مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان گفت: در سال جاری برای افزایش تولید ریل تغییراتی در فرایند تولید و جمع‌آوری ریل ایجاد شد که باعث شد تولید این محصول در سه ماهه ابتدای سال جاری سه برابر مدت مشابه در سال قبل باشد.
کد خبر: ۸۷۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱ 04 July 2020

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، محمدامین یوسف‌زاده در خصوص افزایش تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: در سال جاری برای افزایش تولید ریل تغییراتی در فرایند تولید و جمع‌آوری ریل ایجاد شد که باعث شد تولید این محصول در سه ماهه ابتدای سال جاری سه برابر مدت مشابه در سال قبل باشد، در حال حاضر ماهیانه حدود ۶ هزار تن ریل تولید می‌شود و چشم‌انداز تولید این محصول در ذوب‌آهن ماهانه ۱۰ هزار تن است.

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه ذوب‌آهن اصفهان دو قرارداد کلی برای تأمین ریل با شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء و یک قرارداد نیز با شرکت گل گهر دارد، افزود: برنامه امسال ذوب‌آهن، تولید ۱۰۰ هزار تن ریل تا پایان سال است که بدون شک بیش از نیاز مصرفی کشور است.

وی با اشاره به اقدام ذوب‌آهن اصفهان جهت تولید ریل جدید با عنوان ریل سوزن گفت: مسؤولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بازدید از ذوب‌آهن اصفهان درخواست ریل E۱A۱۶۰ یعنی ریل سوزن داشتند که با ریلE۱ ۶۰ هماهنگ است.

یوسف‌زاده افزود: ریل سوزن، محصول خاصی است که تأمین آن به شدت مشکل و غیرممکن شده است این نوع ریل هیچ نوع محور تقارنی ندارد و در نورد هر چه پروفیل نا متقارن‌تر باشد تولید آن سخت‌تر می‌شود.

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت: این شرکت با توجه به اینکه امکان واردات ریل سوزن وجود نداشت و تأمین این محصول ارزش ملی دارد و بدون توجه به منافع مالی، طراحی این محصول برای تولید را آغاز کرد، امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده طراحی آن تمام شود و همزمان غلتک‌ها را نیز در این مدت تأمین می‌کنیم و پیش‌بینی این است که تا آخر شهریور یا اوایل مهر ماه ریل جدید را که بسیار با ارزش است برای کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه سفارش ریل سوزن امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن است اما مشتری اعلام کرده است تا ۵ هزار تن نیز تحویل می‌گیرد، بیان کرد: سوزن‌ها مثل چهارراه هستند زمانی که از ایستگاه اصلی به سمت شهری حرکت می‌کنیم و قطار می‌خواهد تغییر جهت بدهد این ریل سوزن به صورت اتوماتیک یا دستی مسیر را عوض می‌کند.

یوسف‌زاده افزود: ریل سوزن را تقریباً نیمه آماده تحویل می‌دهیم سپس مشتری سر و ته ریل را تراشکاری می‌کند تا از این طریق کم کم قطار به خط مورد نظر متمایل شود، همان طور که اشاره شد تولید این محصول کاربردی و استراتژیک از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به سیاست ذوب‌آهن اصفهان جهت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، اظهار داشت: ورق سازه‌های فولادی یکی از محصولات جدید ذوب‌آهن اصفهان است که تولید آن به خوبی در حال انجام است، اخیراً ۱۰ هزار تن از این محصول در سایزهای۳۰۰ در ۱۰، ۱۵ ،۲۰ و ۲۵ تولید و تحویل خریدار شد در این راستا پیگیر دریافت گواهینامه CE برای این محصول هستیم.

وی افزود: توسعه خط چپ نورد ۶۵۰ نیز در دست اقدام است که بدین منظور سفارش تجهیز اره و دریل به کشور اتریش داده شده است و مقرر شده تا پایان پاییز تحویل شود اگر این تجهیز نصب شود، ظرفیت تولید در شیفت به ۳۰۰ تن می رسد یعنی میانگین اگر بد بینانه هم به موضوع نگاه کنیم، ۱۵ هزار تن تولید در ماه داریم.

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان خاطرنشان کرد: تعهداتی نیز در خصوص تحویل تیرآهن به بازار داریم. با انجام اقدامات اصلاحی در نورد ۶۵۰ حدود ۲۰۰ هزار تن ریل و ۳۰۰ هزار تن تیرآهن در طول سال تولید می‌شود که عدد چشمگیری برای این نورد محسوب می‌شود بر این اساس تولید ریل دو برابر می‌شود که نشان دهند آینده بسیار درخشانی برای تولید در نورد ۶۵۰ است.

وی گفت: قبل از توسعه نورد ۶۵۰، هفت پروفیل شامل تیرآهن ۱۸،۲۰،۲۲،۲۴،۲۷ و ۳۰ و دو نمونه تیرآهن H در نورد تولید می‌شد اما با توسعه نورد، حدود ۳۰ پروفیل اضافه شده است که ارزش افزوده بالایی را برای کارخانه در پی دارد.

یوسف‌زاده گفت: از ابتدای تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان که قابل عرضه به بازار بود یعنی از ابتدای سال ۹۸ تا الان حدود ۳۰ هزار تن ریل وارد بازار کردیم، تولید سه برابری ریل در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که امسال تولید ریل از این ارقام فراتر می‌رود.

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شد، تصریح کرد: با طراحی و نصب تجهیزات جدید در نورد ذوب‌آهن اصفهان، افزایش تولید را رقم زدیم و در سه ماهه اول سال جاری حدود ۱۵ هزار تن ریل وارد بازار کردیم در حال حاضر انبار کارگاه ظرفیت ندارد و انباری در بیرون از کارگاه برای ریل‌های تولیدی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در حال حاضر ریل را بر اساس سه قرارداد همزمان بارگیری و حمل می‌کنیم، دو شفیت برای زیرساخت، یک شیفیت برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء و در لابلای این تولید و ارسال‌ها زمانی که از تعهد فراتر می‌رویم، هم‌زمان برای گل گهر تولید ریل انجام می‌دهیم، از اواسط سال گذشته تا الان ۹ هزار تن ریل به گل گهر، حدود ۱۰ هزار تن ریل به شرکت زیرساخت، و ۲ هزار و ۵۰۰ تن ریل به قرارگاه خاتم‌الانبیاء تحویل دادیم.

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن، کلیه فرایند تولید در کارگاه نورد ۶۵۰ این شرکت را مطابق استاندارد دانست و گفت: ذوب‌آهن با تولید ریل چرخه اشتغال‌زایی را در کشور روز به روز گسترده‌تر می‌کند قبلاً که واردات ریل را داشتیم پیمانکاران نمی‌توانستند دقیق روی پیشرفت پروژه‌ها حساب کنند و کارگران برای کار دچار مشکل می‌شدند. الان که ریل مستمر تولید و تحویل می‌شود این مباحث وجود ندارد و ریل به راحتی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، پیمانکار و کارگر بیکار نمی‌شود که در این شرایط اهمیت بسیاری دارد و در مجموع امنیت شغلی ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: تلاشگران ذوب‌آهن اصفهان با تولید ریل بر اساس استاندارد DIN EN ۱۳۶۷۴ که واقعاً فرایندی بسیار پیچیده و سخت هست هم افتخاری بزرگ برای شرکت و کشور را رقم زدند و هم اینکه از خروج میلیون‌ها دلار از کشور جلوگیری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار