کد خبر: ۸۶۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 18 June 2020

ایجاد متروی هشتگرد به قزوین ضروریست/ با وجود پرآبی، قزوینی‌ها از کم‌آبی رنج می‌برند

تابناک/لطف الله سیاهکلی گفت: راه‌اندازی متروی هشتگرد به قزوین منجر به هاب لجستیک می‌شود و در نتیجه قزوین می‌تواند از نظر جابه‌جایی کالا پشتیبان کشور باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ لطف الله سیاهکلی مرادی در مراسم افتتاح خط دوم راه آهن کرج- قزوین که امروز(پنجشنبه) به طور ویدئو کنفرانس در ایستگاه راه آهن قزوین برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که به یاد داریم علی رغم پیشینه قدیمی، ایستگاه راه آهن پیشرفت قابل توجهی نداشته که نیازمند توجه است، همچنین متروی هشتگرد به قزوین دارای ضرورت است و باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: قزوین از نظر شاهراهی جزء استان‌های استثنایی کشور به شمار می‌آید، از نظر ریلی، ارتباطی، جاده‌ای و همچنین آی سی تی و آی تی نیز از جایگاه بالایی برخوردار است؛ از این رو راه‌اندازی مترو منجر به هاب لجستیک می‌شود و در نتیجه قزوین می‌تواند از نظر جابه‌جایی کالا پشتیبان کشور باشد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس سپس با اشاره به مشکل آب استان گفت: قزوین منطقه‌ای کشاورزی است اما از نظر آب شرب و کشاورزی دارای مشکل هستیم.

وی ادامه داد: قزوین جزء استان‌های پرآب به شمار می‌آید باوجود این از مشکلات آبی رنج می‌برد، آب شاهرود در الموت بدون اینکه ذره‌ای بهره برداری شود به سد منجیل می‌رسد، همچنین برفاب‌ها دارای کیفیت بالا به طالقان منتقل می‌شود اما مردم استان از آب چاه بی کیفیت استفاده می‌کنند تاجایی که آب قزوین بدون تصفیه قابل مصرف نیست.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما دارای سرمایه گذار در زمینه آب و ریل هستیم و می‌توان با تبادل مشتقات نفتی خواست تاریخی و حیاتی استان بویژه در منطقه آبیک را حل کنیم.

ضرورت فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل ریلی

پس از آن فاطمه محمدبیگی ابراز کرد: سال‌ها است که انتظار این روزها را داشتیم، قزوین شریان آئورت راه‌های کشور است و اگر از این فرصت استفاده نکرد، مردم استان بهره‌ای جز دود، تلفات و آلودگی نخواهند داشت؛ درواقع باید مردم استان از کنار راه بودن در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، فرهنگ و کشاورزی بهره ببرند.

وی ادامه داد: استفاده از حمل و نقل ریلی از دیدگاه زیست محیطی و امنیت و سلامت مسافران دارای اهمیت بالایی است و از این رو فرهنگ سازی جهت استفاده از این حمل و نقل ضرورت دارد و باید برای آن هزینه‌ای درنظر گرفت.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس اظهار کرد: ما دارای 15 شهر و شهرک صنعتی هستیم که تولیدات آن‌ها نیازهای کشور را تامین می‌کند، به همین جهت وجود حمل و نقل ریلی در آن‌ها دارای اهمیت است، همچنین باتوجه به دانشجویی بودن استان درنظر گرفتن کارت ویژه دانشجویی جهت استفاده ریلی نیز می‌تواند در فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل ریلی و بهبود شرایط در این زمینه مفید باشد.

وی ادامه داد: برای توسعه ایستگاه راه آهن باید طرحی داشته باشیم تا ایستگاه قزوین که نحیف و ظریف است مورد توجه بیشتری قرار گیرد، در همین راستا اداره کل شدن راه آهن استان دارای اهمیت بالایی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در مواردی اتفاقات تلخی کنار ریل‌های راه آهن اتفاق می‌افتد به همین دلیل از مسئولین خواهشمندیم امنیت منتهی به مسیرهای راه آهن در مناطق شهری و روستایی تامین شده و بودجه ویژه‌ای برای آن درنظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: قزوین از دیرباز از نظر حمل و نقل ریلی دارای اهمیت بالایی بود و در همین راستا و برای توسعه بیشتر راه‌اندازی متروی هشتگرد به قزوین دارای اهمیت است.

در ادامه رجب رحمانی اظهار کرد: موضوع راه آهن در لایحه بودجه در قانون مطرح شد، راه آهن قزوین به شمال 376 کیلومتر بود و در راه آهن تاکستان 12 کیلومتر نیاز بود که هر کیلومتر به 500 تا 600 میلیون هزینه نیاز داشت و امیدواریم برای تامین آن اقدام شود.

نماینده مردم تاکستان در مجلس ابراز کرد: ایستگاه قزوین به عنوان مرکز استان نیازمند توجه بیشتر است و امروز همه باید در بیانیه گام دوم انقلاب که گام سازندگی کشور است قدم برداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار