تابناک گیلان/ وزیر بهداشت گفته: «خبر خوش را به مردم عزیز کشور بدهم که در زمینه ساخت واکسن کرونا گام‌های مؤثری برداشته ایم و امروز در ساخت واکسن اکثراً مدل‌های حیوانی را پاس کرده ایم و ان شاءالله در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.»
کد خبر: ۸۷۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 07 July 2020
 
تابناک گیلان/ وزیر بهداشت گفته: «خبر خوش را به مردم عزیز کشور بدهم که در زمینه ساخت واکسن کرونا گام‌های مؤثری برداشته ایم و امروز در ساخت واکسن اکثراً مدل‌های حیوانی را پاس کرده ایم و ان شاءالله در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.»
 
 
واکسن کرونا کشف شد؛ این خبری است که از روز نخست شیوع این ویروس در جهان بار‌ها و بار‌ها و بار‌ها مخابره و به تعداد انتشار، تکذیب شده است، اما هنوز جذابیتش را برای بسیاری از جمله مسئولان کشورمان از دست نداده!

به گزارش «تابناک»، این را می‌شود از خبری دریافت که کمتر از یک هفته پیش از زبان وزیر بهداشت کشورمان مخابره شد و نه تنها حکایت از کشف واکسن در کشورمان داشت، که در آن تاکید شده بود که این واکسن مراحلی از آزمایش را هم با موفقیت پشت سر گذاشته است.

نمکی که آن روز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس در هتل المپیک تهران سخن می‌گفت، در بخشی از سخنانش مژده خبری خوش برای ایرانیان را داد و در تشریحش گفت: «خبر خوش را به مردم عزیز کشور بدهم که در زمینه ساخت واکسن کرونا گام‌های مؤثری برداشته ایم و امروز با استفاده از تجربیات جهانی دانشمندان کشور ما به‌سرعت گام برمی دارند؛ امروز در ساخت واکسن اکثراً مدل‌های حیوانی را پاس کرده ایم و ان شاءالله در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.»

معنای این سخنان این است که واکسن ویروس کرونای جدید (که به تعبیری پنجمین و به روایتی ششمین ویروس کرونای شناخته شده است و موجب بیماری کووید-۱۹ می‌شود) در کشورمان ساخته شده و در حیوانات مورد کارآزمایی بالینی قرار گرفته است و نتیجه این آزمایش، موفقیت آن بوده است.

البته وزیر بهداشت توضیح نداد که این واکسن کی و توسط کدام مجموعه‌ها تهیه شده و مورد آزمون قرار گرفته و حتی اعلام نکرد که کارآزمایی بالینی آن بروی انسان‌ها چه زمانی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در نهایت این خبر خوش تفاوت چندانی با انبوه خبرای منتشر شده در گذشته که همه تکذیب شده بودند، نداشته باشد.

البته این پایان راه نبود و برخلاف آنچه وزیر تصور می‌کرد، خبر خوشش چندان مورد توجه قرار نگرفت و بازتاب چندانی در شبکه‌های اجتماعی نیافت. بی توجهی مثال زدنی‌ای که برای خبر مشابهی که چند روز بعد منتشر شد رخ تا ادعای طرح شده توسط یکی از اعضای کمیته کشوری کرونا درباره کشف واکسن نگاه‌ها را به خود خیره کند.

آن گونه که دکتر مسعود مردانی، پزشکی که در ایام کرونا بار‌ها و بار‌ها میهمان رسانه ملی بوده و درباره کرونا سخن گفته و مواضع وزارت بهداشت را تبیین کرده، واکسن کرونا توسط دانشگاه آکسفورد با موفقیت همه مراحل آزمون را پشت سر گذاشته و به زودی در دسترس عموم جهانیان، حتی ما ایرانیان قرار خواهد گرفت.

بر اساس ویدئوی منتشر شده از این پزشک، او مدعی است که تحریم و امثال آن هم تاثیری در رسیدناین واکسن تا پاییز به کشورمان ندارد چراکه قرار است به میزان انبوه تولید شود و این مدعا را مستند به گزارشی از سازمان بهداشت جهانی مطرح می‌کند که تاکید دارد ۲.۵ میلیارد دوز از این واکسن به سرعت تولید و روانه بازار خواهد شد!

ادعایی به شدت بزرگ که موجب شده بسیاری از هموطنان مان به سایت سازمان بهداشت جهانی بروند و بکوشند نشانه‌ای از این ادعا بیابند، اما موفق نشوند، در حالی که دکتر مردانی به این حد بسنده نکرده و حالا مدعی است که ۲۰ دی ماه سال جاری موعد دقیق ورود این واکسن به بازار است و عرضه کنندگان آن چند کشور هستند که روی هم ۲.۵ میلیارد دوز تولید و عرضه خواهند کرد که با توجه به ابتلای بسیاری از جهانیان به این ویروس، برای پوشش جمعیت بزرگ افراد باقیمانده تا حد زیادی کافی است.
 
سرگیجه کرونایی در وزارت بهداشت؛ واکسن کشف شد؟!

اما موضع وزارت بهداشت کشورمان در این باره چیست؟ موضع وزارت خانه‌ای که وزیرش پیش از طرح این موضوع از آزمایش موفق واکسن ایرانی در کارآزمایی آن روی حیوانات خبر داده و پیش از آن همه ادعا‌ها درباره کشف واکسن را قویا تکذیب کرده است؟ پاسخ تامل برانگیز وزارت بهداشت به این ادعا‌ها که ساعتی پیش توسط سخنگوی وزارت بهداشت بیان شده را بخوانید:
 
«ایران در زمینه ساخت واکسن از دیگر کشور‌ها عقب‌تر نیست. بر طبق اعلام وزیر بهداشت، چندین پروژه ساخت واکسن را در دستورکار خود قرار دادیم که تعدادی از آن‌ها از مرحله حیوانی عبور کرده اند. وزیر بهداشت شخصا براین پروژه‌ها به طور مستقیم نظارت می‌کند و با آن‌ها همکاری دارد و اصرار دارند، جزئیات ساخت واکسن را در هر مرحله خود اعلام کند.

ساخت واکسن کرونا یک پروسه دراز مدت است و بعد از آنکه واکسن به صورت آزمایشگاهی تولید شود، رویه طولانی مدتی برای تولید صنعتی و انبوه در پیش دارد و بعید به نظر می‌رسد که واکسن کرونا حتی تا سال آینده بتواند به دست مردم برسد. از آنجایی که ما دریکی از مراحل تولید واکسن قرار داریم و هنوزبه نتیجه نرسیده ایم، نمی‌توانیم در خصوص زمان تولید انبوه آن اظهار نظر کنیم، اما به توجه به روند طولانی ساخت می‌توان گفت تولید انبوه آن قطعا تا سال آینده محقق نمی‌شود.»

جالب نیست؟ برای آنکه بدانید موضع وزارت بهداشت درباره اظهار نظر اخیر عضو کمیته کشوری که سر و صدای زیادی برپا کرده را بدانید، مطالعه این بخش از سخنان لاری خالی از لطف نیست: «با وجود اینکه تعدادی از کشور‌ها مدعی ساخت واکسن کووید ۱۹ هستند، اما هنوز مطلبی مبنی بر ساخت این واسکن از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است و اگرهم واکسن کرونا توسط کشوری تولید و مورد تایید واقع شود ما قطعا برای دریافت آن اقدام می‌کنیم. هر واکسنی درصدی از اثر بخشی را دارد و از آنجایی که هنوز تولید نشده است نمی‌توان در مورد میزان اثر بخشی آن صحبت کرد.»

اظهار نظر‌هایی که نشان از سرگیجه‌ای شدید دارد که مدتی است در سطوح مختلف مبارزه با کرونا در کشورمان به چشم می‌خورد. سرگیجه‌ای که موجب شده وزیر خبر کشف واکسن بدهد، در حالی که تا همین اواخر همه اخبار در این حوزه را رد می‌کرد و خودش و معاونانش تاکید داشتند پروسه تهیه و تولید و عرضه واکسن زودتر از یکسال آتی نهایی نخواهد شد و هر ادعایی درباره تولید واکسن، ادعایی تایید نشده و غیر علمی است.

سرگیجه‌ای که موجب شده کشف واکسن به خبری بیان شود که نه سلبریتی‌ها که مسئولان سردمدار انتشارش شده اند در حالی که خودشان بهتر از هرکسی می‌دانند این ادعا چقدر دور از واقعیت است و چه راه طولانی مدتی تا رونمایی از واکسن باقی مانده و هر آنچه تا کنون واکسن نامیده شده، صرفا چیزی بیش از نمونه‌های آزمایشی نیست که هیچ کدام را نمی‌توان واکسن نامید، چون تاییدیه کامل ندارند؛ نمونه‌هایی که حتی وزیر هم واکسن خطابشان کند، واکسن نمی‌شوند!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار