کد خبر: ۸۵۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰ 08 June 2020
 
تابناک/گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت اقتصادی کشور نشان از نامطلوب بودن شرایط کسب و کار در آذربایجان‌شرقی در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارد.

گروه اقتصادی آناج؛ مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران و چالش‌ها و راهکارهای حل این مسائل منتشر کرده است که مرور برخی از آمارهای این گزارش به خصوص درباره وضعیت اقتصادی و تورم در آذربایجان‌شرقی خالی از لطف نیست.

در این گزارش آمده است در حالیکه بنا بود در برنامه پنجم و ششم توسعه رشد اقتصاد ایران به صورت متوسط هشت درصد باشد این عدد در سالهای 91 تا 98 نزدیک به صفر بوده است! یکی از نکات جالب درباره آمارهای رشد اقتصادی مربوط به سال98 است. اگرچه رشد اقتصادی نزدیک به منفی 8درصد بوده اما رشد اقتصادی بدون نفت مثبت 3درصد است که نشان از شکوفایی اقتصادِ بدون نفت دارد.

نرخ بیکاری آذربایجان‌شرقی، رویِ رنجِ کشوری

در گزارش منتشره توسط مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از آمارهای جالب به تفکیک استان مربوط به نرخ بیکاری است. نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی عدد 10.9 را نشان می‌دهد که این آمار در میان مردان به 9.8 کاهش و در میان زنان به 15.6 افزایش داشته است. نرخ بیکاران فارغ التحصیل در استان هم 18.7 بوده و این عدد برای جوانان به 28.6 می‌رسد. در مقایسه با متوسط کشوری آمار بیکاری در آذربایجان‌شرقی اعداد نسبتا کمتری را نشان می‌دهد، اگرچه نرخ بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان استان رویِ رنجِ متوسط کشوری قرار دارد.

در میان استان‌های کشور سمنان با عدد 7.2 کمترین نرخ بیکاری و کرمانشاه با 18.7بیشترین آمار بیکاری را دارند. در کنار این نرخ بیکاری درآمد سرانه کشور در سال 98 نسبت به سال 90 نزدیک به 34 درصد کاهش داشته که نشان دهنده کاهش یک سوم از قدرت خرید مردم است.

اولین‌ها در میان استان‌های فقیر!

توزیع جغرافیایی فقر در کشور نشان می‌دهد که این توزیع یکسان نبوده و اعداد آن در استان‌های مختلف بین 5 تا 32 درصد متغییر بوده است. اگرچه استان‌های نیمه شرقی با نرخ فقر بالاتری رو به رو بوده‌اند اما آذربایجان‌شرقی نیز از نرخ فقرِ بالا بی‌نصیب نبوده است. آمارها نشان می‌دهد نرخ فقر در استان بین 17 تا 23 درصد بوده است که از وضعیت قرمز فقر در آذربایجان‌شرقی حکایت می‌کند. این در حالی است که استان‌های همسایه مانند اردبیل و آذربایجان‌غربی نرخ فقرشان بین 9تا17درصد است.

آمارها نشان می‌دهد؛ خراسان شمالی و رضوی، کردستان، کرمانشاه و خوزستان کمترین نرخ فقر و سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، قم و گیلان بیشترین نرخ فقر را در میان استان‌های کشور دارند.

وضعیت نامناسب برای کسب و کار

یکی دیگر از آمارهایی که مرکز پژوهش‌ها منتشر کرده مربوط به وضعیت محیط کسب و کار است. این آمارها نشان می‌دهد وضعیت محیط کسب و کار در استان ما از نظر شاخص هایی مانند شاخص ملی محیط کسب و کار و شاخص امنیت سرمایه‌گذاری وضعیت نامناسبی دارد و آذربایجان‌شرقی در مقایسه با نیمی از کشور وضعیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار ندارد. البته این شاخص‌ها وضعیت نامناسب کسب و کار را برای بیشتر استان‌های صنعتی مانند اصفهان، تهران، فارس و مرکزی هم نشان می‌دهد. طبق این گزارش استان‌های غیرصنعتی و کمتر توسعه یافته وضعیت مطلوب‌تری از نظر محیط کسب و کار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار