سخنگوی وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از شاخص‌های و عوامل پراهمیت در فرهنگ ایرانی و اسلامی صلح دوستی است.
کد خبر: ۸۷۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲ 10 July 2020

سید عباس موسوی در آیین رونمایی از کتاب "طعنه سیاسی؛ پایان یک دمکراسی دروغین" در هتلی در اصفهان افزود:  هر ملتی در صفحات تاریخی خود به عامل یا عواملی چند افتخار می‌کند و از آن در مناسبت‌های مختلف یاد و در خصوص آن تولید ادبیات می‌کند و هنرمندان بر آن به ویژه از طریق شعر، موسیقی و نقاشی هنرنمایی می‌کنند تا این  عوامل را ماندگار سازند.
وی ادامه داد: ایرانیان در تاریخ همواره به عنوان کشوری صلح طلب و مسالمت‌جو شناخته شده‌اند که نشانه‌های صریح آن را می‌توان در ادبیات ایران از جمله آثار مولوی و فردوسی پیدا کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامع داد: پدیده‌های شومی چون تروریسم، خشونت‌گرایی، بنیادگرایی، توسعه طلبی، نژاد پرستی و نسل کشی و امثال آن محصول بشر پسامدرنی است که هویت خویش را در نفی دیگری و بودن خود را در نبود دیگری جستجو می‌کند.
وی تصریح کرد: آیا جوامع به تفاوت دین، زبان، عقیده، تا ابد گرفتار تنش، فوران خشونت و بی‌عدالتی خواهد بود و بی تردید در این بین نمی‌توان نقش دولت‌های استکباری و سرکوب‌گر را نادیده گرفت.
 موسوی تاکید کرد: باید از عدم‌توانایی در درک و تفاهم مشترک به زبان و احساسات مشترک رسید زیرا استفاده از زور زمانی است که گفتگو به بن بست رسیده باشد.
وی با بیان اینکه انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال انتقال مبانی خود به دیگران ‌بوده‌اند، افزود: صلح پایدار در گرو فهم و دست یافتن به مبانی مشترک است و در غیر این صورت صلحی که بر پایه زور محقق شود با ضعف آن قدرت محکوم به شکست خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: صلح و امنیت از مهمترین پیش‌نیازهای حقوق بشر است و فقدان آن موجب به مخاطره افتادن سایر حقوق انسانی خواهد شد و حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین توسعه و محیط زیست را تحت شعاع قرار می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: جامعه جهانی تلاش می‌کند با شناسایی حق زندگی و صلح به عنوان یکی از حقوق بشر برای حفظ آن به عنوان یک حق مبنایی تلاش کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: ایرانیان همواره نشان داده‌اند که ملتی اهل گفتگو و مذاکره‌ هستند و در عین حال در جایی که تهدیدی وجود داشته باشد اهل دلاوری و سلحشور هستند که نمود آن در سیاست‌های منطقه‌ای نظام اسلامی مشهود است.
موسوی افزود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمود این حقیقت بود که در عین دلاوری برای تحقق صلح در منطقه تلاش کردند و در یک ماموریت صلح‌ساز توسط تروریست‌های آمریکایی به شهادت رسیدند. 
وی ادامه داد: نظام اسلامی برای تحقق صلح پایدار در جهان همواره تمام طرفیت‌های خود را به‌کار گرفته است و در منطقه از جمله در سوریه از مذاکرات سوری  را دنبال می‌کند.
وی تاکید کرد: جایگاه هیچ کشوری در جهان در تولید صلح و حمایت از آن قابل مقایسه با نقش جمهوری اسلامی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار