در میان روزنامه های سه شنبه؛
تابناک: ارقامی که در ابتدا دریافت میشود همه شهریه نیست؛ چراکه با هزینه تراشی های بعدی،قیمت حدود شش تا هفت ماه پیش دبستانی که معمولا مطلب خاص آموزشی به غیر از موسیقی و الفبای پایه ارائه نمی دهند به بیش از شش میلیون تومان میرسد.
کد خبر: ۸۶۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰ 01 September 2015

عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.


پس از کشمکش های بسیار بالاخره تکلیف مهدهای کودک و پیش دبستانی ها مشخص و وظایف بهزیستی و آموزش و پرورش تعیین شد.تا قبل از جدی شدن اجرای طرح تحول در آموزش و پرورش، بحث پیش دبستانی ها در این وزارتخانه به حدی جدی شد که اجباری شدن این دوره محتمل به نظر می رسید و بسیاری از اظهارنظرها حکایت از آن داشت که دوره ابتدایی با پیوستن پیش دبستانی شش ساله خواهد شد.گواه این ادعا، حضور پیش دبستانی ها در مدارس دولتی بود که حرف و نقل بسیاری را برای این ارگان از نظر قرارگرفتن کودکان پنج ساله در کنار نوجوانان 12ساله، ایجاد کرد. در آن مقطع زمانی که با اجرای طرح تحول همزمان شده بود، پیش دبستانی ها با استفاده از امکانات دولتی، به جذب نوآموز اقدام می کردند و مربیان نیز به صورت حق التدریس فعالیت داشتند.اما با اجرای طرح تحول ورق برگشت. پیش دبستانی به بخش غیر دولتی واگذار شد، مربیان بیکار شدند و از همان زمان بحث بهزیستی و آموزش و پرورش برسر مالکیت دوران پیش دبستانی بالا گرفت.

پیش دبستانی به آموزش پرورش رسید

به گفته معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان اصفهان، بر اساس حکم معاونت حقوقی ریاست جمهوری، آموزش و پرورش مرجع صدور مجوز و نظارت بر تمام مهدکودک هایی است که دوره پیش دبستانی برای کودکان چهار سال تمام تا شش سال ارائه میکنند.شهين جواني توضیح می دهد که مطابق قانون طرح تحول در بند 2 این سیاست های ابلاغی، مبنی بر حاکمیتی بودن امر تعلیم و تربیت از مهدکودک تا دانشگاه، با همراهی و مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری اختلاف نظر میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در مورد مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی حل شد.بدین ترتیب بر طبق بخشنامه ارسالي، تمام مهدکودک هایی که دوره پیش دبستانی برای کودکان چهار سال تمام تا شش سال تمام ارائه می کنند، مکلفند از آموزش و پرورش مجوز بگیرند و مرجع سیاستگذاری، نظارت و ارائه محتوا بر عهده آموزش و پرورش است. شهین جوانی تاکید می کند که از این پس، هر نوع فعالیت تربیتی–آموزشی پیش دبستانی کودکان چهار تا شش سال تمام، منوط به اخذ مجوز از اداره مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان بوده و لازم است نسبت به شناسایی مراکز فاقد مجوز اقدام و جهت تایید و صدور مجوز با اداره مذکور هماهنگی لازم به عمل آید.هرچند مشکل نظارتی پیش دبستانی ها در ظاهر برطرف شده، اما مشکل هزینه های سرسام آور ثبت نام، تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و تبدیل وضعیت سایر پیش دبستانی ها همچنان پابرجاست.

شهریه دانشگاه برای 6 ماه

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه اصفهان زیبا در صفحه اجتماعی امروز خود به موضوع، شهریه پیش دبستانی ها و ارقام نجومی که در این رابطه از والدین درخواست شده است پرداخته و این موضوع را دست مایه گزارش تحلیلی خود قرار داده است.

می گوید برای ثبت نام فرزندم مبلغ چهار میلیون تومان درخواست کرده اند و این یعنی بیشتر از شهریه دانشگاه. در حال حاضر افزایش بی رویه شهریه دوره پیش دبستانی برای سال جدید باعث شده برخی خانواده ها از فرستادن فرزندانشان به این دوره منصرف شوند. البته ارقامی که در ابتدا دریافت می شود همه شهریه نیست؛ چرا که با هزینه تراشی های بعدی، قیمت حدود شش تا هفت ماه پیش دبستانی که معمولا مطلب خاص آموزشی به غیر از موسیقی و الفبای پایه ارائه نمی دهند به بیش از شش میلیون تومان می رسد. تعدادی از مراکز پیش دبستانی با استفاده از نام های دهان پرکن، هوشمند بودن و یا آموزش دوزبانه، شهریه های گزاف تری دریافت می کنند. پس از گذشت یک ماه، هزینه های اردو، دستور خرید کفش اسکیت، انواع لوازم نقاشی با مارک خاص، لباس فرم از محل های تعیین شده با قیمت هایی درشت، لوازم مخصوص کلاس موسیقی، به همراه جدول خاص تغذیه، چنان اولیا را بیچاره می کند که اعتراض می کنند و این اعتراض نتیجه ای به غیر از محرومیت کودک از کلاس ها را ندارد به نحوی که در زمان های تعیین شده او باید در گوشه ای نشسته و سایر همسالانش را به تماشا بنشیند. این وضعیت از آن زمان حاد شد که حاج بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش، دستور حذف کارشناس پیش دبستانی را از وزارتخانه، صادر و بخشی را در زیرمجموعه مدارس غیر انتفاعی به آن اختصاص داد.البته با اجرای طرح تحول به علت کمبود فضای کافی در حوزه ابتدایی، چاره ای به غیر از این کار نبود. از همان زمان، شهریه های عجیب زیر سایه عدم نظارت کافی قد کشید و مصیبت آنجاست که پای آمادگی برای کنکور هم به پیش دبستانی ها باز شده است؛ چرا که بسیاری از این مراکز با مدارس خاص و غیر انتفاعی اصفهان اعلام وابستگی کرده و اولیا برای حضور آسان فرزند خود در سال های آینده، شهریه های گران پیش دبستانی ها را که خود امتحان ورودی نیز دارند به جان می خرند. جالب آنجاست که نه تنها شهریه ها جدول ابلاغی دارد که امتحان ورودی حتی برای مقاطع تحصیلی به غیر از تعدادی مدارس خاص، منع شده است!


و غیر انتفاعی شدیم!


اولین اساسنامه دوره پیش دبستانی در سال 1382 توسط شورای عالی آموزش و پرورش وقت مصوب و پیش دبستانی را به عنوان دوره ای دو ساله برای کودکان چهار و پنج سال تمام تعریف کرد. ماده 4 این اساسنامه، تصریح می کرد که دوره پیش دبستانی در نظام آموزش و پرورش کشور به صورت دولتی با مشارکت مردم وغیردولتی بر اساس قوانین مربوط تشکیل شود.اما در سال90 وزیر وقت اعلام می کند که بر اساس دستورالعمل آموزش و پرورش دوره پیش از دبستان میتـواند به غیر از مراکز دولتی در مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش از جمله سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، تشکل های فرهنگی و آموزشی غیر دولتی و کارخانه ها و مراکز تولیدی خدماتی نیز تشکیل شوند! روش تامین نیروهای این مراکز نیز بدین گونه بوده که مربیان مراکز پیش دبستانی دولتی هرساله بر اساس دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تامین میشدند که در آن پیش بینی شده تا هم نیروهای رسمی این وزارتخانه در نوبت غیرموظف خود و هم نیروهای آزاد واجد شرایط با اخذ قرارداد قانون کار بتوانند در این حرفه مشغول به کار باشند.اما در سال91همزمان با شروع نظام آموزشی 3-3-6 از سوی آموزش و پرورش اعلام شد که دیگر مدارس دولتی اجازه برگزاری دوره های پیش دبستانی را ندارند. در همان زمان حاجی بابایی اعلام می کند که ارگان های مختلف همچون بهزیستی و یا بخش خصوصی مراکز پیش دبستانی دارند و آموزش و پرورش به عنوان یک ارگــــان آموزشـــی و تربیتی کمـــک های لازم را به این مراکز میکند.همزمان با این اظهارات وزیر آموزش و پرورش در بخشنامه ای از این وزارتخانه پست کارشناس مسوول آموزش پیش دبستانی نیز از ساختار آموزش وپرورش حذف و پست کارشناس توسعه مراکز پیش دبستانی در ذیل آخرین پست سازمانی کارشناسی مشارکت ها و امور مدارس غیردولتی ایجاد می شود.این موارد سبب شد تا مربیان پیش دبستانی که در مواردی دارای سابقه هشت تا 9 ساله بودند، نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی کرده و بیان کنند که با این دستور همه آنها بیکار می شوند. از آن زمان تاکنون بحث میان آموزش و پرورش و بهزیستی برای مالکیت پیش دبستانی بالا گرفت و در این میان مراکز خصوصی آنچنان قدرتمند شدند که امروز نظارت بر آنها غیر ممکن به نظر می رسد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
اگه پیش دبستان وارد سند تحول شده بود همون طور که از اول هم قرار بود این اتفاق بیافته هم پیش دبستانی ها استخدام شده بودند هم مردم اینقدر بدبختی نمیکشیدند...هم بچه های این سرزمین مثل کشورهای ژاپی و کانادا و امریکا از پیش دبستان رایگان و اجباری استفاده میکردند نه طبق سند تحول بنیادین دوره رسمی غیر اجباری......پیدا کنید پرتغال فروش را؟؟؟؟؟به نظرتون مربیان پیش دبستان ومردم و بچه ها باید ضرر ببینند تا کی یا چه کسانی سود کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
مگه تو پيش دبستاني چي ياد بچه ها ميدن که چنين هزينه اي رو بايد تقبل کنيم !!!!؟؟؟؟
افزايش ٢۵درصدي براي چي ؟؟؟
مگه وضعيت اقتصادي مردم نمي دونين ؟؟؟؟
مهسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
مگه تو پيش دبستاني چي ياد بچه ها ميدن که چنين هزينه اي رو بايد تقبل کنيم !!!!؟؟؟؟
افزايش ٢۵درصدي براي چي ؟؟؟
مگه وضعيت اقتصادي مردم نمي دونين ؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار