وی افزود: اقدامات اخیر قوه قضائیه در برخورد با مفسدان یک اقدام بزرگی است که ما از این تریبون حمایت خود را از اقدامات این قوه و شخص ریاست قوه قضائیه اعلام می‌کنیم.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه تربیت انسان‌های صالح در قوه قضائیه یک امر اصلی است، افزود: سلامت باید در این دستگاه در اولویت باشد زیرا قوه قضائیه باید مظهر عدالت و مرجع مورد اطمینان و پناهگاه آرامش‌بخش برای حقوق فردی و عمومی است.

خطیب نماز جمعه تبریز با اشاره بر اینکه درخصوص برگزاری نماز مباحثی مطرح بود، توضیح داد:  شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ستاد مبارزه با کرونا وضعیت هر هفته را اعلام می‌کرد و از هفته پیش مجوز برگزاری نماز جمعه در تبریز اخذ شد که ما هفته پیش احتیاط کردیم و از این هفته نماز را برپا کردیم.

وی یادآور شد: البته آذربایجان‌شرقی اولین استان بود که داوطلبانه اعلام کرد که اگر مشکلی وجود دارد، آمادگی تعطیلی نماز جمعه را دارد که  چهار ماه هم تعطیل شد و در حال حاضر طبق آمار موثق از علوم پزشکی آخرین وضعیت کرونایی استان در سه قسمت بناب و مراغه و قره‌آغاج شرایط قرمز است.  
 

 

 

امام جمعه تبریز تصریح کرد: دیروز شخصا  با رئیس علوم پزشکی تبریز صحبت کرده و وضعیت تبریز را جویا شدم که دکتر صومی اعلام کرد که وضعیت تبریز قرمز نیست بلکه وضعیت استان آذربایجان‌شرقی قرمز بوده و تبریز هم اگر مردم رعایت نکنند به طرف قرمز در حال حرکت است، از این‌رو از مردم درخواست دارم تا با رعایت نکات بهداشتی زحمات کادر درمان را هدر ندهند.

وی با بیان اینکه بعد تماس متعدد با علوم پزشکی تبریز، دیروز مطلع شدم که  اطلاع‌رسانی کرده‌اند که وضعیت تبریز قرمز است، از این‌رو به صدا و سیما تماس گرفتم تا اطلاعیه نماز جمعه را نخوانند تا من وضعیت را پیگیر باشم، افزود: با کسب آخرین اطلاع از علوم پزشکی تبریز با دکتر صومی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کردم که اگر وضعیت تبریز قرمز است صراحتا اعلام کنید تا نماز جمعه را برپا نکنیم ولی آنها به صراحت اعلام کردند که وضعیت به صورت نارنجی است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی یادآور شد: مقرر بود که ریاست دانشگاه در صدا و سیما حضور یافته و مصاحبه کند و شرایط تبریز را اعلام کند که خانم دکتر خیاط‌زاده مصاحبه کرده و گفت که تصمیم برگزاری نماز جمعه به دو هفته پیش بر می‌گردد در حالی که اولا به اعلام خود علوم پزشکی طی تماس‌های مکرر در این سه روز تصمیم به برگزاری کردیم و حتی من سه روز پی در پی سوال تماس گرفته و کردم که اگر وضعیت تبریز قرمز است به ما اعلام کنید تا نماز جمعه را برپا نکنیم که آنها پاسخ دادند که وضعیت تبریز نارنجی است.  

وی بیان داشت: برگزاری نماز جمعه هیچ اشکالی ندارد و جالب اینکه بیشترین همکاری در دوران کرونایی نیز در حوزه دین انجام گرفت به‌طوریکه مساجد، حوزه علمیه، هیات‌های عزاداری، مداحان، ائمه جماعات، ائمه جمعه بیشترین همکاری را کردند.

خطیب نماز جمعه تبریز اذعان داشت: نگران نباشید ما به وظیفه قانونی، شرعی و انسانی خود عمل کرده‌ایم و اگر اشکالی باشد بر گردن افرادی است که باید اطلاع‌رسانی می‌کردند.

وی متذکر شد: امروز هم تبریز جزو مناطق قرمز نیست و فقط بناب و مراغه و چاراویماق در وضعیت قرمز است و قطعاً اگر وضعیت تبریز قرمز باشد باز هم آمادگی تعطیلی نماز جمعه را داریم.

وی ادامه داد: بعد از چهار ماه از تعطیلی نماز جمعه باید خدا را شاکر باشیم که زمینه برگزاری نماز فراهم شد که در این میان قدردان زحمات مدافعان سلامت هستیم.

 عدالت ؛ فوری‌ترین هدف تشکیل نظام اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در خطبه‌ عبادی نماز جمعه این هفته ابراز کرد: عدالت یک موضوع کاربردی بوده و مجموعه‌ای از دستورالعمل، باید و نباید برای سربازان عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه محتوای عدالت در چهار بخش چرا باید عدالت‌خواه باشیم، برای تحقق عدالت باید چه کار کرد، چگونه عدالت‌خواهی کرد و در نهایت باید و نبایدهای عدالت‌خواهی مطرح می‌شود، اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب از سربازان عدالت اجتماعی مطالبه کرده‌اند که همیشه خستگی‌ناپذیر باشند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به اینکه چرا باید عدالت‌خواه باشیم، تصریح کرد: فوری‌ترین هدف نظام اسلامی عدالت‌خواهی است و مردم نیز مجذوب این شعار شده‌اند، از این‌رو نظام جمهوری اسلامی موظف است تا در تمام مراحل عدالت را ایجاد کند و این یک وظیفه اساسی می‌باشد.

وی افزود: استقرار عدالت اجتماعی و قسط عدل از فوری‌ترین اهداف نظام جمهوری اسلامی است تا در پرتو عدالت نظام عادلانه به کمالات انسانی نائل شود؛ دعوت به نظام اسلامی منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر یک دعوت دروغ است زیرا هر نظامی با آرایش اسلامی اگر تامین قسط و عدل و نجات ضُعفا را سرلوحه برنامه خود قرار ندهد، مقبول نیست.

 رمز موفقیت هر نظام اسلامی عدالت است

خطیب نماز جمعه تبریز با تاکید بر اینکه رمز موفقیت هر نظام اسلامی عدالت است، توضیح داد: نظام اسلامی باید به قلّه عدالت برسد به‌طوریکه عدالت در بنیان آفرینش و سنت آفرینش نقش اصلی را دارد و هر نظام اجتماعی اگر به دنبال این سنّت طبیعی و قانون آفرینش حرکت کند، قطعاً ماندگار و موفق و کامیاب خواهد بود.

وی یادآور شد: در مجموع آفرینش عدالت یک ویژگی تکوینی و طبیعی دارد.

امام جمعه تبریز با گرامیداشت یاد شهدای مدافعان سلامت و متوفیان در اثر  ویروس کرونا، گفت: پایان خرداد و شروع تیرماه آغاز مناسبت‌های بزرگی است که یاد همه آنها را گرامی می‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: اول ذیقعده اول ماه‌های حرام است که ماه حرام ماه احترام می‌باشد به‌طوریکه خدای متعال چهار ماه را از ماه‌های دیگر محترم‌تر قرار داده است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: ماه حرام که ماه محترم الهی است و به تعبیر عارف بزرگ آیت‌الله قاضی باید مسلمانان با توجه بیشتر به خدای متعال خود را آماده ورود در میدان حساس و مهم زندگی کنند.

وی به  سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا میلاد امام هشتم(ع) که دهه کرامت است، اشاره کرد و گفت: برای انسان مقطع تدوین، تکریم، حب الهی و کرامت است زیرا خدای متعال بر اساس کرامت جهان را آفریده است، بنابراین ایام دهه کرامت یادآور ساختار خلقت ماست.

آل‌هاشم روز دختر را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) در فرمایشات متعددی دختران را چنین توصیف چه فرزندان خوبی هستند، مهربان، مددکار، بابرکت، خوش تربیت، دلسوز، امیدواریم که این روز برای دختران عزیز مبارک باشد.  

خطیب نماز جمعه تبریز افتتاح دفتر نمایندگی مسجد مقدس جمکران در تبریز را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشا کرد: ذبح قربانی توسط مردم در مساجد برای سلامتی امام زمان (عج) در ایام کرونا، از برکات و اقدامات ارزشمند این دفتر بوده است.