کد خبر: ۸۶۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ 21 June 2020

اخذ وجه در مبادی ساحلی و مناطق سیاحتی و زیارتی ممنوع است

تابناک/گیلان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به دریافت غیرقانونی ورودی در برخی سواحل و یا مناطق سیاحتی و زیارتی استان گفت: براساس قانون هیچ مقامی حق گرفتن این وجه را ندارد.

احمد آقایی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که بمناسبت هفته قوه قضائیه در سالن شهید بهشتی دادگستری استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قوه قضائیه اظهار کرد: هفته قوه قضائیه در سال ۷۳ بنا به پیشنهاد دستگاه قضائی از اول تا هفتم تیر نامگذاری شده است.

وی دو رویکرد و هدف هفته قوه قضائیه را تقدیر از مقام شامخ شهدای این ایام و تبیین و تشریح عملکرد فعلی و چشم انداز آینده دستگاه قضائی و ارائه خدمات در طول یکسال بیان کرد.

آقایی، قوه قضائیه را قوه ای مستقل در راستای اجرای عدالت عنوان کرد و افزود: قانون اساسی پنج اصل و رسالت را برای این قوه برشمرده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، آیت الله شهید بهشتی را فردی توانمند، مدیر و مدبر، فاضلی آینده نگر، دارای خضوع و خشوع، نمونه اسوه و الگو در شجاعت و شهامت، مسلط بر چند زبان و ... دانست و افزود: شهید بهشتی الگوی بی بدیل برای تمام مسؤلان است.

آقایی با اشاره به نقش اثرگذار رسانه ها در جامعه و با تاکید بر اینکه رسانه ها بهترین مطالبه گر از مسؤلان به زبان مردم هستند گفت: رسانه ها امین مردم هستند و در چارچوب قانون به رسالت خود می پردازند.

وی اجرای عدالت، پشتیبانی از حقوق عامه، احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم، اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین را از وظایف قوه قضائیه عنوان و بیان کرد: قانونگذار در تدوین قوانین عدالت، انصاف و مصلحت را در نظر دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با اشاره به دریافت غیرقانونی ورودی در برخی سواحل و یا مناطق سیاحتی و زیارتی استان گفت: براساس قانون هیچ مقامی حق گرفتن این وجه را ندارد و در برخی جاها دیده شده که از این طریق بیش یک از میلیارد تومان درآمدزایی برای متخلفین ایجاد شده بود.

آقایی مهمترین عامل غرق شدن در سواحل را وجود دو عامل از جمله وجود انحصاری کردن سواحل و گرفتن وجه نامشروع از مردم و همچنین تمرد از قانون توسط برخی افراد بیان کرد و افزود: با ورود دستگاه قضائی به نمایندگی از مطالبه گری مردم جلوی این اقدامات گرفته و برای آن ارائه طریق شده است.

سرقت دارای بیشترین فراوانی مجرمانه در گیلان است

وی سرقت را اولین فراوانی مجرمانه در گیلان با اختصاص ۲۴ هزار و ۱۷۳ فقره پرونده وارده به دستگاه قضائی استان برشمرد و افزود: متاسفانه نسبت به مشابه سال ۹۷ شاهد رشد ۱۰ درصدی در افزایش سرقت ها در استان هستیم.

آقایی تعداد پرونده های کیفری وارده به دستگاه قضائی در سال ۹۸ را ۲۱۵ هزار و ۹۱۵ فقره پرونده عنوان کرد و افزود: توهین دومین عنوان مجرمانه با اختصاصی ۱۷ هزار و ۴۴ فقره پرونده وارده به دستگاه قضائی در گیلان است که کاهش ۱۸ درصدی داشته است.

خطرناک ترین نوع خشونت شامل خشونت فکری است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایراد ضرب و جرح عمدی را سومین فراوانی مجرمانه در گیلان برشمرد و گفت: ۴۶ هزار و ۱۶ فقره پرونده وارده به دستگاه قضائی مربوط به خشونت است و در این بخش نیز شاهد کاهش ۴۴ درصدی هستیم و خطرناک ترین نوع خشونت شامل خشونت فکری است.

آقایی با بیان اینکه خرده فرهنگ های فراوانی در طول سال وارد استان می شود که می تواند عامل بروز خشونت شود یادآور شد: توهین هم از دیگر عناوین مجرمانه در استان است که نسبت به سال ۹۷ شاهد کاهش ۲۵ درصدی است.

وی با بیان اینکه گیلان رتبه هفتم کشور در سرقت و رتبه بیست و پنجم در توهین را دارا است گفت: در ایراد ضرب عمدی رتبه ۳۰ در کشور را داریم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه پرونده های وارده در حوزه تصادفات ۱۴ هزار و ۹۶۷ پرونده وارده به دستگاه قضائی در طول سال گذشته داشتیم که کاهش ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۷ است و در کشور رتبه ۱۳ را دارا هستیم.

آقایی تهدید را از عناوین دیگر مجرمانه در گیلان برشمرد و گفت: در عنوان مجرمانه شاهد کاهش ۲۲ درصدی هستیم و رتبه کشوری ما نیز در این زمینه بیست و چهارم است.

وی با بیان اینکه تخریب از دیگر عناوین مجرمانه گیلان است که کاهش هفت درصدی داشته و دارای رتبه پانزدهم کشوری هستیم گفت: در عنوان مجرمانه کلاهبرداریشاهد رشد هشت درصدی در استان هستیم و رتبه کشوری استان نیز در این زمینه بیست و دوم است.

کاهش ۱۷ درصدی تعداد پرونده های وارده در بخش نگهداری مواد مخدر در استان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از کاهش ۱۷ درصدی تعداد پرونده های وارده در بخش نگهداری مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: گیلان رتبه هفدهم و در استعمال مواد مخدر رتبه بیست و سوم را دارد.

آقایی مجموع پرونده های کیفری در سال ۹۸ را ۲۱۵ هزار و ۹۱۵ فقره و در سال ۹۷ هم ۲۳۹ هزار و ۷۰۲ فقره عنوان کرد و گفت: شاهد میانگین کاهش ۱۰ درصدی در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ هستیم.

آقایی نظم، سلامت و کار را مهمترین راهبردهای رئیس کل دستگاه قضائی عنوان کرد و افزود: این راهبردها براساس قانون، اخلاق، شهروند مداری، حاکمیت مداری و تعامل ضابطه مند با همه دستگاه ها است.

۷۷ درصد طلاق ها توافقی است

وی با بیان اینکه طلاق روند صعودی در دنیا دارد گفت: اعتیاد، قاچاق، آسیب های اجتماعی از انواع مشکلاتی است که دنیا و کشور ما درگیر آن هستند.

آقایی با بیان اینکه ۷۷ درصد طلاق ها توافقی است گفت: اعتیاد، بیکاری، اختلافات جنسی، تعارضات فرهنگی، خیانت های طرفین، نقش فضای مجازی، خشونت، هیجانات زودگذر، عدم شناخت یکدیگر مهمترین عوامل طلاق های غیر توافقی هستند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه در بخش انفال که ثروت عمومی محسوب می شود در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در استان از غارتگری ها جلوگیری خواهد شد گفت: از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۷ هزار و ۵۱۳ هکتار از اراضی طبیعی رفع تصرف شده است.

آقایی در خصوص قتل پرونده رومینا گفت: قتل رومینا حاصل رکود و فقر شدید فرهنگی و همچنین تعصبات مسموم است که باید از آن عبرت گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار