مدیر عامل سازمان فرهنگی، ورزشی و هنری شهرداری قم گفت: خانه موزه شهیدان زین الدین به عنوان نخستین خانه موزه رسمی این استان طی دو ماه آینده آماده بهره برداری شده و برای استفاده در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۶۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷ 20 June 2020

به گزارش تابناک قم، ابوالقاسم مقیمی، اظهار داشت: کارهای مربوط به ابنیه این خانه موزه در محل منزل شهیدان زین الدین به پایان رسیده، و فقط برخی اقدام ها در خصوص طراحی اِلمان ها باقی مانده است.

وی بیان داشت: خانه موزه فوق اولین خانه موزه رسمی قم به شمار می‌آید، و این مکان در گذشته به عنوان خانه موزه این شهیدان مورد استفاده قرار می گرفت، اما در آن به شکل کامل موزه سازی صورت نگرفته بود و بیشتر،‌ کارکرد یک پاتق محلی را داشت.

مدیر عامل سازمان فرهنگی شهرداری قم همچنین خانه موزه شهید شفیعی را نیز دومین خانه موزه رسمی قم دانست و گفت: این شهید بزرگوار از معجزه های هشت سال جنگ تحمیلی بود، و پیکر او پس از ۲۰ سال از عراق وارد کشور شد.

مقیمی ادامه داد: منزل مسکونی این شهید توسط شهرداری تملک شده و مبلغ آن نیز در روزهای آینده به خانواده پرداخت می شود.

وی یادآور شد: خانه این شهید در قم تاکنون یکی از مقاصد گردشگری کاروان های راهیان نور از سراسر کشور بوده، و تا پایان سال نیز با همان وسایل و امکانات که بیانگر سبک زندگی شهید مذکور و خانواده او می باشد، به عنوان دومین خانه موزه قم افتتاح خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجموعه چمن‌ شهید کاظمی در حال مرمت و بازسازی است و تا یک هفته دیگر در اختیار جوانان منطقه شیخ آباد قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر در قم ۶ سالن ورزشی وابسته به شهرداری فعال می باشد، که ۲ سالن آن که سال قبل افتتاح شد، جز بهترین سالن های ورزشی قم است.

مقیمی اضافه کرد: با توجه به رفع محدودیت های ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا، از حدود یک هفته پیش برخی بازهای ورزشی جمعی مانند فوتسال و والیبال با رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در این سالن ها در حال برگزاری است.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیریهای شهردار قم علاوه بر سالن های ورزشی یاد شده، ۶ سالن ورزشی دیگر نیز تا پایان سال ۹۹ به مجموعه سالن های ورزشی شهرداری قم اضافه می شود، و هر منطقه از یک سالن ‌برخوردار خواهد شد.

بیشتر برنامه های طرح اوقات فراغت شهرداری قم به صورت مجازی برگزار می شود

مقیمی همچنین با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای برگزاری برنامه های فرهنگی شهرداری قم ویژه طرح تابستانی و اوقات فراغت گفت: به علت شیوع کرونا اغلب برنامه ها در فصل تابستان بر بستر اینترنت و فضای مجازی خواهد بود.

وی تصریح کرد: برنامه فرهنگی فدای دخترم یکی از این برنامه ها است، که با همکاری شهرداری قم و معاونت فرهنگی آستان حضرت معصومه برای دهه کرامت تدارک دیده شده، و در آستانه دهه فرخنده کرامت از آن رونمایی می شود.

وی افزود: در ایام تعطیلات دانش آموزان و جوانان دوره های آموزشی، گردشگری، زیارت و همچنین بحث های مرتبط با دوران پسا کرونا را هم به صورت حضوری و با رعایت همه پروتکل های بهداشتی و هم به شیوه مجازی خواهیم داشت.

این مقام شهرداری قم با بیان اینکه هزینه سنگینی را برای پاکسازی و ضد عفونی کردن مراکز فرهنگی انجام می دهیم، گفت: کلاس ها تقریبا با ۵۰ درصد ظرفیت تشکیل داده می شوند.

وی در ادامه با اذعان به اینکه با تقاضاهای خیلی زیادی برای بازگشایی مراکز فرهنگی مواجه هستیم گفت: بویژه اینکه دوره های آموزشی ما در مناطق محروم شهر منجر به ایجاد شغل می شود، از این رو مجبوریم که بازگشایی کنیم، ولی روزانه سَم پاشی می کنیم و هنرجویان که تعداد پذیرش آنها به نصف کاهش یافته نیز ملزم به استفاده از ماسک بهداشتی می باشند.

وی افزود: برپایی تورهای گردشگری در محله ها و امامزادگان قم نیز با ظرفیت محدود انجام خواهد شد.

مقیمی با بیان اینکه درصدد هستیم، تا فضاهای راکد و غیر قابل استفاده فرهنگی شهرداری را احیا کنیم، افزود: در منطقه شیخ آباد بخشی از سرای محله شفق و فدک را بازسازی کردیم، و مشکل های امنیتی و حفاظتی آن نیز برطرف شد.

مقیمی همچنین احیای سرای محله اطلس در شهر قائم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: سرای محله شهید سیاری به عنوان نخستین سرای محله شهرک پردیسان قم روز سوم تیرماه همزمان با آغاز دهه کرامت گشایش می یابد.

وی با اشاره به در دست اقدام بودن افتتاح ۲ مرکز رشد آموزش شهروندی در قم گفت: نخستین مرکز در آینده نزدیک و دومین آن را نیز ۲ ماه دیگر در منطقه شهرک امام حسن مجتبی (ع) افتتاح می کنیم.

مقیمی گفت: مجموعه فرهنگی کوکب را احیا کردیم و از تیرماه با رعایت پروتکل های بهداشتی خدمات می دهد و مجموعه فرهنگ سرای خانواده که به عنوان قطب آموزش های شهروندی و یک مرکزی برای همه دوره های خانواده و همه دستگاه است را نیز در راستای ایجاد تحول در آن اجرا خواهیم کرد.

وی گفت: مجموعه سرای امین که در گذشته خانه فرهنگ بود و خدمات ارائه می داد ولی یک مدتی برای بحث های کارآفرینی در اختیار دفتر امور بانوان استانداری قرار گرفته بود، را نیز در حال باز پس گیری آن هستیم.

وی یادآور شد: این محل برای فعالیت های اقتصادی مورد استفاده شخصی قرار گرفته بود، ولی شهرداری آن را به عنوان سرای محله، بازگشایی و جهت استفاده مردم در اختیار آنها قرار می دهد.

وی گفت: مجموعه شهدای آذر را نیز از هفته دوم تیرماه مرمت و بازسازی نموده و به شهروندان ارائه می دهیم.

۳۳ اثر جشنواره بین المللی حوزه هنری در نگار گذر شهروند قم به نمایش گذاشته شد

مدیر عامل فرهنگی شهرداری قم همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری نمایشگاه با موضوع حقوق بشر در نگار گذر قم گفت: این نمایشگاه از ۲ هفته پیش و با نمایش ۳۳ اثر از جشنواره بین المللی حوزه هنری قم در محل نگار گذر شهروند قم در خیابان شهدای این شهر آغاز شده و تا دهه کرامت ادامه پیدا می کند.

مقیمی گفت: مجموعه فرهنگی نگار گذر شهروند کار مشترکی بین سازمان فرهنگی شهرداری و همچنین حوزه هنری انقلاب اسلامی است و عمدتا در مناسبت ها و موضوع های پیش روی جامعه سعی می کنیم آثار هنرمندان قم را در آن اکران کنیم.

وی هدف این نگار گذر را ایجاد فضای نرم و شاد برای شهروندان و انتقال مفاهیم و عرضه آثار هنرمندان استان دانست و گفت: البته در مناسبت های مختلف کارهای ملی هم اکران می شود و در طول سال آثار بسیار زیادی در این نگار گذر به اکران در آمده است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز با توجه به موضوع های پیش آمده حواشی بیماری کرونا در مجموعه کشورهای مختلف از جمله شورش ها و نا آرامی ها علیه نظام لیبرالیسم در جهان غرب، نمایشگاه حقوق بشر آمریکایی در حال اکران است.

مقیمی یادآور شد: با توجه به برگزاری نمایشگاه بین المللی حوزه هنری با همین موضوع و دریافت آثار کارتونیست های مختلف ایران و جهان، آثار برگزیده این جشنواره را تقاضا کردیم و حوزه هنری نیز آن را آماده کرد، و آثار برگزیده آن در نگار گذر شهروند برای مردم و شهروندان قمی به نمایش درآمد.

وی بیان کرد: نمایش این آثار تا آغاز دهه کرامت ادامه یافته و از آن به بعد با موضوع حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به روز رسانی می شود و شهروندان می توانند از آثار خوب و فاخر هنرمندان در عرصه دهه کرامت نیز بهره مند شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار