معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: حیوانات خانگی که به خارج از منازل می‌روند می‌توانند ناقل فیزیکی کوید ۱۹ باشند و توصیه می‌شود شهروندانی که صاحب حیوان خانگی هستند اصول بهداشتی را همان طور که برای خود رعایت می‌کنند برای حیوانات خانگی هم رعایت کنند.
کد خبر: ۸۶۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 14 June 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ مهرداد صنعتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا احتمال انتقال ویروس کرونا از حیوانات به انسان وجود دارد، اظهار کرد: تا کنون گزارش‌هایی مبنی بر انتقال ویروس کوید ۱۹ از انسان به حیوانات داشته‌ایم اما برعکس این موضوع تا کنون گزارش نشده است.

 وی ادامه داد: حیوانات خانگی که به خارج از منازل می‌روند می‌توانند ناقل فیزیکی کوید ۱۹ باشند و توصیه می‌شود شهروندانی که صاحب حیوان خانگی هستند اصول بهداشتی را همان طور که برای خود رعایت می‌کنند برای حیوانات خانگی هم رعایت کنند.

 وی در ادامه با اشاره به تعداد بالای بیماری‌های مشترک بین دام و انسان توضیح داد: بیماری مشترک بین دام و انسان متعدد است ولی تعداد زیادی از آنها مثل طاعون گاوی ریشه کن و کنترل شده اند.

 صنعتی با بیان اینکه در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک طبق سیاست‌های جهانی اقدام  می‌شود، افزود:  یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان تب کریمه و کنگو است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ در شبه جزیره کنگو مشاهده شد و تلفات انسانی به دنبال داشت.

 وی با بیان اینکه در میان پرندگان شتر مرغ می‌تواند این ویروس را در بدن خود حفظ کند، اضافه کرد: نشانه بیماری در حیوانات تنها تب است و علائم دیگری ندارد از این رو امکان انتقال به انسان را افزایش می‌دهد.

 معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز یادآور شد: حیوان ذبح شده، کشتن کنه و ارتباط با حیوان بیمار می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

 صنعتی اظهار کرد: برای کنترل این بیماری چند مهم است و اول اینکه شهروندان باید به شدت از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز خریداری خودداری کنند.

 وی توضیح داد: دامداران هم اگر کنه‌ای در حیوان خود مشاهده کردند به هیچ وجه نباید بدون وسایل حفاظتی به کنه دست بزنند.

 این مسئول با بیان اینکه تمامی گوشت‌هایی که از مراکز مجاز عرضه تهیه می شود سالم است و مردم با خیال راحت می‌توانند نسبت به خرید آنها اقدام کنند، گفت: بازرسی در کشتارگاه‌ها به صورت مدام در حال انجام است و موارد مشکوک از چرخه ذبح خارج می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار