سعید باقری گفت: تابستان امسال دما به میزان یک درجه سانتی‌گراد نسبت به بلند مدت افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۶۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 21 June 2020
 مدیرکل هواشناسی همدان گفت: بارش‌های این استان در هم‌سنجی با سال گذشته به صورت میانگین ۲۱ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۳۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، باقری افزود: از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهر ۱۳۹۸) تا پایان خرداد امسال به صورت میانگین ۴۴۰ میلی‌متر بارش در نقاط مختلف استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین دمای هوای این استان در هم‌سنجی با بلند مدت سه دهم درجه افزایش داشته است اظهار داشت: احتمال ۱۰ درصد خطا برای پیش‌بینی‌های ۷۲ ساعته در نظر گرفته شده است.

باقری با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها به صورت سه روزه و اقلیمی (سه ماهه) انجام می‌شود، ادامه داد: امسال فصل تابستان در این استان بارندگی زیادی نداریم و بارش‌های کم حجم به صورت محلی در این فصل پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: تابستان امسال دما به میزان یک درجه سانتی‌گراد نسبت به بلند مدت افزایش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی همدان تاکید کرد: باران‌های پاییزی امسال در هم‌سنجی با سال‌های گذشته دیرتر آغاز می‌شود.

وی افزود: تمام پرواز‌های فرودگاه همدان بر اساس اطلاعات اداره کل هواشناسی صورت می‌گیرد.

باقری بیان کرد: ۱۰ ایستگاه سینوپتیک (همدید؛ اصطلاح تخصصی هواشناسی) داریم که تمام اطلاعات هواشناسی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: ۶ ایستگاه اقلیمی و ۸۸ ایستگاه باران سنجی نیز در این استان فعال هستند.

مدیرکل هواشناسی همدان گفت: تمام داده‌های هواشناسی در هر ساعت به‌روز و اطلاعات آن رصد می‌شود.

وی اظهار داشت: سامانه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) به تازگی در همدان راه‌اندازی شده است و اطلاعات هواشناسی را در اختیار مشاغل و جامعه هدف قرار می‌دهد.

باقری با بیان اینکه این سامانه در همدان آغاز و بیشتر در بخش کشاورزی هدفگذاری شده است اضافه کرد: این سامانه برای بخش‌های حمل و نقل، عمران و دیگر ساختار‌های جامعه نیز عملیاتی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی همدان عنوان کرد: ایستگاه هواشناسی کشاورزی اکباتان یکی از برجسته‌ترین ایستگاه‌های کشور است که اطلاعات را به صورت سالانه برای توسعه کشاورزی رصد می‌کند.

وی اضافه کرد: سه هزار و ۵۰۰ کشاورز در این سامانه ثبت‌نام کردند و اطلاعات برای آن‌ها ارسال می‌شود.

باقری با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان ورود به ترسالی گفت: تجهیزات ایستگاه‌های هواشناسی همدان به روز است و از اطلاعات مراکز پیش بینی به صورت دقیق بارگذاری می‌شود.

وی یادآور شد: استان همدان رادار هواشناسی ندارد و اگر اعتبار آن تامین شود تا سال آینده این سامانه در همدان راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی همدان گفت: خاصیت این رادار این است که اطلاعات کوتاه مدت هواشناسی را برای ۲ ساعت آینده به صورت خیلی دقیق پیش‌بینی می‌کند.

وی افزود: تمام اپلیکیشن‌های پیش‌بینی وضعیت جوی، اطلاعات خود را از ایستگاه‌های هواشناسی دریافت می‌کنند.

باقری اظهار داشت: پیش‌بینی‌های هواشناسی به صورت روزانه حتی در روز‌های تعطیل برای ۲۶۲ اداره، دستگاه و ارگان مختلف ارسال می‌شود.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی‌های بلند مدت ۳۰ ساله آینده نشان می‌دهد میزان بارش‌ها در منطقه همدان کاهش و میانگین دمای هوا در این منطقه افزایش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی همدان افزود: مردم می‌توانند با برقراری ارتباط با سامانه هواگو و تماس با شماره تلفن ۱۳۴ و همچنین پایگاه اینترنتی sinamet.ir از آخرین وضعیت جوی این استان با خبر شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار