رئیس جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا؛
تابناک گیلان/ تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد و مردم هم نمی‌پذیرند؛ اما راه درست در ادامه فعالیت‌های اقتصادی یا فرهنگی فقط منحصر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هیچ راه دومی وجود ندارد. این راحت‌ترین کار است که همه‌جا را تعطیل کنیم و فردایش مردم بیایند از تعطیلی و بیکاری و گرسنگی شکایت کنند. البته ما باید در چارچوب حرکت کنیم.
کد خبر: ۸۷۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷ 11 July 2020
تابناک گیلان/ تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد و مردم هم نمی‌پذیرند؛ اما راه درست در ادامه فعالیت‌های اقتصادی یا فرهنگی فقط منحصر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هیچ راه دومی وجود ندارد. این راحت‌ترین کار است که همه‌جا را تعطیل کنیم و فردایش مردم بیایند از تعطیلی و بیکاری و گرسنگی شکایت کنند. البته ما باید در چارچوب حرکت کنیم.
 
 
رییس جمهور گفت: تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد.

به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مردم و دولت باید همکاری خوب و دقیق داشته باشند، گفت: اگر این گونه باشد در برابر مشکلات کرونا سریعتر عمل می‌کنیم و عبورمان راحت‌تر است، اما اگر جز این باشد، موفقیت ما دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: عادی انگاری این ویروس و کروناهراسی هر دو ما را دچار مشکل می‌کند. اگر فکر کنیم که دیگر این ویروس را پشت سر گذاشته‌ایم که ما را دچار مشکل می‌کند و اگر هم فکر کنیم باید همه کار‌ها تعطیل شود، باز هم به مشکل می‌خوریم.

رییس جمهوری یادآور شد: تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد و مردم هم نمی‌پذیرند. اما راه درست در ادامه فعالیت‌های اقتصادی یا فرهنگی فقط منحصر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هیچ راه دومی وجود ندارد.
 
کرونا هراسی مثل عادی سازی بیماری خطرناک است/ همه تجمعات غیرقابل قبول هستند/ هیچ کشوری نمی‌تواند ۶ ماه فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تعطیل کند
 

هرگونه تجمعی غیرقابل قبول است


روحانی تاکید کرد: تجمعات به طور کلی در وضعیت امروز غیرقابل قبول است؛ چه عزا چه عروسی، چه سمینار چه جشنواره. همه این‌ها مضر است و حتی اگر وزارت بهداشت نسبت به کنکور هم اشکالی داشته باشد، چارچوبی برای آن تدوین می‌کنیم که مشکلی نباشد، اجتماعات باید به حد ضرورت محدود شود. مثلاً هندوستان علیرغم همه مشکلات خود اعلام کرده در عروسی حداکثر ۲۰ نفر می‌توانند حضور داشته باشند. در کشور‌های اروپایی اعلام شده که اجتماعات از ۱۰ نفر بیشتر نباشد. پس همه جا مقررات گذاشته‌اند و نمی‌شود آزاد بگذاریم.

وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم در مراسمی ۱۰۰ نفر، ۲۰۰، ۱۵۰ نفر در محیط بسته و سرپوشیده با تهویه نامناسب و زمان زیاد، دور هم جمع شوند. در اروپا رستوران‌ها آزاد و باز شده است. بنا بر پروتکل‌های مصوب در کشورها، رستوران‌ها با رزرو آزاد است؛ یعنی فردی که می‌خواهد از رستوران استفاده کند، باید از قبل میز خود را رزرو کرده باشد و مستقیم نمی‌تواند وارد رستوران شود.
 
رئیس جمهور با اشاره به محدودیت‌هایی که کشور‌های دیگر برای ادامه حیات اقتصادی جامعه ایجاد کرده‌اند، گفت: این راحت‌ترین کار است که همه‌جا را تعطیل کنیم و فردایش مردم بیایند از تعطیلی و بیکاری و گرسنگی شکایت کنند. البته ما باید در چارچوب حرکت کنیم. حتماً باید در پروتکل‌های بهداشتی حرکت و این موارد را رعایت کنیم. هرگونه مراسم را در تمام شهر‌های کشور ممنوع کنیم و اصلا اجتماعی شکل نگیرد؛ مگر با جمعی محدود و چند نفره.

وی با تاکید بر اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: این موضوع در کنار استفاده از ماسک در همه مراکز اقتصادی و صنعتی و مراکز عمومی کاملا لازم و ضروری است. ما باید مراقبت‌های بهداشتی فردی و اجتماعی را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر بدانیم.

روحانی با بیان اینکه همه رسانه‌ها، هنرمندان و استادان به صحنه آیند و به مردم بگویند راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، اظهار کرد: ما حدود یک ماه با این ویروس در ابتدای شیوع آن جنگیدیم و از ۲۵ اسفند فوتی‌های ما سه‌رقمی و محدودیت‌ها آغاز شد و از ۲۶ فروردین باز مرگ و میر سه‌رقمی به دورقمی کاهش یافت و این دوماه ادامه پیدا کرد، اما از ۲۵ خرداد باز هم سه‌رقمی شدیم و امیدواریم که تا ۲۵ تیر این شرایط به پایان برسد.

وی افزود: ما از ابتدای شیوع کرونا برای مواد شست‌وشو، مواد ضدعفونی‌کننده و مواد غذایی دچار مشکل نشدیم، در حالی که در اروپا و آمریکا این اتفاقات رخ داد. ما نه یک ساعت قطع آب و برق و تعطیلی پمپ بنزین داشتیم و نه یک ساعت قحطی مواد غذایی پیش آمد و این یعنی همه تلاش کردند.
 

کنار ننشسته ایم تا منتظر بمانیم به ما واکسن بدهند


رییس جمهوری با قدردانی از تلاش‌های وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در واردات موارد مورد نیاز بهداشتی به کشور، اظهار کرد: ما در ساخت واکسن کرونا مشغول تلاش هستیم و کناره نگرفتیم. به اندازه توان خود کار می‌کنیم و کشوری نیستیم که بگوییم حالا که تحریم هستیم گوشه‌ای بنشینیم و منتظر بمانیم تا اگر واکسن تولید شد به ما هم بدهند.

روحانی تصریح کرد: بخش اعظم جامعه ما هیچوقت به تبلیغات دشمنان توجه نکرده و حالا هم توجه نمی‌کند. کسی نباید بیماری‌اش را مخفی کند. این کار ظلم به دیگران است. اگر مبتلا شدیم به اطلاع اطرافیان برسانیم. برخی می‌گویند رویمان نمی‌شود بگوییم، یعنی چه؟ اینجا دیگر موضوع شرم‌کردن وجود ندارد. باید بگویند و از محل کار مرخصی بگیرند.

وی ادامه داد: هرکس از ساعت هفت و نیم تا چهارده و سی دقیقه کار کرد، یعنی ساعت آن روزش را پر کرده است. پس دیگر نباید کسی جز این عمل کند و از کارمندان ساعت بیشتری برای حضور بخواهد.

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر پروتکل‌های بهداشتی به درستی رعایت شود و سبک زندگی تغییر یابد به خوبی در برابر کرونا عمل می‌کنیم، اظهار کرد: ما باید وظایف خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم و برخی عادت‌ها مثل دست‌کشیدن به صورت را کنار بگذاریم. یعنی بیاموزیم که دست مبارک را به سمت صورت که خطرناکترین محل برای انتقال ویروس است، نبریم! اگر به این موارد توجه کنیم ان‌شاءالله این بیماری را هم پشت سر می‌گذاریم.
 
کرونا هراسی مثل عادی سازی بیماری خطرناک است/ همه تجمعات غیرقابل قبول هستند/ هیچ کشوری نمی‌تواند ۶ ماه فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تعطیل کند/ اگر وزارت بهداشت به کنکور اشکال دارد، برایش چارچوب تدوین می‌کنیم/ کنار ننشسته ایم تا به ما واکسن بدهند
 
کارگران در کارخانه‌ها ماسک بزنند

روحانی با تاکید بر این که باید سبک زندگی را امسال و حتی برای ماه‌هایی در سال آینده تغییر دهیم، گفت: ماسک به عنوان وسیله‌ای مهم و ضروری باید در مکان‌های سرپوشیده، شلوغ، مترو، اتوبوس، بازار، پاساژ و حتی در کارخانجات کارگرانی که نزدیک هم هستند و کار می‌کنند، استفاده شود.

رییس جمهوری با اشاره به گزارش استاندار اصفهان که «در دو مرکز بزرگ صنعتی ما در اصفهان که یکی ۴ هزار کارگر و دیگری حدود ۶ هزار کارگر دارد، بدون اینکه کسی مبتلا باشد همه در حال کار هستند» گفت: این یعنی همان پروتکل و مراعات همه دستورالعمل‌هایی که رعایت می‌شود و در عین حال همه کار و فعالیت می‌کنند و مشکلی هم نخواهد بود.

وی افزود: مراقبت‌های بهداشتی فردی و جمعی به عنوان اصلی است که باید خدشه‌ناپذیر باشد؛ مردم باید قانع بشوند؛ راه دیگر نداریم؛ صدا و سیما، روزنامه‌ها، فضای مجازی، هنرمندان، فرهیختگان و اساتید، همه باید به صحنه بیایند؛ باید مردم را قانع کنند که راهی جز این نداریم؛ باید این دستورالعمل‌ها را مراعات کنیم تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

روحانی بیان کرد: از همان آغاز که گرفتار این ویروس شدیم، یک ماه با آن می‌جنگیدیم؛ تقریباً تا ۲۵ اسفند ۹۸ حدود یک ماه بود با آن می‌جنگیدیم؛ علیرغم همه تلاش‌هایمان آمار فوتی‌های روزانه که در آن یک ماه، ۲ رقمی بود، بعد ۳ رقمی شد؛ یعنی از ۲۵ اسفند فوتی‌های کشور ۳ رقمی شد.

رییس جمهوری گفت: همان زمان بود ناچار شدیم بسیاری از محدودیت‌ها را ایجاد کنیم و اقداماتی انجام دهیم؛ مراکزی را تعطیل و برخی از سفر‌ها را محدود کنیم. آن اقدامات باعث شد که بگوییم کسب و کار در استان‌ها، در ۲۳ فروردین و در تهران در ۳۰ فروردین آزاد است و از ۲۶ فروردین باز این مرگ و میر از ۳ رقمی به ۲ رقمی تبدیل شد.

وی گفت: ۲ ماه این روند تا ۲۵ خرداد ادامه داشت که از آمار فوتی ۲ رقمی به سمت ۳ رقمی برگشتیم؛ امیدوارم این دوره ۳ رقمی را بتوانیم کوتاه کنیم، اکنون در تیرماه هستیم و ۵ تا ۶ روزه دیگر می‌شود یک ماه از دوره‌ای که ۳ رقمی بوده است؛ در دوره قبلی در یک ماه ۳ رقمی بودیم و عبور کردیم.

تشکر از مردم برای توجه به ضرورت ماسک زدن

رییس جمهوری بیان کرد: در جلسه ستاد مشخص شده است که صاحب یک مغازه و فروشگاه هم خودش و هم کارمندانش باید ماسک زدن را رعایت کنند و مقرر شده است که افراد در مترو، اتوبوس و تاکسی باید ماسک بزنند، اما بر این دستور العمل چگونه نظارت می‌شود؟ همه این موارد نیازمند نظارت است، در غیر این صورت اگر به مصوبات عمل نشود تاثیر ندارد، این دستورالعمل‌ها را تصویب می‌کنیم که اجرا و عمل شود.

روحانی گفت: در جلسه امروز تاکید شد که وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، سازمان اداری- استخدامی، وزارت صمت، اصناف و اتحادیه‌ها وظیفه بسیار سنگینی در این زمینه دارند و بقیه دستگاه‌هایی که ضروری و لازم باشد، حتی قوه قضاییه آنجایی که لازم است دادستان‌های محترم و قوه قضاییه باید یاری و کمک کنند برای اینکه بتوانیم آن را اجرا کنیم. امروز نظارت بسیار مهم است که مقرراتی که تا حالا وضع کردیم این مقررات دقیق اجرا شود.

رییس جمهوری افزود: از مردم عزیز و بزرگوار در سراسر کشور به ویژه در تهران که هفته گذشته مساله ماسک زدن را کاملا مراعات کردند تشکر می‌کنم. البته عده محدودی هم مراعات نکردند، اما اکثریت قاطع مردم رعایت کردند. امروز در همین جلسه یکی از افراد گفت به یک مرکز شلوغ رفته که در آن هیچ فردی بدون ماسک نیست، یعنی ۱۰۰ درصد استفاده کردند؛ حالا یک جایی ممکن است ۹۰ درصد باشد، ولی این خیلی مهم است که همه استفاده کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار