کد خبر: ۸۶۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 16 June 2020

کشاورزان با همکاری با آمار برداران چاه‌های غیر مجاز، امکان بهره مندی قانونی آن را فراهم کنند

تابناک/مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرد: کشاورزان گیلانی ضمن همکاری با آمار برداران چاه‌های غیر مجاز، امکان بهره مندی قانونی از آن را فراهم کنند.

به گزارش ایلنا از رشت، وحید خرّمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اعلام این خبر گفت: بخش اعظم چاه‌های غیرمجاز استان در مصارف کشاورزی هستند و ما در تلاش هستیم که با آماربرداری چاه‌های کشاورزی استان گیلان ، تخصیص مناسبی برای بهره برداری از این  چاه ها دریافت کنیم و بدین وسیله با فراهم کردن مقدمات قانونی لازم برای صدور پروانه بهره برداری از چاه های تا عمق کمتر از 20 متر با راهکارهای جدید،  به کشاورزان عزیز امکان بهره مندی از خدمات دیگر ، از جمله برق دار شدن چاههای کشاورزی ، پرورش ماهی و... را فراهم کنیم .

 خرّمی با توجه در پیش بودن هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق(یکم الی هفتم تیر ماه) گفت:  عمده مصرف ما در بخش آب کشاورزی است که اگر بتوانیم در این بخش حتی یک درصد صرفه جویی داشته باشیم، دستاورد خوبی برای ما خواهد بود. بنابراین تقاضا داریم شاربین محترم توصیه های سازمان جهاد کشاورزی استان را رعایت نمایند و بیش از حد مجاز آب مصرف نکنند. توصیه همیشگی ما هم کم مصرف کردن و مصرف بهینه آب شرب و کشاورزی است.

وی در خصوص رها سازی آب سد سفید در فصل زراعی جاری افزود :  تاکنون یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب آب تحویل شبکه آبیاری و زهکشی گیلان شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان خواستار همکاری کشاورزان گیلانی در خصوص پرداخت آب بهای کشاورزی شد و اظهار داشت: آب بهای مصوب دریافتی از اراضی کشاورزی برای طرح های توسعه ای و نگهداری از تاسیسات آبی در گیلان و انتفاع کشاورزان هزینه میگردد.

وی ذخیره آب سد سفید رود را مطلوب ارزیابی کرد و بیان نمود : هم اکنون در 26 خرداد ماه ، 939 میلیون متر مکعب آب در مخزن سدسفیدرود ذخیره شده است .

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص نوبت بندی آب کشاورزی اظهار داشت : در حال حاضر نوبت بندی آب کشاورزی در سال زراعی جاری نداشتیم و فقط در روز گذشته،  25 خرداد ماه به دلیل درخواست شرکت آب و فاضلاب مبنی بر عملیات عمرانی خط انتقال آب شرب به شرق استان گیلان به مدت 48 ساعت آب کشاورزی کانال چپ سنگر قطع شده و به محض اتمام عملیات تعمیرات، آبگذاری مجدداً در اسرع وقت صورت می پذیرد.

وی افزود: اگر چنانچه برنامه ای برای نوبت بندی آب کشاورزی براساس تصمیم کمیته منابع و مصارف آب استان صورت پذیرد ، پیش از اجرای برنامه نوبت بندی ، به کشاورزان عزیز اطلاع رسانی خواهد شد.

 خرّمی در خصوص نظارت بر توزیع آب کشاورزی اظهارداشت: در مناطق مختلف استان آبیارانی توسط کشاورزان بصورت امین انتخاب می گردد که در این بین افرادی به عنوان سرآبیار نیز جهت هماهنگی با مجموعه آبرسانی فعالیت دارند و ادامه داد ؛ آبیاران و سر آبیاران مسئولیت توزیع عادلانه آب به مزارع را دارند که اگر چنانچه کشاورز عزیزی نسبت به آبیاری اعتراض دارد ، می تواند به اداره آبیاری شهر خود مراجعه و مشکل آنها مورد بررسی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار