کد خبر: ۸۶۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ 15 June 2020

تداوم روند کاهش بارش‌ها در اکثر مناطق کشور

تابناک/ موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته درهفته جاری میزان بارش ها در تعدادی ازمناطق کشور ناچیز و در هفته منتهی به ۶ تیرماه اکثر مناطق دارای بارش‌های بسیارکم خواهند بود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی موسسه تحقیقات‌آب وزارت نیرو، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در هفته جاری، وقوع بارش دربرخی از نواحی شمال غرب کشور تداوم داشته و  درعین حال میزان بارش در سایر مناطق ، ناچیز است. همچنین مقدار بارش هفته آتی منتهی به ۶ تیرماه در اکثر مناطق کشور ناچیز خواهد بود.

بر اساس اطلاعات بارش ثبت شده در ایستگاه‌های وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی‌جاری( ۹۸-۹۹ )تا روز ۲۴ خرداد  متوسط بارش کشور حدود ۳۰۵.۵ میلیمتر است که در مقایسه با سال آبی گذشته۲۷.۳ میلیمتر (هشت درصد) کاهش و نسبت به متوسط ۵۱ ساله اخیر ۶۹.۲ میلیمتر (۲۹درصد) افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت بارش سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته در بیشتر مناطق غربی، شمال و شمال غرب کشور، کاهش داشته و در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور با افزایش همراه بوده است.

وضعیت بارش کشور در سال آبی جاری نسبت به متوسط بلندمدت ( ۵۱ ساله) به جز در برخی از مناطق جنوب غرب و مرکزی کشور، در سایر نواحی افزایش نشان می‌دهد.

میزان بارش تجمعی از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با سال آبی گذشته، در حوضه‌های آبریز دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه و قره‌قوم به ترتیب ۱۶، ۱۷، ۳۰ و هفت درصد کاهش داشته و درحوضه آبریز فلات مرکزی و مرزی شرق به ترتیب ۸ و ۳۰ درصد افزایش دارد.

وضعیت بارش‌ها در بخش استانی نشان می دهد استان گیلان با بارش ۹۹۳.۶ میلیمتر در جایگاه پربارش‌ترین استان های کشور قرار دارد و استان یزد نیز با ثبت بارش به میزان ۱۰۹.۵ میلیمتر جایگاه کم بارش‌ترین استان را در میان سایر استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

کاهش روند بارش‌ها نخستین اثر خود را برروی ورودی آب به مخازن سدهای کشور خواهد گذاشت به گونه‌ای که براساس آخرین آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران ورودی آب به مخازن سدها به رقم ۴۸.۸۴ میلیارد متر مکعب رسیده که در مقایسه با سال‌آبی پارسال کاهش چهار درصدی را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار