کد خبر: ۸۷۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 02 July 2020

شواهدی از مطالعات بافتی و برخی افراد مبتلا به کوید۱۹ نشان میدهد که ویروس به سلولهای تولید کننده انسولین آسیب میرساند.

ظن محققان به این مطلب بر اساس مشاهده ی تعداد زیادی از افراد بود که بطور خودبخود پس از ابتلا به sars-cov-2 دچار دیابت می شدند و اینکه تعداد زیادی از افراد مبتلا به کوید ۱۹ که به بیمارستان مراجعه کرده بودند دارای سطح بسیار بالای قند خون و کتون بودند.

شواهدی که نشان می دهد كروناویروس ممكن است باعث ابتلا به دیابت شود

سایر ویروسها مانند سارس با‌ شرایط خودایمنی مثل دیابت تایپ یک مرتبط هستند. و بسیاری از ارگانهای کنترل کننده قند خون دارای ACE2، گیرنده sara-cov-2 هستند.

همچنین مطالعه ای نشان داده است که ویروس ممکن است با آسیب سلولهای کنترل کننده ی قند خون باعث دیابت شود.

همچنین نشان داده شده است که ویروس می تواند سلولهای آلفا و بتای پانکراس را عفونی کند که برخی از آنها در اثر عفونت کشته میشوند.

محققان معتقدند که ویروس سلولهای دخیل در کنترل قند خون را مختل میکند چه بصورت کشتن مستقیم آنها و یا با شروع پاسخهای ایمنی که به این سلولها حمله میکند.

ویروس می تواند حالت التهابی شدیدی ایجاد کند و این امر باعث اختلال در توانایی لوزالمعده در شناسایی گلوکز و ترشح انسولین و کاهش توانایی کبد و عضلات در تشخیص هورمون می شود که این می تواند باعث دیابت شود(۱).

افرادی که کوید ۱۹ در آنها تشخیص داده شده است اما دیابتیک نیستند در مورد بروز ناگهانی علائمی که می تواند نشان دهنده دیابت باشد ، محتاط باشند(۲).

منبع:
1.https://www.nature.com/articles/d41586-020-01891-8#ref-CR8
2.https://www.webmd.com/lung/news/20200622/does-covid-19-trigger-new-cases-of-diabetes

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار