دومین دوره جایزه جمالزاده پس از چند ماه برگزاری شامگاه گذشته 14 تیرماه برگزیدگان خود را در 4 بخش شناخت.
کد خبر: ۸۷۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶ 05 July 2020

شهردار اصفهان در مراسم اختتامیه جایزه جمالزاده با اشاره به نقش مهم محمدعلی جمالزاده در جریان ادبیات داستانی ایران گفت: هرچقدر ما بتوانیم چنین اشخاصی را با رویدادها پیوند دهیم گام های موثرتری در جهت فرهنگ سازی برداشته ایم.

قدرت اله نوروزی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، ما معتقدیم اثر برگزاری چنین جشنواره هایی تنها منحصر به اصفهان نیست و اثرات ملی و جهانی دارد.

وی در ادامه بُعد فرهنگی فعالیت های شهرداری اصفهان را پررنگ ارزیابی کرد و افزود: فکر می کنم شهرداری اصفهان در حوزه فرهنگی از شهرداری های نمونه کشور است، همان طور که در حال حاضر دبیری مباحث فرهنگی کلان شهرها به عهده مجمع کلان شهرهای حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان است و دیپلماسی شهری اصفهان تلاش کرده پرقدرت عمل کند و پیوندهای موثری را برای نزدیک شدن به دیگران ایجاد کند.

وی جریان کمک رسانی فرهنگی اصفهان را در سال گذشته و ماه های اخیر به شکلی دیگر ارزیابی و تصریح کرد: در هنگام سیل و بلای طبیعی مثل زلزله در کرمانشاه، خرمشهر و اهواز، حرکت های فرهنگی را با حضور در آن مناطق و کمک رسانی تعریف کردیم.

نوروزی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان اما حرکت فرهنگی جدیدی را آغاز کردیم و بنای یک هم پیوندی تازه را در آنجا گذاشتیم، برای شهر بنت کمک های ویژه ای را در نظر گرفتیم تا در آن بیمارستان و مدرسه و ... بسازیم و دانش آموزانش را آموزش دهیم. علاوه بر اینکه نامه هایی به تهران و شهرهای دیگر نوشتیم و از آنها هم دعوت کردیم چنین هم پیوندی هایی را ایجاد کنند و امیدواریم اصفهان با ترویج و نهادینه کردن این فرهنگ همدلی و همراهی ایجاد کند.

جایزه جمالزاده راویت تازه ایران

معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در آیین اختتامیه دومین جایزه جمالزاده با بیان اینکه امروزه مزیت شهرها به شاخصه های فرهنگی آنهاست؛ گفت: شاید قبل از این گمان بر این بود که شهرداری متکفل امر کالبد شهر است ولی امروزه سه وجه هویت شهری انسان، کالبد و انسان ساخت است.

محمدعیدی افزود: از مزیت نسبی که نه، بلکه مطلق شهرهاست که در جهت توسعه پایدار دست بر روی سرمایه های فرهنگی خودشان بگذارند و اگر گمان همه شهرها بر این است که به جهان شهر و شاخص های آن برسند تنها از طریق گذر فرهنگ در این مسیر گام برمی دارند.

وی ادامه داد: مقوله دوم اینکه شهرداری ها به این باور درست رسیده اند که شهرها را بر بن ریشه ها بسازند. این بن ریشه ها هم میراث کالبدی و هم میراث معنوی است تا بتوانند بر مبنای شاخص های بومی به امر جهانی بدل شوند. سوم اینکه شخصیت ها برندهای شهرها هستند به خصوص کسی مثل محمدعلی جمالزاده که در روش و منش الگوی بسیار مطلوبی است.

به باورعیدی در حوزه اقتصاد فرهنگ نیز انگشت تاکید بر چنین شخصیت هایی گذاشته می شود تا این سرمایه ها به سرمایه های جهانی تبدیل شوند و شهرها روایت های خود را در جهان پرازدحام امروزی براحتی بیان کنند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به لزوم حمایت شهرداری از این جایزه تصریح کرد: شهرداری یک نهاد رسمی دولتی نیست بلکه ساختاری نیمه دولتی دارد که حد واسط بین نهادهای مدنی و دولتی است. به این اعتبار ساختاری مردمی تر از ساختارهای دیگر دارد. به لحاظ اینکه می تواند توسعه پایدار را از طریق رویدادهای فرهنگی با شاخصه های پایدار و مبتنی بر شاخصه های زیست بومی طی کند و در این مسیر نقشه خوانی داشته باشد.

عیدی با اشاره به برآوردخود از دستیابی به اهداف جایزه گفت: فکر می کنم به نسبت اولین سال برگزاری جایزه جمالزاده گام موثرتری در هر دو حوزه برداشته است لذا ما این آمادگی را داریم که این حرکت در ادامه کاملا در بستر تخصصی و مدنی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم جایزه جمالزاده بتواند داستان و روایتی جدید را نه فقط برای اصفهان بلکه برای ایران صورت بندی کرده وآغاز فرایندی نوین برای همگان باشد.

دبیر ادبی دومین دوره جایزه جمالزاده نیز در آیین پایانی این جشنواره گفت: زمانی که به جایزه دعوت شدم فکر نمی کردم کار جایزه جمالزاده به این گستردگی باشد؛ در این دوره 1438 اثر در 4 بخش به دست ما رسید که از این تعداد 869 اثر در بخش داستان آزاد، 188 اثر در بخش داستان اصفهان، 294 اثر در بخش زندگی نگاره های کرونا و 87 اثر در بخش زندگی نگاره های اصفهان دریافت شد. این آثار در سه تیم جداگانه هیات انتخاب و هیات داوری غربالگری و خوانده شد و داوران هر دو مرحله با کمال دقت آثار را انتخاب کردند.

مجید قیصری درباره شیوه داوری جشنواره ادامه داد: امسال در جایزه جمالزاده به اضطرار کرونا که امکان برگزاری جلسات را کم می کرد، مبنا را بر اساس رتبه هایی گذاشتیم که هر داستان آورده بود و داورهای هیچکدام از بخش ها نمی دانستند کدام داستان در بخش دیگر اول و دوم و سوم شده است.

وی اضافه کرد: اتفاق خوب دیگر در این دوره، این بود که ما از نفرات اول بخش های مختلف سال قبل در تجربه داوری امسال استفاده کردیم تا بدون هیچ لابی گری و زد و بندی داوران را انتخاب کنیم و امیدواریم این حرکت، رویه ای معمول در جوایز ادبی ما بشود.

دبیرادبی دومین جایزه جمالزاده سپس در پاسخ این پرسش مجری که تا چه حد هدف جشنواره در تولید داستان هایی با فضای شهری اصفهان محقق شده، گفت: هنوز تا رسیدن به این تصویر فاصله زیادی داریم و اتفاقا یکی از مباحث مطرح شده در شورای سیاست گذاری همین موضوع بود که تبیین نگاه های جشنواره در این زمینه همچنان به شفاف سازی نیاز دارد و باید همچنان به جشنواره فرصت داد تا بتوان تصویر وضعیت تاریخی اجتماعی شهر اصفهان را بدرستی در داستان ها دید. کما اینکه هنوز بیشتر آثار رسیده با محوریت اصفهان نگاه توریستی دارند و جای نگاه های عمیق و لایه مند نسبت به فرهنگ و تاریخ اصفهان در آثار خالی است ولی من مطمئنم با بنا گذاری خشت های صحیح در این جشنواره و با تکیه بر تجربه در سالهای آینده کم کم این هدف هم محقق می شود.

شایان ذکر است فهرست برگزیدگان نهایی دومین جایزه جمالزاده در این برنامه به شرح زیر اعلام شده که نفرات اول بخش ها لوح افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی دریافت می کنند و نفرات دیگر لوح افتخار و جایزه نقدی خواهند گرفت.

*برگزیدگان بخش داستان اصفهان

نفر اول/ نسترن مکارمی/ ظل ظلیل

نفر دوم/ راضیه مهدی زاده/ زبان زمین

نفر سوم مشترک/ متینه ایقایی/ زن عمو یحیی

نفر سوم مشترک/ خسرو عباسی/ سفر عیسا

*برگزیدگان بخش داستان آزاد

نفر اول/زخم طاهره/نسترن مکارمی

نفر دوم/دست از سرم بردار/سیاوش قربانی پور

نفر سوم /وقتی مهتاب بر گوراب ها می تابد/خسرو عباسی

*برگزیدگان زندگی نگاره اصفهان

نفر اول/ سمیه سیدیان/ آدم های گمشده

نفر دوم/ کتایون صهبا / خانه آقاجانم

نفر سوم/ الهام تربت اصفهانی/ گل‌های قرمز پنج پر

*برگزیدگان زندگی نگاره کرونا

عباس باباعلی/ ک مثل کرونا

سمیه یوسفی/ سین هفتم

ندا تسلیمیان/ به روایت نون، ت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار