صرفه جویی آب در بخش کشاورزی ، فاصله بین منابع و مصارف آب استان اصفهان را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ 29 June 2020
معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه بیشترین مصرف آب استان در بخش کشاورزی است گفت: این مقدار، متوسط میزان برداشت آب در بخش کشاورزی استان از مجموع منابع آب سطحی و زیرزمینی حوضه‌های گاوخونی، کارون بزرگ، دریاچه نمک، کویر سیاه کوه و کویر مرکزی بوده است.
 
بابک ابراهیمی افزود: بر هم خوردن تعادل بین منابع و مصارف آب از جمله در حوضه زاینده رود باعث بروز وضع نامناسب کشاورزی ، خشکی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی و فرونشست زمین شده است.
 
وی اشاره‌ای هم به نیاز ۵۵ میلیون متر مکعبی آب در بخش فضای سبزاصفهان داشت و افزود:از این میزان تنها ۴۰ میلیون متر مکعب آب در سال تأمین می‌شود.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اعلام اینکه در سال‌های اخیر تمرکز اصلی کشور در بخش مدیریت تقاضای آب به خصوص در بخش مصرف آب کشاورزی بوده است، اضافه کرد: در این راستا طرح‌های پر کردن چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری منطبق بر وضع منابع آب و الگوی کشت در هر منطقه و نصب ابزار اندازه‌گیری هوشمند برای جلوگیری از اتلاف آب در این بخش صورت گرفته است.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه پیگیری برنامه‌های اصلاح الگوی کشت و جایگزینی کشت‌های کم‌آب‌بر از دیگر برنامه‌های اساسی در راستای صرفه جوئی در بخش آب کشاورزی بوده است، تصریح کرد: اجرای آبیاری نوین در محصولات زراعی، تأمین و توزیع بذر ارقام زودرس و میان‌رس، توسعه کشت‌های نشایی و جلوگیری از کاشت محصولات با نیاز آبی بالا و همینطور انجام دادن مطالعات تعیین الگوی کشت مناسب با اقلیم هر شهرستان از جمله این برنامه هاست.

وی اضافه کرد: اصلاح وجایگزینی باغ‌ها و توسعه متحمل به خشکی، توسعه گلخانه و همینطور برنامه‌های افزایش بهره‌وری در انتقال آب (تجهیز و نوسازی سنتی، تجهیز و نوسازی مدرن، کانال‌های آبیاری عمومی، آبیاری تحت‌فشار، طرح‌های کوچک تامین آب، لوله‌گذاری، احیاء ومرمت قنات ها، شبکه آبیاری درجه ۳ و ۴ و تسطیح لیزری) و در نهایت واردات آب در قالب مفهوم آب مجازی در راستای جلوگیری از اتلاف آب در محصولات پرآب بر از سایر فعالیت‌هایی است که در بخش کشاورزی برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب درحال پیگیری یا اجراست.

استان اصفهان با ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید حدود پنج و نیم میلیون تن انواع محصول کشاورزی از قطب‌های مهم کشور در این زمینه است.
 
استان اصفهان در تولید ریز غده سیب زمینی) مینی تیوبر (سطح و تولید پیاز کشت نشایی رتبه اول/در تولیدگل محمدی، به، گلرنگ، خربزه و سایرمحصولات جالیزی) طالبی، گرمک) رتبه دوم و در سطح و تولید سیب زمینی، سیب درختی و انواع سبزی گلخانه‌ای رتبه سوم کشور را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار