کد خبر: ۸۶۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 23 June 2020

نظر وزیر نیرو درباره احتمال بروز خاموشی در تابستان

تابناک/وزیر نیرو گفت: وقوع خاموشی در کشور ارتباط مستقیمی با مصرف برق دارد؛ تاجایی که اگر مصرف متعادل باشد گرفتار خاموشی نخواهیم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا اردکانیان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تابستان امسال شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده همچون سال ۱۳۹۷ خواهیم بود؟ اظهار کرد: اگر مصرف درست باشد قطعا گرفتار خاموشی نخواهیم شد.

وی با اشاره به احتمال خاموشی در تابستان سال جاری، تاکید کرد: به همان میزان که احتمال عدم رعایت مصرف صحیح وجود داشته باشد، به همان میزان احتمال وقوع خاموشی نیز وجود دارد لذا امیدواری ما این است که مردم و صنایع بزرگ همکاری لازم را داشته‌باشند تا بتوانیم این تابستان گرم را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

این در حالی است که روز دوشنبه مصطفی رجبی‌مشهدی - سخنگوی صنعت برق - درباره افزایش مصرف برق در کشور هشدار داد و گفت: حدود ۳۹۰ مگاوات با شکستن رکورد مصرف برق ایران فاصله داریم؛ لذا لازم است برای تامین برق پایدار و گذر بدون خاموشی از تابستان، به مساله مدیریت مصرف توجه شود.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های تولید برق و نیروگاه‌های در مدار، اگر مصرف به بیش از ۶۰ هزار مگاوات افزایش یابد، با مشکلاتی در تامین برق مواجه خواهیم شد و حتی شاید ناچار به اعمال محدودیت شویم، گفت: قطعاً با رعایت صرفه‌جویی در مصرف برق در ساعات اوج مصرف برای پاسخگویی به رشد متعارف مصرف نیازی به خاموشی برنامه‌ریزی شده نخواهد بود.

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه شاهد افزایش ۵.۸ درصدی رشد مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و اکنون میزان مصرف  از مرز ۵۷ هزار مگاوات گذشته است، اظهار کرد: با رسیدن اوج بار به رقمی فراتر از ۵۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات تنها حدود ۳۹۰ مگاوات با شکستن رکورد مصرف برق ایران فاصله داریم.

همچنین انتشار نقشه مصرف برق روز دوشنبه نشان داد که ۱۴ استان و پنج کلانشهر در محدوده زرد قرار دارند. استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی، البرز، تهران، قم، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌های شرقی مازندران و جنوب کرمان در محدوده زرد مصرف قرار گرفته‌اند.

بر این اساس، علاوه بر این مناطق، پنج کلانشهر تهران بزرگ، تبریز، اصفهان، شیراز و اهواز نیز در محدوده زرد قرار گرفته‌اند. هم‌وطنان ساکن در مناطق یاد شده می‌توانند تنها با کاهش ۵ درصدی مصرف برق خود، در بازگشت به وضعیت سبز تاثیری فوری و بهنگام داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار