در غفلت مسئولان شهری و ناظران سلامت مردم؛
تابناک: خیابان عطارنیشابوری به رغم اعتراض ساکنان این منطقه محلی برای بورس بازی پرنده فروشی های این شهر از کشتار غیرمجاز گرفته تا فروش پرنده های قاچاق و از مبداهای نامشخص به مقصدهای نامعلوم، تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴ 28 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، معمولا اصناف مختلف در اصفهان از سالها پیش مکان مشخص و متمرکزی را برای فعالیت خود در حیطه های مختلف در نظر می گرفتند.

به عنوان نمونه، صنف طلافروش و طلاساز اصفهان در میدان عتیق( میدان کهنه) یا بازار هنر، صنف پسایی ساز و کفش فروش در خیابان سپه، صنف پارچه فروشان در محدوده خیابان چهارباغ و ابن سینا و بسیاری از مشاغل دیگر اصفهان در مکان هایی خاص و شناخته شده از دیرباز شغل خود را دائر کرده اند.

یکی از صنف هایی که از سالهای گذشته تاکنون مکانی مشخص و متمرکز را در شهر اصفهان داشته است، صنف پرنده فروش های این شهر است.

این صنف با تجمع در خیابان عطار نیشابوری اصفهان از سالهای گذشته، این مکان را به بورس فروش انواع پرنده ها اعم از خانگی و زینتی اختصاص داده است.

این مکان برخلاف مکان، مشاغل دیگری که از آنها نام برده شد، در یکی از محلات اصفهان واقع شده است که بیشتر از آنکه تجاری و یا محلی برای تجمع یک صنف باشد، مسکونی است و به دلیل نوع مغازه هایی که در این محل تجمع یافته اند، مشکلات فراوان بهداشتی و نگرانی هایی را از باب سلامتی برای شهروندان این منطقه فراهم کرده است.

مردم این منطقه ده ها سال است که از وجود مغازه های پرنده فروشی در این منطقه ابراز نگرانی کرده و خواستار تغییر مکان این مغازه ها هستند اما با وجود تمامی اعتراضات و در جریان بودن مسئولان شهری و شورای شهر اصفهان، هنوز اقدامی در خصوص انتقال پرنده فروشی ها از عطار صورت نگرفته است.

شهردار منطقه 10 اصفهان در این زمینه گفت: پرونده چند واحد پرنده فروشی به کميسيون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ارسال شد که فروردين ماه سال جاری ۸ واحد پرنده فروشي راي اين کميسيون مبنی بر پلمپ و جابجايی را دريافت کردند و اين حکم از فروردين ماه به آنها ابلاغ شده است.

به زغم این اقدام شهرداری منطقه 10 اما هنوز مشکل پرنده فروشی های اصفهان بر سر جای خود باقی است و گویا پرنده فروش های این منطقه به دلیل شهرتی که این مکان به واسطه شغل آنها سافته است، تمایلی به جابجایی از این مکان ندارند.

همچنین طی دو سه سال گذشته به دلیل جمع آوری پرنده فروشی های اطراف میدان عتیق اصفهان در اثر نوسازی این میدان، این تعداد پرنده فروش به خیابان عطار اصفهان نقل مکان و مشکل تجمع این واحدهای صنفی را چندین برابر کردند.

اداره بهداشت محیط با استقرار این پرنده فروشی های در این مکان مخالفت دارد اما اصغر احسان مهر، رئیس اتحادیه گوشت سفید اصفهان از دارا بودن پرونده 150 واحد صنفی مستقر در این خیابان، خبر داد و گفت: اداره بهداشت محیط اصفهان با تجمع این واحدها در این محدوده مخالفت دارد و به همین دلیل این واحدهای صنفی پروانه ندارند.

البته سيد رضا موسوی، معاونت نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذائي اداره کل دامپزشکي اصفهان، با اشاره به ضرورت و اهميت ساماندهي اين مغازه ها مي گويد: هر پرنده ای بيماری مشترک بين انسان و حيوان دارد و در بعضي از اين مغازه ها کشتارهای غير مجاز نيز انجام مي شود. ضمن اينکه پرنده های مختلف از مبداهای نامعلومي به اين مغازه ها مي آيند و از آنها هم به مقصدهای نامعلوم در تردد هستند که اين مبداها و مقصدها از منظر اين اداره شفاف و تحت نظارت نيست و ما نگران بيماری های ناشي از اين موضوع هستيم.

به گفته وی، انتقال اين مغازه ها در کارگروه سلامت و امنيت غذائي استان به رياست فرمانداری اصفهان به دبيری اداره بهداشت شهرستان اصفهان تصويب شده و هماهنگي های بين بخشي در مورد آن در حال انجام است و اميدواريم که با توجه به اينکه صاحبان اين پرنده فروشي ها توان مالي زيادی ندارند و معضلات بهداشتي و زيست محيطي مختص به خود را هم دارند اتحاديه، فرمانداری و شهرداری در اين زمينه بيشتر فعال شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار