کد خبر: ۸۷۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 09 July 2020

خبرگزاری فارس  اردبیل؛ سرویس اجتماعی/ چند روزی است تأمین گاز مایع در اردبیل برای عشایر و برخی مشاغل به دغدغه‌ای اساسی تبدیل شده و متولی خاصی که مسؤولیت این مشکل را برعهده گرفته و برای رفع آن وعده‌ای دهد، پیدا نشده و این مساله حلقه مفقوده‌ای است که هیچ یک از سازمان‌های مربوطه همچون صنعت‌، معدن و تجارت، شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز نقش مشخصی در رفع این کمبود ندارند.

سردار اسماعیلی مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل در این‌باره معتقد است که این شرکت هیچ‌گونه نقشی در تأمین گازهای مایع بر عهده نداشته و مسؤول تأمین گاز مایع برای مصرف شهری بر عهده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است.

دلیل کمبود گاز مایع مصارف خودروهای غیراستاندارد است

در همین راستا سیدحجت مدنی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اردبیل اظهار کرد: از بابت تأمین مصارف مجاز در استان اردبیل کمبودی نداریم و سهمیه استان اردبیل ماهانه ۱۷ تن بوده که ۲ برابر برآورد مصارف مجاز است.

وی افزود: دلیل کمبود که برخی از هم‌استانی‌ها را در تأمین گاز مایع دچار مشکل می‌کند، مصارف خودروهای غیراستاندارد گازسوز است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اردبیل تصریح کرد: مصارف ضروری و مجاز مانند رستوران‌های بین‌راهی، خانواده‌های روستایی و عشایر و ... در اولویت دریافت سهمیه سوخت مایع هستند که در برخی موارد نسبت به فروش قاچاق این محصول توسط دریافت‌کنندگان سهمیه مذکور مشاهده شده  و نیاز است دستگاه‌های مرتبط نسبت به مقابله با آن اقدام نمایند.

مدنی اذعان کرد: در رابطه با مصرف و توزیع گازهای مایع از طرف شرکت تهیه و توزیع مواد سوختی مشکلی وجود نداشته و با توجه به صنفی بودن آن، سازمان صنعت، معدن و تجارت بایستی اقدامات لازم را به عمل آورد.

وی همچنین نسبت به خطرات ماشین‌های گازسوز مایع تذکر داد و گفت: از نظر استاندارد این خودروها باید تصمیمات نهایی به‌صورت کشوری اتخاذ شود.

مسؤولیت اداره استاندارد صرفاً کنترل خودروهای ‌CNG است

در ادامه پیگیری این مساله، هاشم علایی، مدیرکل استاندارد استان اردبیل نیز به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: مسؤولیت این اداره کل صرفاً کنترل خودروهای گازسوز ‌سی‌ان‌جی است که از طریق ۷ آزمایشگاه‌ بازرسی مجوزدار در استان انجام می‌گیرد که در این آزمایشگاه‌ها، مخزن سی‌ان‌جی خودروها قبل از اخذ معاینه ‌فنی تحت آزمایش هیدرواستاتیک قرار گرفته و در صورت معیوب بودن نسبت‌ به امحای آن‌ها اقدام می‌شود.

علایی افزود: جهت ساماندهی جایگاه‌های غیرمجاز شارژ خودروهای با مصرف گاز مایع، کمیسیونی تشکیل شده و طبق دستور رئیس کل دادگستری استان اردبیل، این مسؤولیت به سازمان صمت واگذار شده هست.

نصب و مصرف گاز مایع برای خودروها غیرمجاز است

رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این‌باره اظهار کرد: این سازمان متولی تأمین گاز مایع نبوده اما طبق قانون نظام جامع صنفی نسبت به برخورد با کارگاه‌های تزریق گاز مایع اقدام می‌نماید.

وی افزود: طبق نظر دادستان اردبیل و با حمایت اماکن و اتاق اصناف اردبیل نسبت به پلمپ چندین کارگاه گاز‌ LPG که بدون پروانه فعالیت می‌کردند، اقدام شده است.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل با تأکید بر غیرمجاز بودن نصب و مصرف گاز مایع برای خودروها اذعان کرد: در حالی‌که این خودروهای خطرناک در سطح شهر تردد می‌کنند اما این سازمان ابزاری برای مقابله با این مشکل ندارد.

پلیس راهور با نصب غیرمجاز کپسول گاز مایع برخورد می‌کند

سیدحجت فتاحی، رئیس پلیس راهور استان اردبیل نیز در این خصوص گفت: مقابله با خودروهایی که به صورت غیرمجاز اقدام به نصب کپسول‌های گاز مایع کرده‌اند، با توجه به این‌که سبب غیراستاندارد شدن خودرو شده‌اند، در دستور کار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفته که در مرحله تعویض پلاک این خودرو‌ها بررسی شده و صرفاً با تغییر حالت آن‌ها به صورت استاندارد و بدون نصب کپسول مایع، امکان تعویض پلاک و ارائه خدمات برای رانندگان این خودروها میسر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی‌که‌ کمبود گاز به دلیل استفاده خودروهای غیرمجاز به چالشی برای مصرف‌کننده‌های مجاز تبدیل شده است، هیچ‌گونه کنترلی بر روی این‌خودروها صورت نمی‌گیرد و تردد آن‌ها به ماننده بمب‌های متحرکی در سطح شهر علاوه بر جان و مال صاحب خودرو، دیگر شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد.

نیاز است به منظور ساماندهی مصرف سوخت مایع و کنترل استاندارد خودروهای LPG تصمیماتی سخت اتخاذ شده و توسط نهادهای مروبطه اجرایی شود و نیز بررسی عوامل و دست‌اندرکاران تغییر نوع سوخت خودروها و عوامل پشت‌پرده تأمین گاز برای فروش در کارگاه‌های تزریق گاز مایع که هر دو به صورت غیرمجاز انجام می‌پذیرد نیز باید در دستور کار مراجع قرار گیرد.

این مساله که تأمین سوخت و نصب گازهای مایع بر روی خودروها به صورت علنی در شهر انجام می‌گیرد و تعداد این کارگاه‌ها نیز در حال افزایش است، علاوه بر خطرات جانبی برای شهروندان، برای دیگر اصناف هم مشکلاتی به وجود آورده که بایستی بیشتر مد نظر متولیان امر قرار گیرد. 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ال پی می خیلی بهتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
افرادی که هیچ تجربه ای برای مسئولیتشون ندارن. گاز مایع هم اقازادها میخورن فقط این مورد مونده خشکش کنن چرا جیبای اینا پر نمیشه بی خیال بشن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
معلوم نیست این نظرات غیر کارشناسی رو از کجاتون درمیارید گذشت اون زمان که هر چرت و پرتی میگفتید مردم باور میکردند کل دنیا داره ا پی جی برای ماشینهای دوگانه استفاده میکنه مثل کره و ترکیه انوقت اینجا گاز نا ایمن سی ان جی که به درد آبگوشت پختن میخوره رو به ماشین میزنن ال پی جی رو هم صادر میکنن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار