معاون وزیر صنعت و مدیرعامل ایمیدرو گفت: سنگ‌های قیمتی ظرفیتی مغفول در کشور است در همین راستا کنسرسیومی در اصفهان تشکیل شده است.
کد خبر: ۸۶۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸ 14 June 2020

خداداد غریب پور در دیدار باعباس رضایی  استاندار و مسوولان اصفهان در استانداری افزود: در همین راستا همچنین بازارچه تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در اصفهان به افتتاح رسیده است.

وی با بیان این که در زمینه شناسایی ظرفیت سنگ‌های قیمتی راهبردی مشخصی داریم، تصریح کرد: اکتشاف، آموزش، فرآوری، تسهیل قوانین و مقررات مربوطه مانند قوانین صادراتی و وارداتی گمرکی و رویه‌های موجود و آموزش و تامین دستگاه‌های موردنیاز در دست اقدام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۵۰۰ هزار شغل در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: این ظرفیت مهم در کشور و استان اصفهان با افتتاح بازارچه تخصصی سنگ‌های قیمتی به عنوان گام مهم تلقی می‌شود.

غریب پور بیان کرد: هفته گذشته برای افتتاح بازارچه‌های مرزی و واردات مواد خام مورد نیاز تفاهمنامه‌ای در مشهد امضا کردیم.

وی اصفهان را قطب تولید صنعت فولاد کشور برشمرد و اظهارداشت: هفته گذشته واحد کنسانتره پنج میلیون تنی سنگ آهن سنگان متعلق به فولاد مبارکه مرحله اول به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن کنسانتره به بهره برداری رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرف ۵۰ روز آینده هم مرحله دوم کنسانتره فولاد مبارکه در سنگان مشهد وارد سرویس می‌شود که برغم تحریم‌ها این موفقیت بزرگ به منصه ظهور رسید که کار مهمی در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه است.

وی گفت: همچنین فولاد مبارکه تفاهمنامه‌ای با سازمان زمین شناسی در زمینه ظرفیت سنگ آهن در منطقه امضا کردند.

به گفته وی واحدهای بزرگ تامین کننده گندله کشور مانند چادرملو و گل گهر برابر برنامه ابلاغی وزارت صنعت،معدن و تجارت ملزم به تامین خوراک مواد اولیه فولاد مبارکه هستند.

 نیروی انسانی سرمایه عظیم اصفهان است

 استاندار اصفهان در این دیدار افزود: اصفهان از سرمایه‌های عظیمی برخوردار است که یکی از آن‌ها نیروی انسانی است.

عباس رضایی تصریح کرد:سنگ‌های قیمتی بی نظیر و بسیاری در استان وجود دارد که امیدواریم با حل مشکلات از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود.

 ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی در اصفهان شناسایی شد

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به رونمایی اولین بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در اصفهان گفت: تاکنون  ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را در استان شناسایی کردیم.

ایرج موفق تصریح کرد: در سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار حجم صادرات صورت گرفته است همچنین در این سال بیش از ۱۳۷ کیلوگرم طلا به ارزش پنج میلیون و ۲۸۳ هزار دلار کشف شده است.

وی ادامه داد: استان اصفهان هم ردیف با تهران ۱۰ میز تخصصی برای توسعه صادرات به خود اختصاص داد و همچنین میز تخصصی طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی به استان اصهان تفویض شده که نشان دهنده ظرفیت بالای این استان در این زمینه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه گردش مالی سنگ‌های قیمتی بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار در جهان است، بیان کرد: با توجه به اندیس، ذخایر و ظرفیتی که در استان وجود دارد باید با کار اکتشافی ذخایر قطعی را شناسایی و کارگاه‌هایی طراحی شود تا ایجاد ثروت و ارزش افزود مواد خام معدنی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: طی یکسال گذشته فعالیت در راستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را آغاز کردیم، به دنبال آن هستیم صادرات و واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که بدون پروتکل تجاری اتفاق می‌افتد، کار ثبت برندینگ سنگ‌ها را انجام و تعرفه صادرات، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را با معافیت گمرکی وارد کنیم.

موفق گفت: سال گذشته هزار و ۲۵۵ قلم کالای صادراتی به ۹۷ کشور دنیا از استان اصفهان صورت گرفت.

 مصرف سالانه از سنگ‌های گران بها ۲ میلیارد دلار است

 رییس کمیسیون تخصصی طلا گفت: در کشور سنگها گران بها نداریم همه نیمه گران بهاست.

محمد کشتی آرای تصریح کرد: باید تکنولوژی و علم و فن تراش این سنگ‌ها را کسب کنیم.

وی ادامه داد: میزان مصرف سالانه کشور از سنگ‌های نیمه گران بها بیش از ۲ میلیارد دلار است که به صورت غیرقانونی وارد می‌شود و مشکلاتی در راستای واردات و تعرفه گمرکی وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار