کد خبر: ۸۶۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹ 19 June 2020

اقتصاد و کشاورزی اساس امنیت کشور است

تابناک/ نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، بخش کشاورزی و صنایع غذایی را پاشنه آشیل تحریم‌ها توصیف کرد و گفت: اقتصاد و کشاورزی مهمترین اصل امنیت عمومی کشور است.

«فرهاد بشیری» عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی اعضای سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی (هکا)  با تشریح اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های تولیدی، زیربنایی و اشتغالزایی، مشکلات و ارائه راهکار در بخش کشاورزی، گفت: کشاورزان ما از یکسری مسائل از جمله بیمه کشاورزان و محصولاتشان و عدم نبود آمار صحیح از میزان تولید سالانه محصولات خود رنج می‌برند بنابراین وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با استفاده از فضای مجازی نقشه راهی ترسیم کند که کشاورزان زیر ۱۰ سال یا گندم‌کاران به میزان لازم تولید داشته باشند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس، افزایش تولید با قیمت مناسب و صادرات مازاد تولید را از راهکارهای برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: اکنون با وجود تحریم‌ها باید در حوزه اقتصادی همانند حوزه‌های فرهنگی و سیاسی با دنیا تبادل داشته باشیم تا کشاورزان ما از حمایت صادراتی برخوردار شوند.

بشیری با بیان اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی باید به دنبال سیاست‌های تشویقی باشیم، تصریح کرد: در برخی سیاست‌های اعمالی صادارت باید جایگزین خرید تضمینی شود.  امروز مبادله کالا برای ارزآوری به کشور الزامی است.

وی، نبود صنایع تبدیلی مناسب را یکی از معضلات اساسی بخش کشاورزی کشور دانست و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی کافی به تولید صنعتی و بهداشتی مازاد تولید کشور و صادرات کمک می‌کند زیرا کشورهای همسایه ما ظرفیت خرید این محصولات را از کشور ما دارند.

بشیری با بیان اینکه نگاه مجلس شورای اسلامی به بخش کشاورزی کمک رسانی و تامین مطالبات کشاورزان است، افزود: اکنون ۱۵ کشور با ما هم مرز هستند که ایران قابلیت صادرات اکثر محصولات تولیدی خود به این کشورها را دارد.

کم کاری و بی توجهی خود را پای تحریم‌ها نگذاریم

بشیری با بیان اینکه نباید کم کاری و بی توجهی خود را پای تحریم‌ها بگذاریم، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور ما در حوزه اقتصادی فعال نیست به طوریکه برای معرفی و مبادله محصولات کشاورزی ایران همانند فعالیت های فرهنگی فعالیت نمی‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به فعالیت اقتصادی ترکیه با افغانستان، خواستار تغییر دیدگاه دست اندرکاران حوزه اقتصادی و دیپلماسی کشورمان نسبت به صادرات محصولات کشاورزی شد.

بشیری براین باور است که نباید محصول کشاورزی خام فروشی شود، زیرا اگر جنس با کیفیت و مرغوب تولید و عرضه کنیم به طور حتم مشتریان خود را در داخل و خارج از کشور از دست نخواهیم داد.

وی با تاکید براینکه وجود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ارزآوری را افزایش می‌دهد، گفت: هیچ ساختاری بدون تشکل، کاری از پیش نمی‌برد بنابراین تلاش داریم با کمک نمایندگان مجلس مشکلات و ایرادات بخش کشاورزی تبیین و در حوزه قانون‌گذاری و نظارت برطرف کنیم.

عدم سرمایه گذاری زیرساختی مشکل اصلی بخش کشاورزی

در ادامه این نشست، «علیرضا الوند» رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم (هکا) گفت: پروانه این سازمان پس از  چهار و نیم سال فعالیت در ابتدای سال ۹۹ توسط وزارت کشور تصویب و شرح وظایف،   اساسنامه و آیین نامه اجرایی نمایندگان در استان ها تببین شد.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم (هکا) با بیان اینکه هدف سازمان مذکور مدیریت  منسجم و یکپارچه برای توسعه بخش کشاورزی است، اظهارداشت:  به طور قطع بزرگترین مشکل در این بخش عدم هماهنگی برای بسترسازی و تولید در بخش کشاورزی میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در دولت است که به طور کامل از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: عدم سرمایه گذاری زیرساختی در بخش کشاورزی در سالهای گذشته را از بزرگترین چالش‌های این بخش است. متاسفانه دیدگاه‌های سنتی مدیریت‌ها و دولت‌های مختلف به بخش کشاورزی مانع پیشرفت قابل توجه در این بخش شده است.

تاکستان نیازمند صنایع تبدیلی و برندسازی

همچنین «امید رحمانی» یکی از نمایندگان کشاورزان استان قزوین در این سازمان مردم نهاد کشاورزی، گفت: یکی از اهداف ما بحث مطالبه‌گری کشاورزان برای رفع موانع و مشکلات اعم از پیگیری بیمه باغات، جلوگیری از مصرف سموم غیرمجاز و بی کیفیت، توزیع بی موقع و کمبود کودهای شیمیایی است.

وی با بیان اینکه شهرستان تاکستان  با بیش از ۲۵ هزار هکتار زیر کشت انگور همچنان در بحث فراوری و صنایع تبدیلی این محصول با مشکلات جدی روبروست، افزود: با توجه به میزان تولید انگور و تولید ۸۰ درصدی کشمش در این شهرستان که بخش عمده آن صادر می‌شود باید انگور برای تبدیل به شیره و آب غوره و مصرف برگ مو از برندسازی و صنایع تبدیلی بهره‌مند شود.

رحمانی،  استفاده از ظرفیت‌های توریست باغبانی در استان قزوین را از دیگر خواسته‌های کشاورزان شهرستان تاکستان دانست و افزود: بحث جوان‌سازی باغات انگور و گردو در این منطقه باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

این نماینده کشاورزان قزوین در این سازمان تصریح کرد: صندوق کشمش شهرستان تاکستان بعد از صندوق چای استان گیلان دومین صندوق از لحاظ تعداد اعضا در کشور است. بنابراین تلاش می‌کنیم با ورود به بورس کالا دست دل‌ال‌ها را کوتاه کنیم.

رحمانی افزود: اکنون شهرستان تاکستان که بزرگترین تولیدکننده انگور کشور است درگیر مصرف سموم غیرمجاز است زیرا اواخر سال گذشته هشت کانتینر کشمش تولیدی این شهرستان از روسیه و اوکراین مرجوع شد.

وی، خواستار جلوگیری از عرضه سموم غیرمجاز در فروشگاه‌های شهرستان تاکستان شد و اظهار داشت: برخی از فروشندگان سم در این شهرستان کم سواد هستند و به سموم بخش کشاورزی به چشم یک تجارت نگاه می‌کنند به طوری که اقدام به فروش سموم غیر فصلی می‌کنند به طور مثال برای باغات انگور قرمز بی دانه در خردادماه باید یک نوع سم عرضه شود اما برخی فروشندگان سموم غیرفصلی را عرضه می کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه در تمام سم فروشی‌ها نسخه ای از سوی گیاه پزشکی ارائه نمی‌شود، گفت: بخش عمده فروشندگان سموم بخش کشاورزی مدیر فنی ندارند بنابراین از سموم  قاچاق و غیرمجاز مانند لاروین و اتیون را پخش می‌کنند که از لحاظ زیست محیطی خسارت‌های زیادی به استان وارد کرده است.

وی به مشکل حق آبه استان قزوین و شهرستان تاکستان اشاره کرد و افزود: هنوز آبی به این شهرستان و استان از سد زنجان داده نشده است.

برنج کاران گیلان همچنان متضررند

در ادامه، «مهدی بخشی پور» از اعضای نمایندگان کشاورزان استان گیلان در سازمان مردم نهاد کشاورزی (هکا)، گفت: اکنون تولیدکنندگان استان گیلان در عرضه و بازاررسانی برخی محصولات همچون برنج، گل گاوزبان، فندوق و چای دچار مشکلات جدی هستند.

وی اظهارداشت: به دلیل افزایش حقوق  و دستمزد کارگری و هزینه‌های تمام شده تولید برنج، کشاورزان متضرر هستند تا جایی که از محل تولید این محصول درامد چندانی نصیب کشاورزان نمی شود و تنها دلالان سودکنندگان این تولید هستند.

بخشی پور با بیان اینکه کشاورزان گیلانی از لحاظ درآمد بخش کشاورزی ضعیف هستند، افزود: اکنون کارگر برای برداشت برنج در گیلان یافت نمی‌شود زیرا علاوه بر افزایش دستمزد کارگری در برداشت محصول برنج، بخش عمده تولیدکنندگان قشر مسن هستند و جوانان این استان به دلیل داشتن تحصیلات بالا رغبتی برای فعالیت در این اراضی ندارند.

وی ادامه داد: حتی فرزندان این کشاورزان که اکثر آنها دارای تحصیلات در رشته کشاورزی هستند نیز در این بخش کار نمی‌کنند که این خود به یکی از مشکلات در استان گیلان تبدیل شده است.

بخشی پور از دولت خواست تا چاره ای برای حذف دلالان و بازاررسانی محصولات کشاورزی تولیدکنندگان استان گیلان داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار