کد خبر: ۸۶۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 22 June 2020
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران همچنان بر مدار سوددهی، قیمت دلار و تجدید ارزیابی دارایی، دو بال پرواز بازار سرمایه، سهم قیمت زمین در گرانی بازار مسکن، انتشار اسامی متخلفان بازگشت ارز حاصل از صادرات در رسانه‌ها، قیمت سکه یکم تیر ماه، آغاز برخورد با لوازم خانگی فاقد شناسه و افزایش تولید طلای روسیه را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران همچنان بر مدار سوددهی، قیمت دلار و تجدید ارزیابی دارایی، دو بال پرواز بازار سرمایه، سهم قیمت زمین در گرانی بازار مسکن، انتشار اسامی متخلفان بازگشت ارز حاصل از صادرات در رسانه‌ها، قیمت سکه یکم تیر ماه، آغاز برخورد با لوازم خانگی فاقد شناسه و افزایش تولید طلای روسیه را در بر دارد.

بورس تهران همچنان بر مدار سوددهی

شاخص کل بورس امروز با 30210 واحد صعود معادل 2.38 درصد به یک میلیون و 300 هزار و 164 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 8009 واحد افزایش معادل 2.38 درصد به 344 هزار و 710 واحد، شاخص کل هم وزن با 1973 واحد رشد معادل 0.48 درصد به ۴12 هزار و 128 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1303 واحد افزایش معادل 0.48 درصد به ۲۷2 هزار و 157 واحد، شاخص آزاد شناور با 34713 واحد افزایش معادل 2.03 درصد به یک میلیون و ۷46 هزار و 759 واحد، شاخص بازار اول با 21367 واحد افزایش معادل 2.23 درصد به 978 هزار 223 واحد و شاخص بازار دوم با 64155 واحد صعود معادل 2.61 درصد به ۲ میلیون و 516 هزار و 798 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 666 هزار نوبت معاملاتی، 12 هزار و 509 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 145 هزار و 703 میلیارد تومان در بورس معامله شد.

قیمت دلار و تجدید ارزیابی دارایی، دو بال پرواز بازار سرمایه

احمد اشتیاقی، با بیان اینکه افزایش نرخ دلار نیما عامل رشد سهام شرکت‌ها و تجدید ارزیابی دارایی ها سبب کاهش قیمت سهام است، گفت: ترکیب این دو عامل افزایش اقبال سرمایه گذاران به «سهام رقیق شده شرکت‌ها» را به همراه دارد. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در بررسی عوامل تاثیرگذار بر روند پیش روی بازار سرمایه گفت: به نظر من در شرایط کنونی دو عامل، بیشترین تاثیر را بر بورس خواهند داشت؛  نخستین عامل، رشد نرخ دلار نیمایی است که به نظر می رسد آهسته و پیوسته در حال رشد است، به طوریکه اغلب فعالان با ارزیابی اقتصاد ایران پیش بینی افزایش دلار تا پایان سال ۹۹ را دارند که با وجود نرخ فعلی دلار نیما این مساله دور از ذهن نیست و توام با اثر مثبت قوی بر بازار سرمایه است. وی با تاکید به تضمین رشد و سودآوری بنیادین شرکت ها با تکیه بر این عامل افزود: افزایش نرخ دلار نیما دارای اثری واقعی بر فروش شرکت هاست و از این رو نمی توان این رشد حباب گونه خواند، زیرا این اتفاق مبتنی بر افزایش سودآوری شرکت‌ها است؛ چراکه اگر رشدی مبتنی بر جریان نقدی آتی بوده و منجر به سود آوری شرکت شود، بهترین رشد است و خوشبختانه دلار نیمایی نیز چنین خاصیتی دارد.

وزیر راه و شهرسازی: دهک هفتم برای خانه دار شدن باید بیش از ۲۰ سال صبر کند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استطاعت خرید خانوارها به مرور زمان کاهش یافته است, گفت: با توجه به مطالعات طرح جامع مسکن, اگر تا 7 یا 10 سال پیش، دولت تا دهک پنج را باید زمینه فراهم می کرد تا صاحب خانه شوند اکنون به دهک هفت رسیدیم و حتی نزدیک است تا دهک 8 هم برای خانه دار شدن نیازمند حمایت دولت باشند. اسلامی افزود: برنامه اقدام ملی مسکن ما فعلا دهک هشت را هم در برنامه لحاظ کرده است زیرا دهک 7 می توانست در مدت حداکثر پنج سال صاحب خانه شود اما اکنون این رقم از 18 تا 20 سال هم عبور کرده است بنابراین باید برنامه جامعی داشتیم تا این دهک ها را پوشش دهد.

 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی با بیان اینکه استطاعت مالی اکثر قریب به اتفاق نیازمندان به مسکن با قیمت خانه هایی که وجود دارد منطبق نیست، اضافه کرد: سامانه جامع املاک و اسکان را طراحی کردیم تا واحدهای مسکونی خالی شناسایی شوند و سازمان امور مالیاتی بتواند از آن ها مالیات بگیرد.

سهم قیمت زمین در گرانی بازار مسکن

حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این روزها مردم نجیب ایران با گرانی‌هایی در خرید، اجاره و رهن مسکن و کالاهای ضروری دیگر مواجه شده‌اند، آقای رئیس جمهور اگر آنقدر که به فکر ساخت و ساز غیرمجاز در شمیران بودید به فکر عرضه زمین به مردم نیز بودید و هفت سال عرضه زمین مسکونی را تعطیل نکرده بودید امروز سهم قیمت زمین در قیمت مسکن به بیش از 65 درصد نمی‌رسید.

انتشار اسامی متخلفان بازگشت ارز حاصل از صادرات در رسانه‌ها

بانک مرکزی ضمن تشکر از صادرکنندگانی که در راستای مصالح و منافع جامعه نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کرده‌اند، اعلام می‌کند درصورت عدم برگشت ارز توسط سایر صادرکنندگان، مطابق مقرارت، اسامی متخلفان در رسانه ها انتشار می یابد.

دلار ۱۳ هزار تومانی پارسال همین موقع!

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی به نرخ 18500 تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به نرخ 18800 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز قبل، 200 تومان گران تر شده است. همچنین این نرخ نسبت به سال گذشته همین موقع (یکم تیرماه 98) 5800 تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، هم اکنون به نرخ 20600 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل، به نرخ 20900 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 300 تومان رشد داشته است. یورو نیز سال گذشته اول تیرماه به نرخ 14900 تومان فروخته شده بود که نسبت به نرخ امروز صرافی های بانکی، 6000 هزار تومان ارزان تر بوده است.

مرکز آمار ایران از کاهش تورم خرداد خبر داد

مرکز آمار: نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧.٨ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه ١٣٩٩ به عدد ٢٢.٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٢.٥ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. 

قیمت سکه یکم تیر ماه ۱۳۹۹

در جریان معاملات بازار آزاد تهران امروز یکشنبه یکم تیر ماه ۱۳۹۹، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. امروز همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۴۴ دلار و ۵۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۸۰۰ هزار و ۵۸۷ تومان است. /مهر

افزایش تولید طلای روسیه

وزارت بازرگانی روسیه اعلام کرد که تولید طلای این کشور در ماه‌های ژانویه تا فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.6 درصد افزایش داشته است. بر همین اساس در ژانویه تا فوریه سال گذشته روسیه 36.3 تن طلا تولید کرده است که این رقم برای سال جاری به 39.71 تن رسیده است. آمارهای این وزارتخانه روس حاکی از آن است که تولید نقره در این کشور در ماه‌های نخست سال جاری بالا رفته و به 142.3 تن رسیده است. روسیه به طور مداوم در حال افزایش ذخایر طلای خود است به گونه‌ای که در روز 1 می حجم این ذخایر به 566 میلیارد دلار رسید. حجم ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه هم اکنون 20 درصد از هدف گذاری بانک مرکزی این کشور بیشتر شده است. مسکو در کنار دیگر کشورها در تلاش است تا دارایی‌های خود را از دلار فاصله داده و به طلا تبدیل کند. سال گذشته میلادی بانک مرکزی این کشور گزارش داد که سهم دلار از حساب دارایی‌های خارجی این کشور طی 12 ماه منتهی به مارس 2019 از 43.7 درصد به 23.6 درصد کاهش داشته است.

آغاز برخورد با لوازم خانگی فاقد شناسه

برخورد با لوازم خانگی فاقد شناسه پس از بارها تعویق، از امروز اول تیرماه در سطح عرضه آغاز شده است؛ این طرح اگر با برخی فشارها بار دیگر متوقف نشود منجر به ایجاد محدودیت برای اقلام قاچاق خواهد شد. در سه سال گذشته ۲,۵۰۰ میلیارد تومان لوازم خانگی قاچاق وارد کشور شده است؛ کالاهای تقلبی و بدون گارانتی که در قالب برندهای اصلی به فروش می رسند. طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی که چند سالی است ستاد مبارزه با قاچاق کالا را درگیر خود کرده، طرحی برای ایجاد شفافیت در بازار است. براساس دستورالعمل اعلام شده، کالاهای مشمول این طرح شامل تلویزیون، یخچال فریزر، کولرگازی و اسپیلت، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو و جاروبرقی هستند. با اجرای این طرح خریداران لوازم خانگی می‌توانند از طریق شماره گیری کد #۷۷۷۷*۴* از اصالت کالای خریدار کرده اطمینان حاصل کنند و علاوه بر تشخیص اصالت کالا، از گارانتی و خدمات پس از فروش کالا مطلع شوند. همچنین بازرسان می‌توانند با بررسی و مشاهده بارکد، کالاهای بی هویت و قاچاق را از کالاهایی که از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند، تشخیص دهند. /جزئیات بیشتر

خرید تضمینی گندم به 3.5 میلیون تن رسید

شرکت بازرگانی دولتی ایران: خرید تضمینی گندم در کشور تا اول تیرماه به 3 میلیون و 529 هزار تن رسیده است که در مقایسه با سال پیش در این زمان رشد 4 درصدی دارد.

حاکمیت نفتی آمریکا به پایان می‌رسد

راشاتودی: سقوط شدید تعداد چاه‌های نفت فعال آمریکا، افت تولید نفت خام در این کشور و تقاضای ضعیف برای سوخت، عزم آمریکا برای حاکمیت بر انرژی جهان را خرد خواهد کرد. حاکمیت انرژی آمریکا به پایان راه خود رسیده است. در طول سال آینده احتمالاً تولید نفت شیل آمریکا ۵۰ درصد سقوط خواهد کرد و این کشور نمی‌تواند کاری در این زمینه انجام دهد. این به علت کاهش سودآوری نفت شیل در شرایط کنونی نیست بلکه به علت کاهش تعداد چاه‌های نفت فعال است. تعداد چاه‌های نفت شیل آمریکا با ۶۹ درصد سقوط، از ۵۳۹ حلقه در اواسط مارس، در هفته اخیر ۱۶۵ حلقه رسید. به همین دلیل احتمالاً تا یک سال آینده تولید نفت خام شیل آمریکا با ۵۰ درصد سقوط روبرو خواهد شد. در نتیجه در نیمه سال ۲۰۲۱ تولید نفت خام آمریکا به کمتر از ۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. حتی افزایش تعداد چاه‌های فعال نفت شیل از حالا تا سال آینده تغییری در از دست رفتن موقعیت برتر آمریکا در بازار نفت ایجاد نخواهد کرد چراکه فاصله زمانی زیادی بین انعقاد قرارداد حفاری و آنلاین شدن تولید وجود دارد. این در حالی است که تولید نفت غیرشیل آمریکا مدت‌ها است که در حال افول است و این شکوفایی تولید نفت شیل بود که باعث شد به رکورد بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز برسد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار