دکتر ریحانه صباحی متخصص زنان و زایمان
کد خبر: ۸۷۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴ 05 July 2020

به گزارش روابط عمومی شهرک سلامت اصفهان، واژینیسموس یک اختلال جنسی است که مختص زنان میباشد. در تعریف علمی، واژینیسموس به اسپاسم غیرارادی مداوم یا عود کننده عضلات یک سوم خارجی واژن که مانع از مقاربت جنسی میشود را میگوید. فرد در ایجاد این اختلال هیچ نقشی ندارد. این اختلال باعث ناراحتی قابل ملاحظه یا مشکلات بین فردی در زوجین میشود. این واکنش ممکن است در معاینه زنانه نیز ظاهر شود و مانع ورود اسپکولوم به داخل واژن گردد. واژینیسموس اغلب موجب شکایاتی میشود که از نظر شدت متغیرند. این شکایات میتوانند از ازدواج به وصال نرسیده تا نزدیکی دردناک متفاوت باشند. عوامل اجتماعی روانی همراه با واژینیسموس اغلب شامل تجربه های منفی جنسی در دوران کودکی یا تجربه های جسمی و روانی دردناک در حین فعالیت جنسی میباشد.

چه عواملی میتوانند باعث بروز واژینیسموس شوند؟

  • تجربه دردناک و منفی که موجب بروز افکار ترسناک و به دنبال آن ترس از دخول و درد همراه با مقاربت ایجاد میشود.
  • سابقه بیماری،جراحی و سایر مداخلات پزشکی
  • تفاوت های فرهنگی در مورد روابط جنسی
  • اطلاعات غلط و ناآگاهی و احساس گناه در مورد فعالیت جنسی
  • دریافت اطلاعات غلط از والدین و همسالان در مورد روابط و فعالیت جنسی
  • خشونت و سوءاستفاده جنسی
  • سخت گیری های مذهبی،تابوهای شرعی و عرفی
  • افراط و محافظه کاری بیش از حد والدین
  • سابقه دخول ناموفق و ترس از عفونت
  • ترس از بارداری
  • ترس از برقراری ارتباط، صمیمیت و از دست دادن کنترل

تدابیر درمانی که میتوانند کمک کننده باشند چه هستند؟

درمان های متفاوت شناختی رفتاری و نیز استفاده از داروهای تزریقی مانند بوتاکس در عضلات واژن از درمان هایی بوده است که به صورت موفق در نقاط مختلف دنیا به کار رفته است.

انقباض عضلات کف لگن به صورت ارادی و شل کردن آن (حرکت کگل) میتواند تمرینی برای ریلکس سازی واژن باشد. بیمار میتواند دیلاتورهایی با قطر های متفاوت را تا آنجا که قادر است در واژن وارد کند و به صورت ارادی عضلات ناحیه مدخل واژن را شل و سفت کند و میزان انقباض را با انگشت بسنجد. این مهارت اغلب به آسانی به دست آمده و با تمرینات روزانه تقویت میشود. پس از به دست آوردن کنترل بر انقباضات خودبه خودی، بیمار میتواند تمریناتش را در حضور همسر و طی فعالیت های غیر دخولی ادامه دهد تا به هدف نهایی که همان انقباضات در حین نزدیکی است، دست یابد. برخی از افراد هم نیاز به درمان های مداخله ای از جمله درمان های روانشناختی، تزریق بوتاکس یا فیزیوتراپی کف لگن دارند. که با مراجعه به متخصص مربوطه میتوانند از این نوع درمان ها نیز بهره مند شوند.

مدت زمان مورد نیاز برای درمان چقدر است؟

در صورت داشتن انگیزه کافی برای ادامه درمان ،اغلب موارد واژینیسموس در یک دوره زمانی 3 تا 6 هفته قابل درمان است.

بوتاکس واژن چیست؟

یک روش موثر و کارآمد در درمان واژینیسموس است که طی با تزریق بوتاکس به عضلات واژن، باعث فلج شدن عضلات و جلوگیری از انقباض غیر ارادی و ارادی عضلات واژن حین نزدیکی میشود. تزریق بوتاکس برای 2 تا 4 ماه باقی میماند با این حال، اثرات درمان ممکن است طولانی تر باشد. این به احتمال زیاد به علت کاهش اضطراب و بازآموزی عضلات است. این روش در هنگامی که تزریق بوتاکس، به درستی استفاده شود، بسیار امن و موثر بوده و خطرات و عوارض آن کم است.

آیا فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس موثر است؟

یکی از درمان های موثر در این حوزه استفاده از فیزیوتراپی کف لگن میباشد. فیزیوتراپ میتواند با استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی و دستگاه ها و ابزار های لازم گام های مهمی جهت درمان واژینیسموس بردارد. یکی از دستگاه های مورد استفاده برای درمان، دستگاه بیوفیدبک است. توسط دستگاه بیوفیدبک تمامی اختلالات عضلات ارزیابی و تشخیص داده شده و برنامه ی درمانی تنظیم میشود.

در کلینیک  گلشید واقع در شهرک سلامت اصفهان مشاوره و تزریق بوتاکس توسط دکتر ریحانه صباحی متخصص زنان و زایمان، همچنین فیزیوتراپی کف لگن و دستگاه بیوفیدبک توسط فیزیوتراپ متخصص این حوزه انجام میشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار