز انقلاب در کشور دست آمریکا از این منابع قطع شد.

اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی یکی از ابزارهای غیرقانونی استکبار و آمریکا برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی و مردم بوده است به‌طوری‌که بعد از تسخیر لانه جاسوسی توسط ایران و دانشجویان پیرو خط امام (ره) قانون تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران را به اجرا گذاشته و این تحریم بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب کماکان ادامه داشته و روزبه‌روز برشدت این تحریم‌ها افزوده‌شده است.

اقتصاد ایران شرایط بسیار خاص و منحصربه‌فردی را شاهد است زیرا جمهوری اسلامی شدید و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اعمال‌شده علیه یک را تحمل کرده و حتی اجازه فروش یک بشکه نفت را در جهان ندارد و در این مواقع حساس و بحرانی ایجاد نوآوری برای حل مشکلات اقتصادی ضرورت بسیار زیادی دارد به همین منظور بود که مقام معظم رهبری مدل اصلی برای کشور را مدل اقتصاد مقاومتی اعلام کرده و در دیدار با کارآفرینان در سال ۸۹ به تشریح این برنامه پرداختند.

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد اقتصادی مطرح می‌شود ولی لازمه انجام صحیح این برنامه جامع و دقیق مشارکت همگانی و اعمال مدیریت عقلانی و مدبرانه است.

مقام معظم رهبری لازمه درست اجرایی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی را اولویت قرار دادن این برنامه در ساختار اقتصادی، سیاسی و صنعتی کشور می‌دانند و در فرمایشات خود بارها اقتصاد مقاومتی را مردمی دانسته و بازیگر و معمار اصلی این برنامه را بخش خصوصی معرفی کرد و فرمود: اینکه ما اقتصاد مقاومتی را مطرح کردیم، خب، خود اقتصاد مقاومتی شرایطی و ارکانی دارد که مهم‌ترین آن تکیه کردن به مردم، بخش خصوصی و سیاست‌های اصل ۴۴ است که مسؤولان به آن توجه کنند.

استان گیلان دارای ظرفیت خوبی به لحاظ گردشگری، صنعتی، صادرات محصولات استراتژیک به کشورهای همسایه و کشاورزی به‌طوری‌که و به گفته استاندار گیلان ۷۰ درصد صادرات به کشور روسیه از طریق استان گیلان انجام‌شده و بنا بر اعلام ارسلان زارع این استان در هفت ماه نخست سال ۹۸ با ۳۰۵ میلیون یورو دارای رتبه نخست تصویب طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بوده است.

 

استان گیلان یکی از ۱۰ استان برتر کشور در حوزه پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بوده است به‌طوری‌که در سال گذشته ۱۸ پروژه و ۵۳ زیر پروژه اقتصاد مقاومتی در گیلان به تصویب رسیده و برای اجرایی شدن این پروژه‌ها به گفته رئیس سازمان برنامه بودجه استان گیلان ۱۱ جلسه برگزار که در این جلسات ۴۰ مصوبه تصویب و ماحصل آن پیشرفت ۸۳ درصدی پروژه‌ها و همچنین ۸۰ درصدی مصوبه‌ها بوده است.

سازمان صمت با ۶۵ پروژه، جهاد کشاورزی با ۱۳ و آب و فاضلاب با ۹ پروژه بیشترین سهم را در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان گیلان داشتند که بزرگ‌ترین آنان مربوط به سدهای لاستیکی، تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر و احیای صنعت نوغانداری بوده و برای اتمام پروژه‌های با پیشرفت بالای ۷۰ درصد مبلغ ۸۸۵ میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه‌وبودجه کشور به استان گیلان اختصاص داده‌شده است.

به گفته استاندار گیلان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، تاکنون هفت پروژه اقتصاد مقاومتی در گیلان افتتاح، چهار پروژه دارای پیشرفت ۸۰ درصدی و مابقی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند که بنا بر اعلام رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته‌شده و برای اولین در خردادماه امسال ۳۱ هزار میلیارد تومان به تکمیل طرح‌های عمرانی اختصاص یافت.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان در پیام جمعه انتقاداتی نسبت به بی‌توجهی مسؤولان به معضل پسماند در گیلان انجام داد ولی به گفته استاندار گیلان ۱۰۶ میلیارد تومان در غالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به شهرهای رشت، لنگرود، رودسر و انزلی و همچنین ۱۳ میلیارد تومان به شهرداری‌های سایر شهرهای گیلان اختصاص داده‌شده است.

 

با پیگیری‌های انجام‌شده در سال جدید ۴۱ پروژه اقتصاد مقاومتی و ۹۲ پروژه جهش تولید در استان گیلان به تصویب رسید که با این تعداد پروژه‌ها برای سه هزار و ۳۱۱ نفر در غالب اقتصاد مقاومتی و ۶ هزار و ۷۶۴ نفر در غالب پروژه‌های جهش تولید اشتغال ایجاد می‌شود که می‌تواند استان گیلان به هدفش یعنی تک‌رقمی شدن بیکاری و کاهش تورم برساند.

بر اساس آمار اعلام‌شده توسط سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان ۱۳ پروژه اقتصاد مقاومتی مربوط به جهاد کشاورزی و باهدف رشد تولید برنج، تولیدات گیاهی، تولیدات باغی و احیای صنعت نوغانداری است که از این ۱۳ پروژه هشت طرح با پیشرفت ۸۷ درصدی مواجه بوده و چهار پروژه هم پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است.

اقتصاد مقاومتی یک برنامه بسیار مهم و البته راهبردی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و استان گیلان در شرایط تحریم است، زیرا تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی و افزایش سطح درآمد مردم بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی می‌تواند منجر به افزایش تولید ملی، بومی‌سازی تکنولوژی صنعتی و خروج از تک‌محصولی و ایجاد اشتغال برای جوانان شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار